PUKYONG

교사 경력 및 교사가 지각하는 원장의 지도성이 유치원 교사의 효능감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The effect of teacher's career and principal's teaching ability that kindargarten teacher's perceive on teaching afficacy.
Abstract
본 연구는 유치원 교사의 경력 및 교사가 지각하는 원장의 지도성이 교사효능감에 미치는 영향을 밝혀 교사효능감을 제고할 수 있는 실천적 시사점을 얻는데 목적이 있다. 따라서 본 연구에서는 교사효능감의 관련 변인 중 개인 변인으로 교사의 경력과, 환경 변인으로는 유치원 교사가 지각하는 유치원 원장의 지도성향의 회귀모형을 설정하고 상대적 영향력은 어떠한가를 알아보고자 한다. 이를 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1)유치원 교사의 경력과 교사 효능감, 유치원 원장의 지도성 간의 상관관계는 어떠한가?
2)유치원 교사가 지각하는 교사 효능감에 미치는 경력과 유치원 원장의 지도성의 상대적 영향력은 어떠한가?
2-1)유치원 교사의 일반적 효능감에 대한 경력 및 원장의 지도성의 영향력은 어떠한가?
2-2)유치원 교사의 개인적 효능감에 대한 경력 및 원장의 지도성의 영향력은 어떠한가?
이러한 연구문제를 해결하기 위하여 현재 부산시 교육청 소속 된 유치원에 근무하고 있는 부산 시내 사립유치원 교사를 대상으로 설문지를 배부하였고 285부의 설문지를 연구자료로 사용하였다.
본 연구에서 사용된 측정도구는 두 가지로 교사효능감 측정도구는 Enochs와 Riggs(1990)의 과학 교수 효능감 검사도구를 김희진·이분려(1999)가 수정,보완한 것을 사용하였으며 지도성 유형 분석도구는 Halpin의 지도자 행동기술질문지(LBDQ)를 송민재(2000) 수정한 것을 사용하였다.
자료를 분석하기 위해 SAS 9.1 프로그램을 이용하여 연구문제 1을 피어슨 적률상관계수를 산출하여 상관관계를 분석하였다. 연구문제 2를 위하여 유치원교사가 지각하는 교사효능감을 종속변수로 설정하고 교사의 경력과 유치원원장의 지도성을 투입변수로 설정하여 위계적 회귀분석을 통해 상대적 영향력을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 유치원 교사가 지각하는 유치원 원장의 지도성 점수를 분석한 결과, 전반적인 지도성 특성 중 과업중심이 인화중심보다 다소 우위인 것으로 나타났으며 교사의 효능감 점수를 분석한 결과, 교사효능감 중 일반적 교수효능감이 개인적 교수효능감보다 다소 우위인 것을 의미한다고 볼 수 있다.
둘째, 유치원 교사의 개인변인, 환경변인에 따른 교사효능감을 분석한 결과 일반적·개인적 교수효능감 모두 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다.
결론적으로 교사의 경력에 따라 원장의 지도성에 대해 다르게 인식하므로 경력에 따라 개인 간의 적절한 상호작용을 할 수 있도록 하고, 교사의 경력에 따른 적절한 지도성 발휘가 필요하며, 원장의 지도능력을 강화하고 유치원 원장으로서의 전문성을 확보할 수 있는 교육을 통해 효율적인 지도력을 갖출 수 있도록 지원해야 할 것이다. 또한, 교사효능감을 높이기 위해 전문가로서의 유아교사의 역할과 유아교육의 가치와 중요성 및 교사의 태도에 관한 교육을 강화할 뿐 아니라 교사 자신의 자질 향상을 위한 교육이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this research is to find a practical suggestion to raise the teacher's efficacy by proving the effect of the kindergarten teacher's career and principal's guidance that teachers perceive on teacher's efficacy. So, this research fixed 'teacher's career' as a personal factor, and 'recurrence model of principal's propensity of teaching that teachers perceive' as an environmental factor and tried to find out the influence on each other. To achieve this goal, this research established the following research topics.
