현장체험 활성화를 위한 UCC기반의 학습 지원 시스템 설계 및 구현
- Alternative Title
- The Design and Implementation of Learning Support System based on UCC for Revitalization of Field Experience Learning
- Abstract
- 현장 체험학습의 역동적인 활성화를 위해 현 시스템의 즉시성 및 지속성과 자동성이 절실히 필요한 실정이다. 이에 본 논문에서 크게 다섯 개의 특징을 가진 시스템을 설계 및 구현하였다.
첫째, 체험학습 신청절차를 온라인으로 즉시처리가 가능하다.
둘째, 출석관리를 자동화 한다. 즉, 교사가 신청서에 대한 버튼을 누르면 출석계산을 시스템이 자동 계산해서 각 학생별 및 전체 학생의 잔여 출석 일을 확인 할 수 있다.
셋째, UCC를 통해 일회성의 체험학습을 계속적 활용 및 체험학습 비경험자에게도 간접적 체험의 기회가 가능하게 한다.
넷째, 동료평가, 교사평가 등을 통해 업로드된 UCC에 대한 피드백이 가능하다. 학생이 업로드한 UCC에 대한 반응을 온라인 점수부여 기능을 통해 직접적 피드백이 가능하며 댓글을 통해 교사 및 동료들의 조언 및 격려로 학급의 소속감과 적극적인 학습이 가능하다.
다섯째, 교사와 동료 간 역동적인 상호작용이 가능하다.
The knowledge-oriented information society has changed a lot of the educational system. The 7th educational curriculum put an importance on the field studying to keep tract of educational paradigm. According to the survey, in spite of a great deal of efforts for field studying, in fact, it appears to be insignificant. One of the biggest problems is its just one-time conduct, which makes it impossible to take full advantage of it in the educational aspect. Moreover, other positive effects can't be expected for the students who are not attendant. Therefore, the system with UCC(User Created Contents) boosts not only an educational use but RSS(Really Simple Syndication) function is added to a mobile for a dynamic interaction between teachers and students. That is, when a student submit application to a teacher, SMS(Short Message Service) does service to a teacher, and when a teacher push a button (admit or reject), SMS does service to a student. Besides, applying for field studying, submitting report, which is inconvenient under offline, and attendance management are also automated.
In this paper, we design and implement the UCC-Based teaching and learning system for field study through UCC upload and verification to serve both teachers and students to improve student's achievements.
- Author(s)
- 김성순
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 현장체험학습 UCC RSS 출석관리
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11212
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955649
- Alternative Author(s)
- Kim, Seong-Soon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 전산교육전공
- Table Of Contents
- 〈표 차례〉 = iii
〈그림 차례〉 = iv
Abstract = v
1. 서론 = 1
2. 관련 연구 = 3
2.1. 체험학습 = 3
2.1.1. 체험학습의 정의 = 3
2.1.2. 현장체험학습의 현 실태와 문제점 = 4
2.2. UCC = 8
2.2.1. UCC의 정의 = 8
2.2.2. UCC의 순기능과 역기능 = 9
2.3. RSS = 11
2.3.1. RSS의 정의 = 11
2.3.2. RSS의 용도 및 장점 = 12
3. UCC기반의 체험학습 관리 시스템의 설계 = 13
3.1. 시스템의 기본 방향 = 13
3.2. 프레임워크 = 15
3.3. UCC 체험학습 시스템 모듈별 기능 = 16
3.3.1. 시스템 모듈 설계 = 16
3.3.2. 회원 모듈 설계 = 20
3.4. 데이터베이스 테이블 설계 = 24
3.4.1. 테이블 리스트 = 24
4. UCC 체험학습 시스템 구현 = 30
4.1. 구현 환경 = 30
4.2. UCC 체험학습 시스템 구성 = 31
4.2.1. 초기 화면 = 31
4.2.2. 학급 소개 = 33
4.2.3. UCC 자료방 = 34
4.2.4. 각종서류 = 35
4.2.5. 우리들 이야기 = 37
4.2.6. 선생님께... = 38
4.2.7. 출석 관리 = 39
4.2.8. 점수 부여 = 40
5. 결론 및 향후 연구 과제 = 42
참고문헌 = 43
감사의 글 = 45
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 전산교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.