PUKYONG

한국 창작동화의 도깨비민담 수용양상과 의미 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Acceptance Pattern and Meaning of a Folktale about a Goblin (Dokkaebi) in Korean Creative Children’s Books
Abstract
도깨비민담은 오랜 역사 속에서 민중들의 간절한 소망을 투영하면서 구비 전승되고 있다. 요즘 세계적인 환상동화의 인기에 힘입어 한국 창작동화에 도깨비민담이 수용된 동화가 많이 출판되고 있다. 이에 본 연구는 한국 창작동화에 도깨비민담이 수용된 방식과 양상을 살펴보고 그 의미를 밝히는 것을 목적으로 한다.
Ⅱ장에서 한국 창작동화의 도깨비민담 수용방식과 양상을 살펴본 결과 거의가 플롯과 인물에 의한 수용 방식을 취하고 있었다. 도깨비민담과 유사한 인물과 플롯을 가진 창작동화는 결핍형 인물을 충족시켜 주는 양상을 보였고, 새롭게 창조된 도깨비는 유아나 저학년의 나쁜 버릇이나 습관을 고쳐주는 역할을 했다. 선정된 동화 가운데 도깨비민담과 유사한 플롯과 인물을 수용한 동화는 , , , , 이었다. 도깨비를 새로운 인물로 창조한 동화는 , , 였다.
수용양상에서 도깨비의 주제에 기여하는 행위 측면은 결손형 인물을 충족시켜주는 도깨비, 정의를 보여주는 도깨비나라, 도깨비의 존재를 일깨우기, 나쁜 버릇이나 습관을 고쳐주는 모습을 보여주었다. 도깨비가 나타나는 모습에서는 민담과 유사한 모습인 인간적인 모습으로 나타나는 경우와 새롭게 창조되어 다양한 모습으로 나타나는 경우가 있었다. 새로운 모습으로는 도깨비나라의 학교, 신통력 훈련, 놀이터 도깨비, 인간 세상 물건을 배달하는 깜깨비, 꿈도깨비 등을 볼 수 있었다. 이런 모습은 현대적인 감각에 어울리는 인물이라고 할 수 있다. 그러나 이유 없이 도깨비를 무섭게 표현하는 경우도 있었다. 이는 민중들과 친숙했던 전통 도깨비의 위상을 떨어뜨리는 역할을 한다고 본다.
Ⅲ장에서 한국 창작동화의 도깨비민담 수용의미를 살펴보았다. 수용의미는 전통 도깨비민담의 의미와 달랐다. 민담에서는 유교적인 우애, 효도, 성실성을 강조하는 반면, 창작동화에서는 자연보호, 정신적 여유, 희망과 용기, 욕심경계, 정의 구현, 올바른 생활을 위한 수용의미가 있었다.
도깨비민담이 창작동화에 수용되면서 발전된 모습을 볼 수 있었던 반면, 우리 도깨비가 요정이나 괴물과 분별이 되지 않는 경우도 있었다. 이는 외래문화의 유입과 외국 그림책 또는 영화의 영향이라고 본다. 우리 도깨비의 정체성을 이어가면서 발전된 모습을 보여주려면 작가들이 동화를 쓸 때 선행 연구가 필요하다고 본다.
본 연구는 창작동화에서 우리 전통 도깨비의 정체성과 위상을 정립하고 새로운 도깨비 모습을 창조하도록 도움 주는 것에 문학적 의의를 가진다. 문화관광부에서 2007년 발표한 ‘우리문화상징 100’에 도깨비가 포함되었다. 소중한 우리 문화의 상징인 도깨비를 어린이들에게 정다운 인물로 만나게 하여, 결핍된 마음을 해소하고 희망과 용기를 얻을 수 있는 존재로 거듭나기를 기대해본다.
