PUKYONG

전문계 고등학생들을 위한 어휘지도 방법에 대한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Vocabulary Teaching for Vocational High School Students
Abstract
본 연구는 학습동기와 기초학력이 부족한 전문계 고등학생들을 대상으로 학습동기를 부여하고 어휘능력을 신장시키기 위한 여러 가지 어휘지도 법 중 문맥활용, 의미장 활용, 형태소를 활용해서 어휘를 가르치는 방법과 기존의 교사들이 어휘지도법으로 많이 사용하는 전통적인 어휘지도법인 정의중심 교수법의 효과를 비교하기 위해 실시되었다.
어휘지도는 영어 학습에서 가장 중요한 요소이나 그 동안 다소 소홀히 다루어졌던 것이 사실이다. 오늘날과 같은 의사소통 중심의 영어교육에 있어서 적절한 단어 사용은 무엇보다 중요하며 문법구조가 아무리 정확해도 올바른 어휘를 선택하지 않으면 정확한 영어표현이 될 수 없다. 이처럼 어휘학습이 중요함에도 불구하고 아직도 많은 교육현장에서는 어휘지도를 부차적인 과제로 인식하고 교사가 영어단어의 의미를 가르치고 학생들은 무조건 암기하는 방식의 교수법을 많이 사용한다. 더군다나 사전경험이나 배경지식이 상대적으로 부족한 전문계 고등학생들에게 이러한 전통적인 어휘지도법은 학생들의 흥미를 떨어뜨리고 어휘지도에도 효과적이지 못하다는 생각이다.
이에 본 연구는 문맥활용, 의미장 활용, 형태소 활용을 통한 어휘지도가 전통적인 정의중심 교수법보다 학생들에게 더 효과가 있고 흥미를 불러 일으킨다는 가설 하에 다음과 같은 연구주제를 설정하였다.
첫째. 문맥활용, 의미장활용, 형태소 활용을 통한 어휘지도가 전통적 어휘지도에 비해 효과가 있는가?
둘째, 문맥활용, 의미장활용, 형태소 활용을 통한 어휘지도가 학생들의 영어 어휘학습에 대한 흥미도에 영향을 끼치는가?
셋째, 문맥활용, 의미장활용, 형태소 활용을 통한 어휘지도가 학생들의 수준에 따라 다른 영향을 미치는가?
위 세가지 연구문제를 알아보기 위해 사전검사에서 평균이 비슷한 두 반을 설정해 통제반 한반은 전통적인 어휘지도법인 정의중심교수법에 의한 어휘지도를 실시하였고, 실험반 한반은 문맥활용, 의미장 활용, 형태소 활용을 통한 어휘지도를 6주에 걸쳐 실시하였다.
첫 번째 연구문제인 전통적 어휘지도에 비해 효과가 있는지에 대한 실험결과 세 가지 어휘지도법을 실시한 반이 그렇지 않은 반보다 사후시험에서 뚜렷한 성적향상을 보였다, 즉 문맥활용, 의미장 활용, 형태소 활용을 통한 어휘지도가 효과가 있었음이 증명되었다.
두 번째 연구문제에서는 실험반에서 실시한 사후 설문지 조사결과 ‘세 가지 어휘지도법이 흥미가 있었다’라는 반응이 높게 나와 학생들의 흥미도에도 영향을 미치는 것으로 나왔다.
세 번째 연구문제에 대해서는 통제집단에서는 상,하위 30% 성적에서 별 차이가 없었으나 실험집단에서는 상위집단보다는 하위집단에서의 성적 향샹이 더 크게 나타난 것을 알 수 있었다.
