학급활동을 통한 통합적 논술지도 방안 및 효과 연구
- Alternative Title
- A study on the teaching methodology and effectiveness of integrated dissertation through class activities : focused on students in middle school
- Abstract
- 지식기반의 사회이며, 정보화 사회인 현대사회에서는 주어진 문제에 대해 지식과 정보를 객관적이고 논리적으로 활용하여 자기주도적으로 문제를 해결할 수 있는 인간상을 요구한다. 이러한 능력을 갖춘 인재를 양성하는 방법으로 다양한 학교교육과정 속에서 통합적 논술교육이 주목받고 있다.
하지만 아직 학교현장에서의 논술교육은 제대로 이루어지지 않고 있고 있으며, 지속적이고 통합적으로 적용되지 않고 있다. 또한 학교현장에서 교과활동을 제외한 여러 교육과정을 통한 통합적 지도에 대한 연구는 더욱 전무한 상태이다.
본 연구는 통합적 논술교육의 새로운 방향으로서 학급활동을 통한 지속적 논술교육 방안을 구안하고 적용하여 효과를 검증하는 데 목표를 두고 있다. 특히 중등교육과정은 각 교과과목이 각 교과교사를 통해 담당되고 있어, 지속적이고 통합적인 논술교육이 이루어지지 않고 있다. 이에 학교를 이루는 기본구성체제인 학급활동을 통하여 논술교육을 시도하여 보았다. 이러한 연구는 모든 교과와 학급교사가 논술교육을 실천할 수 있는 방안으로서의 가치가 있다고 볼 수 있다.
프로그램을 적용하기 전 설문조사를 통하여 학생과 교사 모두 논술의 필요성을 중요하게 인식(교사 99%, 학생 91%)하고 있음을 알 수 있었다. 논술교육을 통해 얻을 수 있는 효과의 첫 번째로는 종합적 사고력(교사 84%, 학생 43%)을 들었다. 반면 학교현장에서 논술을 직접 지도한 경험(27%)과 논술을 경험한 학생의 비율(52%)은 다소 차이를 보였다. 교사들은 논술교육을 위해 시간확보(39.5%)와 동기부여(22.2%), 프로그램 개발(18.5%) 등이 논술교육을 할 수 있는 밑거름이 된다는 의견을 보였다. 또 학급활동을 통한 논술교육에 대해 많은 수의 교사들(80.3%)이 효과가 있을 것이라 응답하였다.
이에 따라 연구자는 학급활동을 통한 논술교육의 8주 프로그램을 구안하여 적용하였고, 그 효과로 학생들의 태도변화 및 논술능력의 향상을 검증하였다. 1주에는 논술의 동기 부여 및 기본개념 설명, 2주에는 논술의 방법 학습 및 활동의 시연, 3주부터 7주까지 5주 동안은 5회 차에 걸친 지속적인 논술프로그램을 적용하고, 8주에 논술활동의 효과를 설문하고 마무리하였다. 실제 논술활동은 논제 및 읽기 자료 분석, 1차 논술문 작성, 상호평가 및 첨삭, 토론활동, 2차 논술문 작성의 5단계로 적용하였다.
그 결과 프로그램 적용 후 학생들의 논술에 대한 태도는 유의미한 변화를 보였다. 논술에 대한 흥미와 능력이 향상되었다고 느끼는 응답자가 87%로 나타났으며, 81%의 학생은 논술의 방법을 인지하게 되었다고 응답하였다. 또한 학급활동을 통한 논술교육이 효과가 있었다고 응답(54%)하였고, 많은 수의 학생이 본 프로그램이 재미있었다고 응답(73%)해주었다. 논술능력에 있어서도 의미있는 향상정도를 보였다. 1회차 논술문에 비해, 5회차 논술문의 전체 평점이 각 항목별로 2점 내외로 상향되었으며, 각 항목별 평점도 이해분석력 > 논증력 > 창의력의 순으로 각 각의 항목이 모두 향상되었다.
따라서 학급활동을 통한 본 연구는 효과적인 프로그램의 구안으로서의 의미를 가지고 있다고 볼 수 있으며, 통합적 논술교육을 위한 다른 각도의 방안을 제시하였다 하겠다. 앞으로 지속적이고 통합적인 논술교육이 학교현장에서 현실성있게 적용되기 위해서는 다양한 교육과정을 통한 논술프로그램의 개발과 교사들의 자질함양을 위한 연수프로그램의 개발 및 실시가 요구되며, 학교교육과정에서의 제도적 지원이나 교재 및 자료의 개발도 발맞추어 이루어져야 하리라 생각된다.
