초등학생의 성격유형(MMTIC)에 따른 발표불안 및 시험불안
- Alternative Title
- DIFFERENCES IN SPEECH ANXIETY AND TEST ANXIETY BETWEEN CHILDREN'S PERSONALITY TYPES
- Abstract
- 학교 현장에서 학업과 가장 밀접한 관계를 가진 불안이 발표불안과 시험불안이라고 생각되며, 개개인에 따라 불안이 다르게 받아들여진다는 임상적, 학문적 연구 결과에 따라 아동의 성격유형(MMTIC)에 따른 발표불안 및 시험불안의 차이를 검증할 필요가 있다고 생각했다. 왜냐하면 아동 개개인의 성격유형에 따른 발표불안과 시험불안의 차이가 있다면 아동에 대한 이해의 폭을 넓힐 수 있고, 그에 따라 교사는 적절하게 처방을 내릴 수 있기 때문이다. 따라서 본 연구는 아동을 이해하는데 필요한 기초적인 자료의 제공에 그 목적이 있다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 아동의 성별에 따라 발표불안 및 시험불안의 차이가 있는가?
둘째, 성격의 네 가지 선호지표(E-I/S-N/T-F/J-P)에 따라 아동의 발표불안 및 시험불안은 차이가 있는가?
셋째, 성격의 네 가지 기능유형(ST, SF, NT, NF)에 따라 아동의 발표불안 및 시험불안은 차이가 있는가?
넷째, 성격의 네 가지 기질유형(SJ, SP, NT, NF)에 따라 아동의 발표불안 및 시험불안은 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 부산시에 소재한 S 초등학교 6학년 어린이 136이었고, 그 중 MMTIC성격유형검사와 발표불안검사, 시험불안 검사 모두를 응답한 134명(남 83명, 여 51명)의 자료를 이용하였다. 2007년 5월 11일에 MMTIC검사를 전문가가 와서 실시하고, 발표불안 검사는 6월 22일에 실시하였으며, 시험불안검사는 기말시험 2일 전인 6월 18일에 실시하였다. 발표불안과 시험불안은 본인이 직접 교실을 방문하여 검사지에 대한 설명을 한 후에 실시하였다.
아동들의 성격유형(MMTIC)에 따른 발표불안 및 시험불안의 차이를 알아보기 위해 t검증과 일원변량분석(Univariate ANOVA)을 SPSSWIN 12.0을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 아동의 성별에 따라 발표불안 및 시험불안은 유의미한 차이가 없었다.
둘째, 성격의 네 가지 선호지표(E-I/S-N/T-F/J-P)에 따라 아동의 발표불안은 I (내향형), S(감각형), T(사고형)유형이 각각 E(외향형), N(직관형), F(감정형)유 형보다 발표불안이 유의미하게 높고 J(판단형)-P(인식형)유형은 유의미한 차 이가 없었다. 하지만 시험불안의 경우 I(내향형) 유형이 E(외향형)유형보다 유 의미하게 시험불안이 높으나 나머지 선 호 지표는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
셋째, 성격의 네 가지 기능유형(ST, SF, NT, NF)에 따라 아동의 발표불안은 ST(감각적 사고형)유형이 NF(직관적 감정형)유형에 비해 유의미하게 발표불안 이 높으나 시험불안은 기능유형에 따라 유의미한 차이를 보이지 않았다.
넷째, 성격의 네 가지 기질유형(SJ, SP, NT, NF)에 따라 아동의 발표불안은 SP (감각적 인식형)유형이 NF(직관적 감정형)유형에 비해 유의미하게 발표불안이 높으나, 시험불안은 기질유형에 따라 유의미한 차이를 보이지 않았다.
즉, 성격유형(MMTIC)에 따라 발표불안은 J-P를 제외한 선호지표, 기능유형, 기질유형과 모두 유의미한 차이가 있고, 시험불안은 선호지표에서 I-E지표만이 유의미한 차이가 있고, 기능유형, 기질 유형과는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
따라서 본 연구의 결과는 아동을 올바르게 이해하고, 아동을 올바로 성장시키는데 필요한 기초적인 자료의 역할을 할 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to deepen students' understanding and help them to increase satisfaction in school life by finding out differences in speech anxiety and test anxiety between personality types in the Murphy-Meisgeier Type Indicator for children(MMTIC).
