중학생의 스트레스 및 자기효능감과 학교적응과의 관계
- Alternative Title
- The Relationship between School-Adjustment, Stress and Self-Efficacy in Middle School Students
- Abstract
- 본 연구는 중학생의 학교적응에 대한 스트레스 및 자기효능감과의 관계와 설명력은 어떠한가? 를 알아보는데 그 목적이 있다. 그리고 그 결과를 토대로 중학생들을 바르게 이해하고, 생활지도나 학습지도에 필요한 도움을 제공하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
이러한 목적에 따른 구체적인 연구문제를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 중학생의 학교적응에 대한 스트레스 및 자기효능감과의 관계는 어떠한가?
둘째, 중학생의 학교적응에 대한 스트레스 및 자기효능감과의 설명력은 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시 남구에 소재한 3개 중학교 1학년 남?여학생 349명(남학생 175명, 여학생 174명)을 대상으로 하였으며, 검사도구로는 스트레스 척도(배정숙, 2006)와 자기효능감 척도(김아영, 1997) 및 학교적응 척도(김용래, 1993)를 연구자가 수정?보완하여 사용하였다.
자료를 분석하기 위해 SPSSWIN 12.0을 사용하여 상관분석 및 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 학교적응에 대한 스트레스와의 상관관계를 살펴보면, 전체적으로 학교적응과 가장 상관이 높은 스트레스는 교사관련 스트레스로 나타났으며, 생활적응에서는 학업관련스트레스가 가장 상관이 높게 나타났다. 그리고 학교적응에 대한 자기효능감과의 상관관계를 살펴보면, 교사적응, 수업적응, 친구적응, 전체 학교적응에서 자기효능감의 하위요인 중 자기조절효능감, 과제난이도와 의미있는 정적 상관을 보이고 있었다. 특히, 자기조절효능감은 높은 정적상관을 보이고 있었다.
둘째, 학교적응에 대한 스트레스 및 자기효능감과의 설명력에서는 스트레스 보다 자기효능감이 훨씬 더 큰 영향력을 갖고 있었다.
즉, 자기효능감이 학교적응에 긍정적 영향을 미치는 중요 요인임을 알 수 있었다.
이상에서 학교적응은 스트레스 보다 자기효능감의 영향을 더 많이 받는다는 사실을 알았다.
따라서 중학생의 학교적응능력을 향상시키기 위해서는 자기효능감을 신장시키는 교육프로그램을 개발하고 이를 학교현장에 적용할 필요성을 느꼈다.
The purpose of this study is to identify the relationship and influence between stress, self-efficacy and school-adjustment in middle school students. This study may help understand middle school students rightly and provide basic data for guiding school life and learning.
The questions for this study are as follows;
First, how is the relationship between stress, self-efficacy and school-adjustment in middle school students?
Second, how is the influence between stress, self-efficacy and school-adjustment in middle school students?
The research object is 349 first grade students (175 boys and 174 girls) of 3 middle schools located in Nam-gu. The research instruments are stress standard (Bae Jeong Sook, 2006), self-efficacy standard (Kim A Yeong, 1997) and school-adjustment standard (Kim Yong Lae, 1993) complemented by the researcher.
SPSSWIN 12.0 was used for the data analysis with statistical techniques such as correlation analysis and regression analysis.
The results of this study are as follows:
First, in terms of the correlation of stress and school-adjustment, teacher-related stress is the most significant, correlated factor in school-adjustment and study-related stress in living-adjustment. In respect of the correlation of self-efficacy and school-adjustment, self adjustment-efficacy and task-difficulty, which are subordinate factors of self-efficacy, have significant positive corelation among teacher-adjustment, study-adjustment, friend-adjustment, and whole school-adjustment.
Second, Self-efficacy has much more influence on middle school students' school-adjustment than stress has. Namely, self-efficacy is an important factor that has positive influence on school-adjustment.
As mentioned above, school-adjustment is more influenced by self-efficacy than stress. Thus, it is necessary to develop educational programs to improve middle school students' school adjustment and apply those programs to school field.
- Author(s)
- 홍애숙
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 스트레스 자기효능감 학교적응
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11161
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955597
- Alternative Author(s)
- Hong, Ae Sook
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 교육심리전공
- Advisor
- 황희숙
- Table Of Contents
- Abstract
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구 문제 = 6
3. 용어 정의 = 6
Ⅱ. 이론적 배경 = 8
1. 스트레스 = 8
2. 자기효능감 = 20
3. 학교적응 = 27
Ⅲ. 연구 방법 = 36
1. 연구대상 및 절차 = 36
2. 측정도구 = 37
3. 자료분석 = 39
Ⅳ. 연구 결과 = 41
1. 중학생의 학교적응에 대한 스트레스 및 자기효능감과의 관계 = 41
2. 중학생의 학교적응에 대한 스트레스 및 자기효능감과의 설명력 = 44
Ⅴ. 논의 및 결론 = 54
1. 요약 및 논의 = 54
2. 결론 및 제언 = 57
참고문헌 = 60
부록 = 68
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 교육심리전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.