PUKYONG

6시그마, BSC 및 TOC를 활용한 중소기업형 혁신모형 구축에 관한 연구

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Alternative Title
A 6 Sigma, BSC & TOC based Innovation Model for Small & Medium sized Enterprises
Abstract
본 논문에서는 인적 및 물적 자원 뿐 만 아니라 기타 경영의 제반요소 면에서 열악한 환경에 처해 있는 중소기업을 대상으로 적용할 수 있는 혁신모형을 세 가지로 나누어 제안하였다. 첫 번째 모형은 공정 및 프로세스 개선에 초점을 맞춘 중소기업형 6시그마 모형, 두 번째 모형은 경영성과의 종합적인 평가 시스템 구축에 관련된 BSC 추진모형, 세 번째 모형은 성과평가를 토대로 한 성과보상제 모형이다.
먼저, 중소기업에서 경영혁신 모델로 도입할 수 있는 6시그마 전략에 대해 도입장애요소를 파악하고 이 장애를 해결하는 도입방안으로 정부 지원사업을 활용한 중소기업형 6시그마 전략 추진모형을 제시하였다. 아울러 중소기업 S사에 중소기업형 6시그마 전략 추진모형을 구축한 사례를 중심으로 성과를 분석하고 중소기업형 6시그마 전략 추진모형을 검증하였다. 그 다음으로는 중소기업에서 경영혁신 모델로 도입할 수 있는 BSC 전략에 대해 기대효과와 장애요소를 파악하고 효과적인 BSC 도입방안으로 정부의 중소기업 평가지표를 활용한 중소기업형 BSC 추진모형을 제시하였다. 아울러 중소기업 T사의 BSC 추진모형을 구축한 사례를 중심으로 성과를 분석하여 중소기업형 BSC 추진모형을 검증하였다. 마지막으로 중소기업에서 경영혁신 모델로 도입할 수 있는 성과보상제에 대해 기존의 성과보상제와 달리 TOC와 BSC를 활용한 성과보상제 모형을 제시하였다. 아울러 중소기업 M사의 TOC와 BSC를 활용한 성과보상제 모형을 구축한 사례를 중심으로 성과를 분석하여 TOC와 BSC를 활용한 성과보상제를 검증하였다.
이상에서 제시한 3가지 경영혁신 모델의 추진모형을 개별 중소기업 환경에 적절히 맞춤으로써 효과적으로 구축할 수가 있다. 정부 지원사업을 활용한 6시그마 전략 추진모형은 혁신에 투자할 자금이 부족하거나 혁신에 필요한 인력이 없는 중소기업에서 적극 도입할 수 있으며, 경영의 각종 프로세스에서 결함을 제거하고 목표로부터의 이탈을 최소화하여 조직의 이익창출과 고객만족을 최대화하는데 보다 짧은 시간에 보다 많은 효과를 얻을 수 있다. 그리고 정부의 중소기업 평가지표를 활용한 중소기업형 BSC 추진모형은 경영전략이 분명하지 않고 목표관리가 미숙한 중소기업에서 적극 도입한다면, 경영환경에 맞는 장단기 전략을 수립하게 되고 팀별 목표관리의 수준을 향상시켜 팀별 성과를 증대시킬 수 있다. 아울러 TOC와 BSC를 활용한 성과보상제 모형은 복잡한 업무환경에서 적은 인력으로 단순한 지표를 통해 핵심적인 성과지표 관리를 하고자 하는 어떠한 중소기업이라도 효과 있게 활용할 수 있으며, 제시된 모형의 절차에 따라 수행하고 얻어진 성과를 합의된 성과보상 방법으로 구성원들에게 배분한다면, 분명히 구성원의 동기를 유발시켜 성과를 재 확대하는 선순환 시스템이 구축될 수 있다.
향후 연구과제로는 우리나라 중소제조업은 물론 중소 서비스업 및 건설업 등에도 적용이 가능한 경영혁신 모델연구가 요구된다. 따라서 이 논문에서 제시된 모형을 확대 발전시켜 서비스 경영품질혁신에도 적용할 수 있는 서비스 혁신 추진모형 연구개발이 기대된다.
