PUKYONG

초등학생의 휴대폰 사용과 또래애착 및 학교생활적응과의 관계

Metadata Downloads
Alternative Title
The Relationship among the Mobile Phone Usage, Peer Attachment and School Adjustment of Primary School Pupil
Abstract
본 연구는 초등학생의 휴대폰 사용과 또래애착 및 학교생활적응과의 관계를 알아보고, 점차 휴대폰 사용자의 연령이 낮아지고 초등학생들의 소지비율이 높아지는 현실에서 휴대폰으로 인해 발생할 수 있는 여러 가지 문제들에 대한 해결 방안 마련의 기초연구가 되고자 한다.
연구대상은 휴대폰을 사용하는 부산지역의 20개 초등학생 5,6학년학생 중 1038명이었다. 이 연구를 위해 휴대폰 사용 검사, 또래애착 검사, 학교생활적응 검사를 실시하여 남녀별 초등학생의 휴대폰 사용과 , 또래애착 및 학교생활적응과의 차이와 관계를 알아보며 5학년과 6학년 간의 휴대폰 사용과 , 또래애착 및 학교생활적응과의 차이와 관계도 분석하였다.
초등학교 남?여학생별 휴대폰 사용과 또래애착, 학교생활적응 간의 차이를 기술통계치와 집단에 따른 t검증을 실시하여 알아본 결과 성별에 따른 휴대폰 사용 점수를 보면 여학생이 남학생에 비해 더 높았으며, 또래애착과 학교생활적응 역시 여학생이 남학생에 비해 높은 경향을 보였다.
또한 초등학생의 성별에 따른 휴대폰 사용과 또래애착 및 학교생활적응 간의 관계를 Pearson의 상관분석을 실시하여 살펴 본 결과 남학생과 여학생 모두 휴대폰 사용과 또래애착과의 관계는 정적인 상관관계를, 학교생활적응과는 부적인 상관관계를 나타냈다. 이것은 휴대폰 사용이 많을수록 또래 간에 신뢰감과 의사소통은 높고 소외감은 적게 느낀다는 것을 나타내며, 학교생활적응 역시 남녀 모두 휴대폰 사용이 많을수록 친구적응을 제외한 교사에 대한 적응, 학습에 대한 적응, 학교 규칙 및 행사에 대한 적응도가 낮다고 나타났다. 이는 여학생의 휴대폰 사용이 남학생보다 높았다. 학년에 따른 휴대폰 사용과 또래애착 및 학교생활적응 간의 관계를 보면 성별에 따른 휴대폰 사용과 또래애착 및 학교생활적응 간의 관계와 비슷하여 초등학교 5?6학년 학생들의 경우도 휴대폰 사용이 많을수록 또래들 간 신뢰감과 의사소통은 높고 소외감은 덜 느끼는 것으로 나타났으며 학교생활적응 또한 같은 비슷한 결과를 보였다. 따라서 휴대폰을 사용하는 초등학생들은 또래들과의 관계를 더욱 잘 유지하기위해 휴대폰을 이용하며 휴대폰을 이용하여 친구들과 의사소통을 하고 신뢰감을 쌓으며 소외감을 덜 느끼고 있었다. 그러나 휴대폰을 많이 사용할수록 학교생활의 여러 면에 소홀하고 있었고 그 양상이 남학생보다 여학생들이 더 심했다. 이는 여학생이 남학생에 비해 휴대폰 사용에 의한 부작용이 더 클 수 있음을 시사하고 있는 것이다. 이에 초등학생들의 건전하고 절제된 휴대폰 사용을 위해 휴대폰 사용 방법 지도 및 교육 프로그램의 개발이 필요하며 아울러 무분별하게 휴대폰을 사주는 학부모에 대한 학부모교육 또한 필요할 것으로 생각된다.
This study reviews the relationship among the mobile phone usage, peer attachment and school adjustment of primary school pupil and, in the reality that the ages of mobile phone user become gradually low and the possession rate of primary school students becomes high, wants to become the foundation study for preparing the solution to several problems which may be occurred by the mobile phone.
The objects of study were 1,038students among the 5th and 6th grade students of 20 primary schools in Busan. For this study, the investigations on the mobile phone usage, peer attachment and school adjustment were performed and then the difference and the relationship between the mobile phone usage of primary school students by the schoolboy and schoolgirl and peer attachment were studied. And the difference and the relationship among the mobile phone usage, peer attachment and school adjustment between the 5th and the 6th were also analyzed. As the results of investigating on the difference between the mobile phone usage of primary school students by the schoolboy and schoolgirl, and peer attachment through the technical statistics and t test by the group, the schoolgirl was high in the point of mobile phone usage by the sex as compared with the schoolboy and the schoolgirl were high in peer attachment and school adjustment also.
And as the results of pearson’s coefficient of correlation about the relationship among the phone usage, peer attachment and school adjustment by the sex of primary school students, both schoolboy and schoolgirl appeared the positive correlation in the relationship of mobile phone usage and peer attachment and the negative correlation in the relationship of mobile phone usage and school adjustment. This means that the more the mobile phone usage is, the higher the faithfulness and the communication among peers is and the smaller the sense of alienation feels. And also regarding to school adjustment, it is appeared in both schoolboy and schoolgirl that the more the mobile phone usage is, the smaller teacher adjustment, learning adjustment, school regulations adjustment and event adjustment except for friend adjustment are. The mobile phone usage by the schoolgirl was higher than by the schoolboy. The relationship among the mobile phone usage, peer attachment and school adjustment by the grade was similar to the relationship among the mobile phone usage, peer attachment and school adjustment by the sex. Also in case of the 5th and the 6th grade students of primary school, it was appeared that the more the mobile phone usage is, the higher the faithfulness and the communication among peers feel. And also school adjustment showed the similar results.
Accordingly, the primary school students use the mobile phones to well keep the relationship with peers, communicate with friends, accumulate the faithfulness and feel less sense of alienation as using the mobile phones. But, there were the aspect that the more the mobile phone usage was, the more careless school life was. That was more severe in case of the schoolgirls than in case of the schoolboys, which implies that the schoolgirls may have the high side effects by the usage of mobile phone as compared with the schoolboys. For the sound and the moderate mobile phone usages by primary school students, the guidance of mobile phone usage method and the development of educational program are required and also the education to the parents of students who buy to give the mobile phones is thought to be required.
Author(s)
한정숙
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
초등학생의 휴대폰 또래애착 학교생활적응
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11184
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955620
Alternative Author(s)
Han, Jueng Sook
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육심리전공
Advisor
이정화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 6
3. 용어의 정의 = 7
Ⅱ. 이론적 배경 = 9
1. 초등학생과 휴대폰 과다사용 = 9
2. 휴대폰과 애착 = 15
3. 휴대폰과 학교생활적응 = 21
Ⅲ. 연구방법 = 26
1. 연구대상 = 26
2. 연구 절차 및 도구 = 27
3. 자료분석 = 31
Ⅳ. 연구 결과 = 32
1. 성별에 따른 휴대폰 사용, 또래 애착, 학교생활적응의 차이 = 32
2. 성별에 따른 휴대폰 사용과 또래 애착 및 학교생활적응 간 관계 = 34
3. 학년에 따른 휴대폰 사용과 또래 애착 및 학교생활적응 간 관계 = 37
Ⅴ. 논의 및 결론 = 40
1. 논의 = 40
2. 결론 = 44
참고문헌 = 46
부록 = 57
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.