논리적인 쓰기 향상을 위한 3분 말하기 지도방안 연구
- Alternative Title
- A Study on How to Teach Three-minute Speech for Improving Logical Writing : For middle school students
- Abstract
- 이상의 연구 결과를 종합해볼 때 논리적인 쓰기향상을 위한 3분 말하기 활동을 통해 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 언어 기능간의 통합에 있어 기존의 연구들이 말하기와 듣기의 음성 언어 기능과 읽기와 쓰기의 문자언어 기능으로 유사 기능 간의 통합을 강조하여 진행된 연구가 많았던 점에 비해 본 연구는 쓰기와 말하기를 통합함으로써 국어 교육에서의 통합의 개념을 실제 현장에서 균형 있게 적용할 수 있는 지도방안으로써의 역할을 하였다. 이는 7차 개정 교육과정이 국어활동의 총체성을 고려하여 영역 간 영역내의 학습요소를 통합하여 지도하는 교수학습방안을 계획하기위해 국어 표현과 이해의 원리와 과정을 고려하여 말하기와 쓰기를 통합하고, 듣기와 읽기를 통합할 것을 명목 화하였다는 점에서도 알 수 있다. 그러므로 본 연구는 7차 개정 교육과정이 지향하는 교육내용을 반영하고 있는 지도방안으로써의 가치를 가진다.
둘째, 3분 말하기 활동 지도방안은 의사소통적 쓰기와 통합적 쓰기의 장점을 반영한 것으로 독자에게 의도적으로 일정한 영향을 미쳐 상대방을 설득하기 위한 의사소통적 쓰기와 자신의 글을 발표하고 독자의 반응을 고려하는 동시에 자신의 글을 비판적으로 평가하여 보다 좋은 글로 다듬는 통합적 쓰기를 반영하여 학생들의 쓰기 발달에 적합한 활동 안을 발달단계에 맞추어 구안함으로써 학생 개인차를 고려한 지도방안을 마련했다는 점에서도 의의를 가진다.
셋째, 논리적인 쓰기 향상을 위한 3분 말하기활동을 통해 학생들의 논리적인 쓰기의 구성방법을 알고 논리적인 근거를 찾는 다양한 방법의 습득 과 이를 적용하는 활동의 반복을 통해 논리적인 쓰기에 대한 중요성을 깨닫고, 자신의 논리적인 쓰기에서 보다 강력한 논거를 만들어 가고자하는 스스로의 고민과 노력을 하게 되었다. 또한 이를 말하기를 통해 전달하는 통합적인 방법으로 인해 설득력을 높이는데 보다 효과적으로 작용하였다는 것을 학생들 스스로가 체험하는 계기가 되었다. 이러한 반복적인 연계과정이 그만큼 논리적인 사고력이 향상되는데 효과적임을 알 수 있었다.
넷째, 자신의 주장에 대한 확고한 논거를 확보하기 위해 주제와 관련된 다양한 근거 찾기 방법을 적극적으로 활용하여 자신의 사고를 확장 할 수 있도록 노력하는 의지를 보여주어 이 활동을 능동적으로 수행하고자 하였다.
Speaking, listening, reading, and writing pass through similar mental process, so the class can increase the effect when teaching them with connecting to other linguistic functions rather than when teaching them with targeting on a certain specific function. Therefore, for the education of writing to improve logical writing, it is more effective to teach writing by integrating with other functions. In this context, this study designed the plan of 3-minute speaking activity as a method to improve logical writing. This is the functional integration which uses the writing complementarily, that is, it progresses the writing activity first, and then the results connects to the speaking activity to improve the logical writing. For this, this study considered the theory of the writing education, suggested the characteristics of the writing, and the necessity of 3-minute speaking and integration, and then designed the steps, model, and activity plan of directing 3-minute speaking.
The main subject of 3-minute speaking activity was suggested by stages(individual→school→society) to make students actively participate in this activity, and to minimize a burden they feel during writing. 3-minute speaking activity was applied in accordance with designed steps, Select contents→Start writing→Middle of writing→Arrange writing→Speak for 3-minute→Evaluate.
Additionally, this study prepared the process to extend the width of understanding by suggesting examples of finding logical writing step and logical basis in various ways before actual activity. In an actual activity, the presenter selected his own opinion and basis related to suggested main subject, examined the relation between opinion and basis, and the validity, wrote and refined it for 3-minute speaking, and then presented it through 3-minute speaking. Then, this study analyzed the effect and influence of 3-minute speaking activity as a regressive process which students evaluated persuasive power each other, and gave a feedback to them with self-evaluation.
3-minute speaking discussed in this study made it possible to learn the writing voluntarily and actively by raising interest, competition, and motive with interaction, and stimulating intellectual and emotional function between members. Students could understand the step of logical writing, learn various ways to find logical basis, experience the repetition of activity, and realize the importance of logical writing with 3-minute speaking to improve logical writing. Furthermore, students were in agony, and made an effort to make strong logical basis in performing their own logical writing. And students experienced the integrated method applying the speaking can be worked more effectively in increasing the persuasive power. This study suggests this repetitive connected process is effective to improve logical thinking.
- Author(s)
- 문복희
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 논리적인 쓰기
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11318
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955154
- Alternative Author(s)
- Mun, Bok hee
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 조미정
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1.1. 연구 목적 = 1
1.2. 선행 연구검토 = 7
Ⅱ. 이론적 배경 = 13
2.1. 논리적 사고의 필요성 = 13
2.2. 쓰기 교육의 이론적 고찰 = 17
2.3. 말하기 특징에 따른 3분 말하기의 필요성 = 22
2.4. 쓰기와 말하기 두 언어 기능 간 통합의 필요성 = 25
2.4.1 쓰기와 말하기의 통합방식 = 30
Ⅲ. 연구모형과 설계 = 31
3.1. 3분 말하기 -쓰기와 말하기의 통합 지도 = 31
3.2 논리적인 쓰기와 말하기에 대한 사전의식 조사 분석 = 32
3.3. 3분 말하기 지도 단계와 모형 = 36
3.4. 3분 말하기 지도안 = 41
3.4.1. 논리적인 쓰기의 지도방안 = 43
3.5. 연구절차 = 59
Ⅳ. 논리적인 쓰기향상을 위한 3분 말하기 지도의 실제 = 61
4.1. 3분 말하기 지도의 실제 = 61
4.1.1. ‘오늘의 짧은 생각 말하기’ 지도사례 = 62
Ⅴ. 논리적인 쓰기향상을 위한 3분 말하기효과와 영향 = 78
5.1. 3분 말하기 활동의 효과 분석 = 78
5.1.1. 논리적인 쓰기·말하기 활동의 효과 = 78
5.1.2. 논거 판별 효과 = 82
5.2. 3분 말하기 활동평가 결과분석 = 86
5.2.1. 3분 말하기 상호평가 결과분석 = 87
5.2.2. 3분 말하기 자기평가 결과분석 = 88
Ⅵ. 결론 및 제언 = 91
6.1. 결론 = 91
6.2. 제언 = 92
참고문헌 = 94
부록 = 97
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.