PUKYONG

Family Day 프로그램에 대한 학부모의 인식 및 만족도 조사

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Parents' Awareness and Satisfaction in the Family Day Program
Abstract
본 연구에서 얻어진 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, Family Day 프로그램에 대한 학부모의 인식에서 부모들은, 특히, 어머니들은 Family Day 프로그램에 대해서 알고 있는 경우가 모르는 경우보다 많았으며, 월 평균 소득이 150만 원 이하인 경우는 Family Day 프로그램에 대해 알지 못하는 가정이 많았다.
많은 부모들이 Family Day 프로그램을 온가족이 함께 할 수 있는 유익한 활동으로 인식하고 있었고, 가족 간의 유대감을 증진시키는 유익한 시간이 되며 능동적으로 여가활동을 할 수 있고, 초등학교 가기 전 숙제를 경험하는 시간으로 유용하므로 필요하다고 생각하고 있었다.
반면 필요하지 않다고 답한 부모들은 여건이 허락하지 않아 실행하기 어렵다는 이유가 많았으며, 대부분의 부모들은 자녀와 함께 시간을 보내면서 주변에 갈 곳이 마땅치 않다는 것을 가장 큰 어려움으로 꼽았고, 어떻게 상호작용해야 할지 잘 모르며, 함께 무엇을 해야 할지 모르겠다는 순으로 어려움을 나타냈다.
둘째, Family Day 프로그램의 운영실제에 대한 학부모의 인식을 살펴보면 우선 활동은 월 1회 이루어지고 가정에서 가정 중심으로 이루어지는 경우가 가장 많았으며, 거의 주말에 이루어지고 있고, 가족회의를 통하여 활동이 이루어지는 경우와 그렇지 않은 경우는 비슷한 비율을 보였다. Family Day 프로그램에서 가장 많이 실시된 활동은 자연과의 만남이었고 가장 쉽게 참여한 활동은 사물과의 만남을 이용한 활동이며 가장 하기 어려웠던 활동은 문화와의 만남을 이용한 활동이었다.
셋째, Family Day 프로그램의 운영에 대한 학부모의 요구를 알아본 결과 부모들은 Family Day 프로그램이 월 1회 실시되기를 가장 많이 바라고 있으며, 주5일 근무하는 어머니와 전업주부, 월평균 소득이 낮은 가정에서 프로그램이 더 자주 실시되기를 바라고 있는 것으로 나타났다.
부모들은 프로그램이 가정과 유치원에서 주기적으로 번갈아 이루어지기를 바라고, 자연과의 만남을 이용한 활동을 가장 희망하였으며 놀이를 통한 자연스런 경험을 가장 중점을 두어야 할 사항으로 지적하였다. 다음으로 문화와의 만남을 이용한 활동을 선택하여 부모들이 좀 더 쉽게 실행할 수 있는 방안을 모색할 필요가 있다고 하겠다. 또한 자녀와 함께 보내는 시간이 적은 부모일수록 부모-자녀와의 관계 증진이 중요하다고 하였다.
Family Day 프로그램이 활발히 이루어지기 위해서는 유아와 가족이 함께 체험할 수 있는 기관 및 시설, 공간 확대가 가장 우선되어야 한다고 답했고, 이와 함께 가정의 요구별로 선택 가능한 Family Day 프로그램의 개발이 필요하다고 하였다.
그러므로 본 연구에서 나타난 결과를 참고하여 현대사회의 복잡한 가족구조에 걸맞도록 다양하고 효율적인 Family Day 프로그램을 개발하고 지역사회에서 함께 참여하여 사회적 인프라를 충분히 구축하여 소외되는 가정이 최소화 될 수 있도록 하는 것이 앞으로의 과제가 될 것이다.
The purpose of this study was to investigate how parents of kindergarten students aware and percept, demand on the Family Day Program operated by Pusan Metropolitan Office of Education as a political subject were, and whether these things differed by the relationship with children, age, an academic background, economic activity types, the 5-day workweek types, income levels, the members of a family.
For the purpose, the following research questions were established:
1. How do parents aware of the Family Day Program?
2. How do parents recognize about the Family Day Program contents?
3. What are the parents' demands for the Family Day Program?
Are there differences by the parents' relationship with children, age, an academic background, economic activity types, the 5-day workweek types, income levels, the members of a family.