A folktale about a goblin (dokkaebi) has been orally handed down while reflecting an eager hope of the common folk throughout a long history. Thanks to the recent popularity of fantasy children’s books worldwide, many Korean creative children’s books using a folktale about a goblin (dokkaebi) have been published. Therefore, this study aims to look at the acceptance type and pattern of a folktale about a goblin (dokkaebi) in Korean creative children’s books and to reveal the meaning.
As a result of reviewing the acceptance type and pattern of a folktale about a goblin (dokkaebi) in Korean creative children’s books in Chapter Ⅱ, almost all of them accepted a folktale with a plot and characters. Creative children’s books with similar characters and plots using a folktale about a goblin (dokkaebi) were shown to make up for a deficiency-type character, and a newly created goblin (dokkaebi) played the role of correcting the bad habits or practices of toddlers or children in the lower grades. Children’s books accepting plots and characters similar to a folktale about a goblin (dokkaebi) from among selected children’s books include , , , , and . Children’s books that created a goblin (dokkaebi) as a new character include , , and .
In the pattern of acceptance, it was shown that a goblin (dokkaebi) makes up for a deficiency-type character, and in a goblin (dokkaebi) nation that shows justice, the awakening of the existence of a goblin (dokkaebi), and the appearance of correcting bad habits or practices, in terms of activity, contribute to the theme of the goblin (dokkaebi). When a goblin (dokkaebi) appears, sometimes it appears as a human similar to one in a folktale, or it appears in diverse shapes by being newly created. The new appearance may include the school in goblin(dokkaebi) nation, training in supernatural powers, a goblin (dokkaebi) playground, Kkamkkaebi delivering things to a human world, and a dream goblin (dokkaebi). These characters may match contemporary sentiments. However, sometimes a goblin (dokkaebi) is described in a way that is too scary. This would probably deteriorate the status of a traditional goblin (dokkaebi), which had been familiar with the common folk.
In Chapter Ⅲ, the study looked at the meaning of accepting a folktale about a goblin (dokkaebi) in Korean creative children’s books. The meaning of acceptance was different from that of a traditional folktale about a goblin (dokkaebi). In a folktale, brotherly friendship, filial piety, and sincerity based on Confucianism were emphasized, whereas the protection of nature, spiritual composure, hope and courage, caution against greed, realization of justice, and desirable life in creative children’s books were part of the meaning of acceptance.
Whereas, a folktale about a goblin (dokkaebi) was shown to be advanced in the process of being included in creative children’s books, although sometimes a Korean goblin (dokkaebi) is not distinguished from a fairy or a monster. This might be because of foreign picture books or movies along with the introduction of foreign cultures. In order to show the advanced appearance of a goblin (dokkaebi) by continuing its identity, it would be necessary for children’s book authors to conduct preliminary research into it.
This study is literally meaningful as it helps create a new appearance for a goblin (dokkaebi) while establishing the identity and status of a Korean traditional goblin (dokkaebi) in creative children’s books. A goblin (dokkaebi) was included in ‘100 Symbols of Korean Cultures’ as announced by the Ministry of Culture & Tourism in 2007. Hopefully, the goblin (dokkaebi), our precious cultural symbol, becomes a friendly character to children and is newly perceived as a being one that children can rely on when they feel at a loss for thoughts.
Author(s)
허명남
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
도깨비 창작동화 민담
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11204
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955638
Alternative Author(s)
Huh, Myeong Nam
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국어국문학과
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1 연구 목적 = 1
2. 연구 방법 = 3
3. 연구사 = 6
Ⅱ. 한국 창작동화의 도깨비민담 수용방식과 양상 = 7
1. 수용방식 = 7
1) 민담과 유사한 플롯과 인물 = 9
2) 새롭게 창조된 인물 = 20
2. 수용양상 = 27
1) 결손형 인물 충족 = 31
2) 정의를 보여주는 도깨비나라 = 57
3) 도깨비의 존재 일깨움 = 64
4) 나쁜 버릇이나 습관 고치기 = 69
Ⅲ. 한국 창작동화의 도깨비민담 수용의미 = 76
Ⅳ. 결론 = 87
참고 문헌 = 92
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 국어국문학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.