고등학교 영어 학습자의 연어능력에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study of Korean High School Students' English Collocation Ability : With Special Reference to Verb and Adjective Synonyms
- Abstract
- 본 연구는 고등학교 2학년 학습자들이 갖추고 있는 의미가 유사한 동사와 형용사에 관한 연어지식의 정도를 측정한 후, 이들의 영어능숙도와 어휘능력에 따라 이러한 연어지식에 차이가 있는가를 알아보고자 수행되었다. 이를 위해 고등학교 1학년 영어 교과서 12종을 코퍼스로 구축하여 연어시험지와 어휘시험지를 개발하였고, 영어능숙도 상, 중, 하 집단에 따라 각 시험의 결과를 통계처리 및 분석하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습자의 영어능숙도에 따라 연어지식에 차이가 나타났다. 영어능숙도가 높을수록 주어진 맥락에 따라 유의어를 적절히 선별할 수 있는 연어지식도 높았다. 이와 같은 결과는 형용사 유의어 문항에서 두드러지게 나타났으며, 동사 문항에서는 영어능숙도 상, 중, 하 집단의 뚜렷한 구분이 드러나기보다 전반적으로 상, 중 집단과 하 집단 간의 이중 구분으로 나타났고, 상 집단과 중 집단 간의 유의미한 차이는 발견되지 않았다. 이를 통해 학습자의 일반 영어 능력에 따라 형용사 유의어에 대한 연어지식은 예측이 가능하지만, 동사 유의어에 대한 연어지식의 추론에는 한계가 있음을 확인하였다. 이와 같이 동사 문항에서 영어능숙도 집단별 연어지식의 유의미한 구분이 자세하게 이루어지지 않은 결과는, 학습자 연어지식을 측정한 선행연구들(Bahns & Eldaw, 1993; Kim, 2003; Ooi & Lee, 1996)의 결론, 즉, 학습자들의 일반 영어 능력과 그들의 동사 관련 연어지식은 상관이 없다는 주장과 일치한다는 점에서 그 타당성이 확보된다. 한편으로는, 전국연합학력평가 표준점수에 기초하여 영어능숙도 집단을 상, 중, 하로 구분하는 과정에서 집단 간 경계에 인접한 점수들로 인해 동사 문항에서 유의미한 차이가 나타나지 않았을 가능성 또한 배제할 수 없다.
둘째, 학습자의 어휘능력에 따라 연어지식의 차이가 나타나지 않았다. 학습자들의 어휘능력을 측정하기 위해 사용된 어휘 항목들은 고등학교 1학년 영어 교과서에서 추출한 것이되 연어시험에 제시된 유의어 항목들과 비교하여 출현빈도가 훨씬 낮고 난이도가 높은 단어들이었다. 즉, 다수의 어려운 단어들의 의미를 잘 알고 있다 할지라도, 사용빈도가 높은 유의어 동사와 형용사를 맥락에 맞게 적절히 구별하여 구사할 수 있는 능력이 높은 것은 아님을 추론할 수 있다. 반면에, 어휘시험의 문항 난이도가 너무 높아 연구 참여자들의 어휘능력을 수준별로 변별하기에 한계가 있었을 가능성 또한 추론에서 완전히 제외할 수는 없겠다.
The purpose of this study is to investigate Korean high school students' collocational competence. In order to explore Korean students' collocation ability, the following research questions were raised: ⑴ Is there any correlation between their collocational competence and their general English proficiency? ⑵ Is there any correlation between their collocational competence and their vocabulary knowledge?
The participants in the present study were 93 Korean high school students. Their knowledge of collocation and vocabulary was measured by a self-designed Collocation Test and Vocabulary Test. The collocation test consisted of 64 items, each of which contained frequently used synonymous verbs and adjectives, and the vocabulary test was composed of 40 items, each of which included four categories of part of speech: noun, verb, adjective, and adverb. Both of the two tests were made based on the words and sentences used in high school 10th-grade textbooks.
The overall findings were as follows: First, there was a significant difference in learners' knowledge of collocations according to their general English proficiency. The higher students' level of English proficiency was, the better the result of the students' score on the collocation test. However, any significant difference in learners' collocation ability was not identified between advanced and intermediate level groups. Second, there was not a significant difference in learners' knowledge of collocations according to their vocabulary knowledge. Students' performance on the collocation test did not increase as their level of knowledge of relatively difficult vocabulary with low frequency increased.
From the result above, it can be inferred that learners' general English proficiency level is not a powerful factor that can specifically predict their collocation ability. If any, it can only discriminate high levels against low levels of collocational competence. In addition, it can also be said that memorizing words without understanding of their actual use in an authentic context does not contribute to improvement of learners' collocational knowledge.
The pedagogical implication of the current study is that collocational knowledge needs to be taught explicitly in our input poor Korean EFL context. Also, teachers need to provoke students' awareness about the importance of and interest in collocation so that the students can be motivated to make efforts to develop their knowledge and use of collocations.
- Author(s)
- 김지윤
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 연어 어휘 유의어 연어능력 코퍼스 lexical chunk collocation collocation competence synonym synonymous verb synonymous adjective corpus
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11294
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955130
- Alternative Author(s)
- Kim, Ji Yoon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 조윤경
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1
1.2 연구 과제 = 3
1.3 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
2.1 연어의 개념 = 5
2.2 연어의 중요성 = 6
2.2.1 영어어휘교수와 연어 = 6
2.2.2 연어교육의 중요성 = 8
2.3. 유의어의 중요성 = 10
2.3.1 유의어의 개념 = 10
2.3.2 유의어와 연어교육 = 13
2.4 코퍼스 언어학 = 13
2.5 선행연구 = 16
Ⅲ. 연구 방법 = 21
3.1 연구 참여자 = 21
3.2 연구 도구 = 22
3.2.1 연어 시험 = 22
3.2.2 어휘 시험 = 27
3.3 자료 수집 절차 및 분석 방법 = 28
Ⅳ. 연구 결과 분석 및 논의 = 30
4.1 영어능숙도에 따른 연어지식의 차이 = 30
4.2 어휘능력에 따른 연어지식의 차이 = 38
Ⅴ. 결론 및 제언 = 45
5.1 결론 = 45
5.2 제언 = 46
참고문헌 = 49
부록 1 Collocation Test = 54
부록 2 Vocabulary Test = 66
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.