이러한 연구결과를 통해 고등학교 교실 현장에서는 단순 암기위주의 어휘학습에서 벗어나 학습자의 흥미를 유발시키고 어휘력을 향상시킬 수 있는 교수-학습방법에 대해 끊임없이 연구해야하겠다. 그리고 전문계 고등학생들을 대상으로 하는 연구를 많이 실시해서 영어에 대한 흥미가 낮은 학생들에게도 관심을 가지고 그들 수준에 맞는 재미있고 유익한 수준별 어휘향상교수법과 학습자료 연구가 지속되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to compare the effect of two different sorts of vocabulary instruction in an effort to stir up the learning motivation and vocabulary learning of demotivated vocational high school students facing basic academic deficiencies. Two teaching methods were selected from among various kinds of vocabulary teaching approaches. One was teaching vocabulary by utilizing contexts, semantic field and morphemes, and the other was a typical method that focused on definition.
In fact, vocabulary guidance has been disregarded to some extent, though that is very important to English learning. The selection of proper words is vital to today's communication-centered English education. Even the best grammatical expression cannot be perfect without the right vocabulary, and the importance of vocabulary learning cannot be overstated. Nonetheless, vocabulary education isn't yet considered as one of top priorities in English education sector, and teaching the meaning of English words and rote learning are still prevalent. It seems that such a typical approach has little effects especially on vocational high school students who lag behind in terms of prior learning experience or background knowledge. And that isn't effective enough to excite their interest, either.
A hypothesis was formulated in this study: Vocabulary education that focuses on contexts, semantic field and morpheme is more effective and interesting than the typical definition-based approach.
The research questions were as follows:
1. Is vocabulary education utilizing contexts, semantic field and morpheme more effective than the typical approach?
2. Does vocabulary education utilizing contexts, semantic field and morpheme influence on learners' interest in English vocabulary learning?
3. Does vocabulary education utilizing contexts, semantic field and morpheme have a different impact on students according to their level?
The subjects in this study were students in two different classes that appeared to be nearly equivalent when a pretest was conducted. A control group took vocabulary lessons by using the typical definition-based approach, and an experimental group received education by focusing on contexts, semantic field and morpheme. The experiment teaching was provided for six weeks.
The findings of the study were as follows:
As for the first research question about the effect of the two approaches, the experimental group that was exposed to the three teaching methods showed a more marked improvement in posttest than the control group that wasn't. In other words, the teaching approach that utilizing contexts, semantic field and morpheme turned out more effective.
Concerning the second research question, many students in the experimental group found the three teaching methods interesting according to a survey conducted after the experiment. It indicated that the teaching methods influence on the interest of the students.
In regard to the third research question, there was little change in the top and lowest 30 percent of the control group. In the experimental group, however, the low-ranking students made better progress than the high-ranking students.
The findings of the study suggest that high schools should direct their energy into finding interesting and effective teaching-learning methods instead of merely sticking to rote vocabulary learning. Specifically, prolonged research efforts should be changed into developing interesting, efficient and differentiated vocabulary teaching approaches and appropriate learning materials at the level of vocational high school students who aren't interested in English.
Author(s)
이수현
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
어휘지도 방법 전문계 고등학교 문맥 활용 어휘지도 의미장 활용 어휘지도 형태소 활용 어휘지도
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11141
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955577
Alternative Author(s)
Lee, Su Hyun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
박순혁
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
1. 어휘의 개념과 어휘지도 관점 = 5
2. 정의를 통한 어휘지도 = 7
3. 문맥을 활용한 어휘지도 = 9
4. 의미장을 활용한 어휘지도 = 12
5. 형태소를 활용한 어휘지도 = 16
6. 선행연구 = 18
Ⅲ. 연구방법 = 20
1. 연구 참여자 = 20
2. 연구 설계 = 20
3. 연구 도구 = 21
4. 자료수집 절차 = 22
5. 자료처리 = 23
Ⅳ. 자료결과 분석 = 24
1. 시험 점수에 대한 검정 = 24
2. 학습 흥미도 설문지에 대한 검정 = 26
3. 학생들 수준에 따른 성적변화결과 = 37
Ⅴ. 결론 및 제언 = 41
참고문헌 = 44
부록 = 46
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.