To solve the questions, as a theoretical background, the character of the modern societies' family, the concept of leisure and distinction of modern society and leisure, the distinction and function of leisure, the concept and needs of the education of leisure, and the significance of the leisure environment were investigated. Also the concepts, contents and operation methods of the Family Day Program were dealed with.
The subject group of this study were 1,323 parents of public and private kindergarten students. The instrument for this study was 'Questionnaire for Parents' awareness and satisfaction of the Family Day Program'. SPSS program was used to analysis the data and the result of this study were as following:
First, as regarding the parents' awareness of the Family Day Program, especially more mothers knew about the Family Day Program than fathers and most parents perceived the program providing valuable activities, and it was necessary because of it's worth to increase the relationship between the family, helped spending leisure active, was going to be a useful exercise for children in preparing the elementary school's homework. On the other hand, the parents who didn't like the program said they didn't have a suitable circumstance to work with the program and most of them had difficulties to spend time with their children concerning not enough places to go with children.
Second, on the subject of the perceptions of the parents for the program operation, the activity was provided once a month, acted center around at home on weekend, and the ratio was similar whether they did the program through a family conversation or not. They had done the nature related activity the most frequently, material related activity the easiest, culture related activity the most difficult.
Third, concerning with their demands for the program, they wanted it enacted once a month, mothers who work 5 times a week, housewives, low income family wanted more frequently. Parents want the program to enact by turns regularly at home and kindergarten. They liked the nature related activity the most and valued the experience through their daily life. To enhance the quality of the program, parents emphasized that it's important to establish more organs, facilities, and spaces the first, and also needed to develop activities with more flexibility to choose by their situation or demand.
Therefore, as seeing the result of this study, it's necessary to develop in a wide variety of and efficient Family Day Program to suitable the complicated structure of modern family, local community should also participate to build social infrastructure to reduce the alienated family from our own society, and that's going to be the future challenge to activate the Family Day Program as becoming a more efficient program.
Author(s)
정혜영
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
Family Day 프로그램
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11246
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955083
Alternative Author(s)
Jeong, Hyeyoung
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
이정화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 4
3. 용어의 정의 = 5
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 현대사회의 가족과 여가교육 = 6
가. 가족 = 6
(1) 가족개념의 변화 = 6
(가) 현대사회의 가족개념 = 8
(나) 가족문제의 양상 = 9
(다) 가족주의 가치관의 붕괴 = 10
(2) 건강가정의 의미 = 10
나. 여가 = 12
(1) 여가의 개념 = 12
(2) 현대사회의 특징과 여가 = 14
다. 현대사회의 여가의 특성과 기능 = 16
(1) 여가의 특성 = 16
(2) 여가의 기능 = 17
(가) 긍정적 기능 = 18
(나) 부정적 기능 = 19
라. 여가교육 = 20
(1) 여가교육의 개념 = 20
(2) 여가교육의 필요성 = 21
마. 여가환경 = 22
(1) 가정의 역할 = 24
(2) 사회의 역할 = 25
바. 선행연구 고찰 = 26
2. Family Day 프로그램 = 30
가. Family Day 프로그램 = 30
나. Family Day 프로그램의 내용 = 32
다. Family Day 프로그램의 운영 = 35
Ⅲ. 연구방법 = 41
1. 연구대상 = 41
2. 연구도구 = 41
3. 연구절차 = 42
가. 예비조사 = 42
나. 본조사 = 43
4. 자료분석 = 43
Ⅳ. 결과 및 해석 = 44
1. Family Day 프로그램에 대한 부모의 인식 = 45
2. Family Day 프로그램 운영실제에 대한 부모의 인식 = 60
3. Family Day 프로그램 운영에 대한 부모의 요구 = 72
Ⅴ. 논의 및 결론 = 87
1. 논의 = 87
가. Family Day 프로그램에 대한 부모의 인식 = 87
나. Family Day 프로그램 운영실제에 대한 부모의 인식 = 90
다. Family Day 프로그램 운영에 대한 부모의 요구 = 92
2. 결론 = 95
3. 제언 = 97
참고문헌 = 98
부록 Family Day 프로그램의 운영에 대한 인식 및 만족도 조사 = 106
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.