1 )What is the corelation among teacher's carreer, teacher's efficacy, and principal's teaching skill?
2) How do the career and principal's teaching skill relatively influence on teacher's efficacy that they perceive?
2-1 )How do the career and principal's teaching skill influence on kindergarten teacher's general efficacy?
2-2 )How do the career and principal's teaching skill influence on kindergarten teacher's personal efficacy
For this research, questionnaires were delivered to private kindergarten teachers who were affiliated to Pusan ministry of education, and 285 answers were used as a research data.
This study used two types of measuring instruments. Scientific teaching efficacy testing instrument which is developed by Enchos and Riggs(1990) and adjusted by Kim Hee Jin and Lee Boon Ryeo(1999) was used to measure the teacher's efficacy. Also, LBDQ developed by Halpin and adjusted by Song Min Jae(2000) was used to measure the teaching pattern analysis.
To analyze the data, SAS 9.1 program was used. This paper analyzed the interrelation of the first research topic by calculating the Pearson moment coefficient of correlation. For the second research topic, teacher's efficacy that teacher's perceive is fixed as dependent factor and teacher's career and principal's teaching skill were established as input factor. Relative influence between them was studied by ranking recurrence analysis.
The results are as follows.
First, analyzing the grade of principal's teaching skill that kindergarten teachers perceive showed that task-centered is superior to harmony-centered. Also teacher's efficacy grade shows that general teaching efficacy is superior to personal teaching efficacy among teaching efficacies.
Second, analysis of teacher's efficacy by teacher's personal factor and environmental factor showed statistical difference in general and personal teaching efficacies.
In conclusion, as teacher's career affects recognition of principal's teaching ability, each personnel should interact with others by their career. Appropriate display of teaching skill based on teacher's career is needed too. Also, there should be a support to strengthen the principal's teaching ability and efficient teaching skill by a professional education. In order to increase the teaching efficacy, education on role of kindergarten teacher, value and importance of child education, and behavior of teacher should be strengthened. Also, there should be an education to improve teacher's own quality.
Author(s)
홍태인
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
교사효능감
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11305
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955141
Alternative Author(s)
Hong, Tae in
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
이희영
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 5
3. 용어 정의 = 6
가. 교사효능감 = 6
나. 경력 = 7
다. 지도성 = 7
Ⅱ. 이론적 배경 = 8
1. 교사효능감 이론 = 8
가. 교사효능감의 형성 배경 = 8
나. 교사효능감의 개념 = 11
다. 교사효능감이 높은 교사들의 특징 = 13
2. 교사효능감의 관련 변인 = 17
가. 교사 개인 변인 = 18
나. 환경 변인 = 19
3. 지도성 이론 = 21
가. 지도성의 개념 = 21
나. 지도성의 유형 = 25
4. 교사효능감, 교사경력 및 유치원 원장의 지도성 관련 선행연구 고찰 = 28
가. 유치원 교사의 경력과 교사효능감 = 28
나. 유치원 원장의 지도성과 교사효능감 = 30
Ⅲ. 연구방법 = 33
1. 연구대상 = 33
2. 연구절차 및 자료수집방법 = 34
가. 예비조사 = 34
나. 본조사 = 34
3. 연구도구 = 35
가. 유치원 교사의 교사효능감 = 35
나. 유치원 원장의 지도성 = 36
4. 자료분석 = 37
Ⅳ. 결과 및 해석 = 38
1. 유치원 교사의 효능감과 교사경력, 원장의 지도성간의 상관관계 = 38
2. 유치원 교사의 효능감에 대한 교사경력 및 원장의 지도성의 상대적 영향력 = 41
가. 유치원 교사의 일반적 효능감에 대한 교사경력 및 원장의 지도성의 영향력 = 43
나. 유치원 교사의 개인적 효능감에 대한 교사경력 및 원장의 지도성의 영향력 = 44
Ⅴ. 논의 및 결론 = 47
1. 논의 = 47
2. 결론 = 49
참고문헌 = 52
부록 = 57
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.