PUKYONG

학년과 성별에 따른 교사태도 지각의 차이 및 자기효능감과 학습동기와의 관계

Metadata Downloads
Alternative Title
The difference of teacher attitude perception by grade and gender, and its relationship with self-efficacy and learning motivation
Abstract
학년과 성별에 따른 교사태도 지각의 차이 및 자기효능감과 본 연구의 목적은 초등학생이 지각하는 교사의 태도와 자기효능감 및 학습동기와의 관계를 밝히고자 하였으며, 그 결과를 토대로 효율적인 교사의 교육 방안이 될 수 있는 기초자료를 제시하고, 아동이 건전한 인격체로 성장할 수 있도록 도움을 주고자 하였다.
이를 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 교사의 태도에 대한 초등학생의 지각은 성별과 학년에 따라 차이가 있는가?
둘째, 초등학생이 지각하는 교사의 태도와 자기효능감은 어떠한 관계가 있는가?
셋째, 초등학생이 지각하는 교사의 태도와 학습동기는 어떠한 관계가 있는가?
연구 대상은 부산광역시에 소재한 3개의 초등학교에서 4, 6학년 2개 반씩을 학급단위로 무선 표집 하여 총 403명을 대상으로 설문조사를 실시하였다.
초등학생이 지각한 교사태도를 알아보기 위한 ‘교사태도지각 검사지’는 허은호(2001)가 제작, 사용한 것을 재구성하여 개인적 관심, 능력에 대한 관심, 인성에 대한 관심 등 3가지 변인을 측정하였다. ‘자기효능감 검사지’는 차정은(1997)의 자기효능감 측정 도구를 심계화(2004)가 수정하여 사용한 것을 다시 일부 수정하여 자신감, 과제난이도 선호, 자기조절 효능감 등 3가지 변인을 측정하였다.
‘학습동기 검사지’는 남혜선(1998)이 제작, 사용한 검사지를 초등학생에게 알맞게 수정 및 보완하여 학습관련 성취욕, 지적 호기심, 공부에 대한 거부반응, 학습활동 지속력, 공부에 대한 경쟁심, 학습실행력 등 6가지 변인을 측정하였다.
자료를 분석하기 위해 SPSS 12.0 버전을 사용하였고, 연구대상자의 특성을 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였으며, 전체적인 경향성을 알아보기 위해 평균(M), 표준편차(SD)를 구했고, 연구문제를 검증하기 위해 t-test와 Pearson 상관계수를 산출하였다.
이상의 과정을 통해서 얻어진 연구 결론은 다음과 같다.
첫째, 성별에 따른 초등학생의 교사태도 지각에서 여학생이 남학생보다 교사의 태도를 더 긍정적으로 받아들이고 있는데, 특히 하위척도인 개인적 관심과 능력에 대한 관심에서 차이가 크게 나타났다.
학년에 따른 초등학생의 교사태도 지각에서 4학년이 6학년 보다 교사의 태도를 더 긍정적으로 받아들이고 있었으나, 하위척도인 인성에 대한 관심에서는 유의한 차이가 없었다.
둘째, 초등학생의 교사태도 지각과 자기효능감의 전체척도와는 중간보다 높은 정적상관이 있었다. 즉 교사의 태도를 긍정적으로 지각하는 아동일수록 자기효능감도 높게 나타났다.
성별에 따른 초등학생의 교사태도 지각과 자기효능감과의 관계에서는 교사태도지각과 자기효능감 전체 척도에서 여학생이 남학생 보다 높은 상관을 나타내었다. 남학생의 경우 교사태도지각의 하위 척도 모두 자기효능감의 전체척도와 낮은 상관을 나타냈으나, 여학생은 교사태도 지각의 하위 척도 모두 자기효능감의 전체척도와 중간 또는 그 이상의 높은 상관을 나타냈다.
학년에 따른 초등학생의 교사태도 지각과 자기효능감과의 관계에서는 교사태도지각과 자기효능감 전체 척도에서 4학년이 6학년 보다 높은 상관을 나타내었다. 6학년의 경우 교사태도지각의 하위 척도 중 인성에 대한 관심척도에서만 중간정도의 상관을 나타냈으나, 4학년은 교사태도 지각의 하위 척도 모두 자기효능감의 전체 및 하위척도와 중간보다 높은 상관을 나타냈다.
셋째, 초등학생의 교사태도지각과 학습동기 전체 척도와는 중간보다 낮은 상관관계가 있었다. 즉 교사의 태도를 긍정적으로 지각하는 아동일수록 학습동기가 더 높은 것으로 나타났다.
성별에 따른 초등학생의 교사태도지각과 학습동기와의 관계에서는 교사태도지각과 학습동기 전체 척도에서 여학생이 남학생 보다 높은 상관을 나타내었다. 남학생은 교사태도지각의 하위 척도 모두 학습동기 전체척도와 낮은 상관을 나타냈으나, 여학생은 개인적 관심 척도만 학습동기 전체척도와 중간보다 낮은 상관을 보이고, 다른 척도에서는 중간정도의 상관을 나타내었다.
학년에 따른 초등학생의 교사태도지각과 학습동기와의 관계에서는 교사태도지각과 학습동기 전체 척도에서 4학년이 6학년 보다 높은 상관을 나타내었다. 6학년은 교사태도지각의 하위 척도 모두 학습동기 전체척도와 낮은 상관을 나타냈으나, 4학년은 개인적 관심 척도만 학습동기 전체척도와 중간보다 낮은 상관을 보이고, 다른 척도에서는 중간정도의 상관을 나타내었다.