Small and medium sized enterprises have many difficulties in implementing innovation strategies successfully. In these enterprises, compared with large scale companies, there are a lot of barriers to overcome for successful implementation of even those programs that are well established and known as most effective. In this thesis, three models are proposed for innovating small and medium sized enterprises; Six Sigma, BSC and an incentive system. First, a Six Sigma model is proposed that is based on the financial supporting program of the Government. Second, a BSC model has been established on the basis of the Inno-biz and Main-biz appraisal system supported by the Korean government. Third, an incentive model is suggested using the core idea of TOC and BSC.
This thesis consists of three main chapters, each of which corresponds to one of the aforementioned models. (i) Chapter 2 is concerned with the Six Sigma model. Since the six sigma strategy was first introduced to Korean enterprises in 1997, it has been taken as an important business strategy to strengthen the competitiveness of major Korean companies under the global competitive environment. These major companies also demand their suppliers to implement six sigma. But small and medium sized companies have several barriers to overcome for successful implementation of six sigma. First, the financial status is not so sound to support initial expenses for launching six sigma. Second, physical and human resources are not sufficient for driving six sigma. And finally, the infrastructure is not well established to manage and support the six sigma program. In the proposed model, a method is suggested to overcome these barriers and establish six sigma in a small and medium sized company. (ii) In Chapter 3, a BSC model is proposed for strategic innovation in the small or medium sized companies of Korea. Many Korean companies of small or medium size are suffering from various difficulties in deriving strategic innovation. To solve this problem, a model has been established on the basis of the Inno-biz and Main-biz appraisal system supported by the Korean government, which can be easily applied to the small or medium sized companies. (iii) And finally, in Chapter 4, an incentive model fitted for the small and medium sized companies is proposed. While large companies successfully manage incentive systems, small and medium sized companies have difficulties in successful management of the incentive system due to lack of resources. To overcome these difficulties, the model basically uses the ideas of TOC and BSC.
For each model, practical case example is provided to illustrate its implementation and its validity is also examined. But the proposed models may have some possible weaknesses and need further refinement for more effective and efficient application.
Author(s)
황영제
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
Six Sigma Strategy TOC BSC Small and Medium Sized Enterprises Coupon Consulting System Incentive Model
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11222
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955058
Alternative Author(s)
Hwang, Young-Je
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 시스템경영공학과
Advisor
권혁무
Table Of Contents
제1장 서론 = 1
제1절 연구배경 및 목적 = 1
제2절 연구범위 및 논문구성 = 3
제2장 정부 지원사업을 활용한 6시그마 추진모형 = 5
제1절 서론 = 5
제2절 중소기업의 6시그마 도입 장애요소 = 7
제3절 중소기업의 6시그마 전략 추진 모형 = 8
제4절 S사의 중소기업형 6시그마 추진 사례 = 16
제5절 도출된 문제점의 해결방안 = 67
제6절 결론 = 69
제3장 정부의 중소기업 평가지표를 활용한 BSC 추진모형 = 70
제1절 서론 = 70
제2절 중소기업 BSC 도입의 필요성 = 71
제3절 중소기업 BSC 도입의 기대효과 및 장애요소 = 73
제4절 중소기업형 BSC 추진 모형 및 절차 = 75
제5절 . T사의 중소기업형 BSC 추진모형 구축 사례 = 84
제6절 결론 = 97
제4장 TOC와 BSC를 활용한 성과보상제 모형 = 99
제1절 서론 = 99
제2절 중소기업형 성과보상제 모형 = 100
제3절 중소기업형 성과보상제 절차 = 103
제4절 M사의 성과보상제 구축 사례 = 112
제5절 결론 = 129
제5장 종합결론 및 향후과제 = 131
참고문헌 = 133
Abstract = 137
Degree
Doctor
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대학원 > 시스템경영공학과
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