In modern society which is based on knowledge and the age of information, the feature required is to solve problem self-initiatively using knowledge and information objectively, logically. so, dissertation become the center of public attention as the method of cultivating men of talent among various school curriculum,
However, education of dissertation in school have not been executed properly yet and have been not applied in education continuously and as integrative, also, the research of integrated teaching except regular curriculum is wholly lacking in school education environment
As new direction of dissertation education, finding the teaching method through class activities, applying them and validating effectiveness is the aim of this study. especially each subject have been instructed by separate teachers dedicated in specific subject in secondary education course. so, continuous and integrated education of dissertation is not performed. here I tried to have dissertation education through class activity which is basic element in school, this study is worthy as methodology which can be executed for dissertation education by all teacher, It can be shown that both teachers and students recognized the importance and necessity of dissertation according to questionnaire which had made up for students before applying program (teacher 99%, student 91%),
the first of the effectiveness can be obtained by dissertation education is an ability of integrated thought(teacher 84%, student 43%) on the other hand, there are gap between experience of teaching dissertation (27%) and taking a dissertation lesson(52%).
Teachers have opinion that securing time(39.5%), granting motif (22.2%), program development (18.5%) can be a foundation for dissertation education, also, a number of teacher(80.3%) answered that dissertation education will be effective through class activities.
Therefore, 8 week program with class activity had been applied to this research, the attitude change of student and improvement of dissertation ability were validated as an effect of this program as below
1 week, grant motif for dissertation and explain basic concept
2 week, teach a method of dissertation and demonstration
3 week ~ 7week, continuously apply program for dissertation
8 week, validate effectiveness of program with making up question
Analysing topic for discussion, reading-material, making 1st statement, mutual evaluation/correction , discussion and making 2nd statement was applied in actual class activity as 5 step.
As a result of program, there was meaningful variation in attitude of student for dissertation, the rate of respondent who get interest and ability improvement in dissertation is (87%),(81%) of student answered that the can recognize the method. who get a effect through class activity is (54%), moreover a number of student answered that this program is very interesting (73%), there was meaningful improvement in dissertation ability, average score was increased less than 2 in 5th statement compared with total average in 1st statement, also the average score of each item was improved in sequence of score as follows
the comprehensive faculty > ability of demonstration > originality
Accordingly, this study through class activity can be meaningful as the method for effective education program and can be new method on the view point from a different angle in the future. to apply integrated education of dissertation continuously, not only dissertation program development through various curriculum but also training program development/execution for teachers are required, it is thought that systematical support and teaching material improvement in school curriculum should be followed.
- Author(s)
- 박주애
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 통합논술 학급활동 논술지도
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11197
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955634
- Alternative Author(s)
- Park, Ju ae
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 선행연구 및 연구문제 제기 = 4
1. 선행연구 = 4
2. 연구문제 제기 = 11
Ⅲ. 이론적 배경 = 13
1. 논술의 이해 = 13
2. 쓰기 및 논술교육 이론 = 18
3. 통합적 논술교육 = 25
Ⅳ. 중학교 논술교육의 현황 = 32
1. 교사의 설문 = 32
2. 학생의 설문 = 42
Ⅴ. 학급활동을 통한 통합적 논술교육 적용 = 50
1. 대상학교 및 학생 모델 선정 = 50
2. 쓰기학습 모형 구안 및 실제 지도 = 52
가. 논술활동을 위한 준비단계 = 52
(1) 논술에 대한 개념인식 및 동기부여 = 52
(2) 방법 설명 및 활동의 시연 = 54
나. 실제 논술활동 단계 = 58
(1) 논제파악 및 읽기 활동 = 59
(2) 1차 논술문 쓰기(개별활동) = 63
(3) 상호평가 및 첨삭하기(개별활동) = 67
(4) 토론하기 활동을 통한 논술활동 지원(전체활동) = 69
(5) 2차 논술문 쓰기(개별활동) = 73
다. 마무리단계 - 논술활동에 대한 평가 및 설문 = 77
3. 실제 활동 후의 태도변화 및 효용성 검증 = 77
가. 설문을 통한 논술태도의 변화 = 78
나. 논술문의 향상 정도의 검증 = 85
Ⅵ. 결론 = 91
※ 참고문헌 = 93
부록 1. 설문지 = 95
1)사전 설문지(교사용) = 95
2)사전 설문지(학생용) = 97
3)사후설문지(학생용) = 99
부록 2. 개요짜기 및 실제 논술문 쓰기의 예시 및 활동 학습지 = 101
부록 3. 여러 다양한 교과와 관련된 활용가능한 논제들 = 103
부록 4. 통합논술교육의 자료를 참고할 수 있는 사이트들 = 106
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.