For the purpose, this study surveyed 134 six graders(83 boys and 51 girls) of the S elementary school in the six grade, five classes in Busan
The measuring instrument was MMTIC, which was developed by Meisgeier and Murphy in the US in 1990 and standardized in Korea in 1993 by Hyesook Shim and Jungtaek Kim. In order to measure Speech-Anxiety, I used Young-kun's Speech-Anxiety scale that is remodified by Yong-Sook Kwon(2005), and measure Test-Anxiety, I used Spielberger & Taylor scale that is translated and remodified by E-rye Kim(2003). Univariate ANOVA and T-Test were conducted to compare differences in Speech-Anxiety and Test-Anxiety that based on children's preference for personality type (E-I, S-N, T-F, J-P). Also, compared item was difference in Speech-Anxiety and Test-Anxiety between four function types(ST/SF/NT/NF) and temperament types(SJ/SP/NT/NF).
To find out the differences in Speech-Anxiety and Test-Anxiety between children's Personality Type, we have checked the following.
First, What are differences in Speech-Anxiety and Test-Anxiety by sex?
Second, What are differences in Speech-Anxiety and Test-Anxiety between four participants personality types(E-I/S-N/T-F/J-P)?
Third, What are differences in Speech-Anxiety and Test-Anxiety between four function types (ST/SF/NT/NF)?
Fourth, What are Speech-Anxiety and Test-Anxiety between four temperament types(SP/SJ/NT/NF)?
The results are as follows;
First, By Sex, there are not the differences between Speech-Anxiety and Test-Anxiety.
Second, The result showed in participants personality type, Introversion type, Sensing type, Thinking type indicated higher rating than Extroversion, iNtuition, Feeling did in Speech Anxiety, but in Test Anxiety only Introversion type indicated higher rating than Extroversion type.
Third, The study examined whether there was a difference in between four function types of children and found that ST-types indicated higher Speech Anxiety than NF-types did in Speech-Anxiety. But there weren't differences in Speech-Anxiety between four function types.
Fourth, In Speech Anxiety, there were differences between four temperament types. SP-types children showed significantly higher than NF-types did. But in Test Anxiety, there were little differences between four temperament types.
In conclusion, Introversion, Sensing, Thinking SF, SP types of children showed higher than the other types in Speech Anxiety.
And Introversion types of children showed higher than other types in Test Anxiety. The meaning of the study, we need to understand students' personality by Speech-Anxiety and Test-Anxiety and help them suitably.
- Author(s)
- 조말숙
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 발표불안 시험불안 성격유형 MMTIC
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11182
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955618
- Alternative Author(s)
- Jo, Mal Sook
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 교육심리전공
- Advisor
- 이정화
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 5
3. 용어의 정의 = 5
4. 연구의 제한점 = 6
Ⅱ. 이론적 배경 = 7
1. 성격 유형 이론 = 7
2. 발표불안 = 25
3. 시험불안 = 33
Ⅲ. 연구방법 = 38
1. 연구대상 = 38
2. 측정도구 = 39
3. 연구절차 = 41
4. 자료의 처리 = 41
Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 42
1. 기초자료 분석 = 42
2. 성별에 따른 발표불안과 시험불안의 차이 = 44
3. 네 가지 선호지표에 따른 발표불안과 시험불안의 차이 = 45
4. 성격유형의 네 가지 기능유형과 아동의 발표불안 및 시험불안의 차이 = 47
5. 성격의 네 가지 기질유형과 아동의 발표 불안 및 시험불안의 차이 = 48
Ⅴ. 논의 및 결론 = 50
1. 논의 = 50
2. 결론 = 58
참고문헌 = 61
부록 = 68
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 교육심리전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.