이상의 결론에 의하면 여학생이 남학생보다, 4학년이 6학년 보다 교사의 태도를 긍정적으로 지각하고 있으며, 초등학생의 자기효능감 및 학습동기는 교사의 태도를 어떻게 지각하는지에 영향을 받는다. 따라서 초등학생의 자기효능감과 학습동기를 향상시키기 위해서 교사의 태도를 아동이 긍정적으로 지각할 수 있도록 할 필요가 있겠다.
The purpose of this study is to find out the relationships between the teacher's attitude, self-efficiency, and learning motivation that elementary students perceive, and with that result, I have tried to suggest the basic materials which can be effective methods for teachers and to help the students grow up as the sound beings.
To achieve that goal, I have set the research targets as follows?
Are there any difference in perceiving teacher's attitude between sex and grades?
What kind of relationships are there between the teacher's attitude and self-efficiency that elementary students perceive?
What kind of relationships are there between the teacher's attitude and learning motivation that the elementary students perceive?
Data for this study were collected randomly from 403 students who are from two classes each in grades 4 and 6 among three elementary schools in Busan.
Find out the teacher's attitude that the elementary students perceive, I rearranged Eun-Ho, Her's(2001) 'Teacher's Attitude Perception Test' to figure out three variables; personal interests, interests in ability, and interests in personality. I used the revised one from Gae-Hwa, Shim(2004) who revised the Jung-Eun, Cha's(1997) 'Self-efficiency Test' to see the three variables; confidency, work difficulty preference, and self control efficiency.
Measured 6 variables using Hae-Sun, Nam's(1998) 'Learning Motivation Test' but I revised it suitable for elementary students; desire of achievement, intellectual curiosity, rejective response to the study, the continuity of learning activity, competitiveness on studying, and learning of action.
Analyze the data, I used SPSS 12.0 version, to find out the characteristics of the surveyed students, did the frequency analysis, to see the overall tendency, calculated Mean and Standard deviation, and to prove the given task, I measured t-test and Pearson's correlation coefficient.
These processes, the findings are as follows.
The perception of elementary students on the teacher's attitude showed that the female students accepted more positively than male students and especially, there was a big difference at the personal interests and interests in ability which were low rank scales.
Perception of elementary students on the teacher's attitude according to their grades, the 6th graders accepted more positively but there was no significant difference on the personality interests which was a low rank scale.
There was a higher than medium static correlation on the perception of teacher's attitude and self-efficiency. It means when students perceive teacher's attitude more positively, they tend to show high self-efficiency.
The relationship between the teacher's attitude and self-efficiency showed that the female students had higher correlation than male students on the overall scale. The male students showed low correlation to all on the low scale of the teacher's attitude perception, but female students showed medium or higher correlation on the overall scale as well as the low scale.
The relationships between the teacher's attitude and self-efficiency according to their grades, the 4th graders showed higher correlation than 6 graders on the overall scale. In 6th grade case, only personality interests scale showed the medium correlation, but in 4th grade case showed more than medium correlation on overall scale from the low scale of the perception of the teacher's attitude.
There was a lower correlation between teacher's attitude perception and overall scale of the learning motivation. That is, when students perceive teacher's attitude more positively, they tend to have higher learning motivation.
Female students showed higher correlation than male students at the overall scale between the teacher's attitude perception and learning motivation. Male students showed low correlation to the overall scale of the teacher's attitude perception however, the female students showed lower correlation than medium only at the personal interests but others showed the medium correlations.
4th graders showed higher correlation than 6th graders on the overall scale of the teacher's attitude perception and learning motivation. The 6th graders showed low correlation at the low scale of the teacher's attitude perception, but the 4th graders showed lower correlation than the medium on the overall learning motivation scale, and other scales showed the medium correlations.
To this study, female students and 4th graders are more positively perceive than males students and 6th graders, and the elementary students' self-efficiency and learning motivation are affected by how they perceive the teacher's attitude. Therefore, to improveelementary student's self-efficiency and learning motivation, we need to help them perceive the teacher's attitude more positively.
Author(s)
유연화
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
Teacher's Attitude Self-Efficiency Learning Motivation
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11198
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955635
Alternative Author(s)
Yoo, Yuen Hwa
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육심리전공
Advisor
황희숙
Table Of Contents
Ⅰ.서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 6
3. 용어의 정의 = 7
Ⅱ.이론적인 배경 = 9
1. 교사태도 = 9
가. 태도의 개념과 기능 = 9
나. 아동이 지각한 교사의 태도 = 11
다. 아동에게 지각된 교사태도의 기능 = 14
2. 자기효능감 = 16
가. 자기효능감의 개념 = 16
나. 자기효능감의 구성요소 = 19
다. 자기효능감의 정보원 = 22
라. 상황-특수적 자기효능감과 일반적 자기효능감 = 24
마. 자기효능감의 효과 = 26
바. 자기효능감의 증진기법 = 27
3. 학습동기 = 29
가. 학습동기의 개념 = 29
나. 학습동기의 기능 = 32
다. 학습동기 유발 = 33
4. 선행연구 = 35
가. 교사태도 지각과 자기효능감과의 관계 = 35
나. 교사태도 지각과 학습동기와의 관계 = 36
Ⅲ. 연구 방법 = 39
1. 연구대상 = 39
2. 측정도구 = 39
가. 교사 태도 지각 검사 = 40
나. 자기효능감 검사 = 41
다. 학습동기 검사 = 41
3. 연구절차 = 43
4. 자료처리 = 43
Ⅳ. 연구 결과 = 44
1. 교사의 태도에 대한 초등학생의 지각 = 45
2. 초등학생이 지각하는 교사태도와 자기효능감과의 관계 = 47
3. 초등학생이 지각하는 교사태도와 학습동기와의 관계 = 54
Ⅴ. 논의 및 결론 = 65
1. 논의 = 65
2. 결론 = 72
3. 제언 = 74
참고문헌 = 76
부록 = 86
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.