중학교 수학교과서의 수학사 관련 내용 비교분석
- Alternative Title
- A comparative study of the history of mathematics in textbooks of a middle school
- Abstract
- Most student regard mathematics as only a hard, important subject for examination. To stimulate students' interest and motivation in learning mathematics, introduction and utilization of the mathematical history is very important, and lots of research on that should be done. this effort can bring students' more meaningful and faithful learning in mathematics. So this study is purposed to analyze and arrange the mathematical history of each chapter of 'Mathematics 8-to ga'. In addition to that, anecdotes of historical topic are introduced.
Through out this paper we would like to suggest a way to help students reduce an aversion to mathematics, and to stimulate students' interest and excitement to the mathematics class. And I hope students can reconsider mathematical ideas, obtain mathematical thought and knowledge, and eventually be confident, high achievers.
- Author(s)
- 이상봉
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 중학교 수학교과서 수학사 지도 수학학습 흥미유발
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11158
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955594
- Alternative Author(s)
- Lee, Sang Bong
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Table Of Contents
- Ⅰ 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 대상, 내용 및 방법 = 2
3. 연구의 제한점 = 2
Ⅱ 이론적 근거 = 3
1. 수학 학습에서의 흥미 유발의 중요성 = 3
2. 수학사 지도의 의의 = 4
3. 선행 연구의 분석 = 8
Ⅲ 수학 8-가 교과서의 단원별수학사 내용 비교분석 및 예화자료 제안 = 10
1. 수학 8-가 교과서의 단원별수학사 내용 비교분석 = 10
2. 수학 8-가 교과서 외 단원별 수학사 예화자료 제안 = 18
Ⅳ 결론 = 34
1. 결론 = 34
2. 제언 = 35
참고문헌 = 36
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.