PUKYONG

또래 쌍 구성과 과제종류에 따른 상호작용 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
The analysis interaction on peer pairing condition and type of tasks
Abstract
본 연구는 유아-유아간의 또래 협력활동에서 나타나는 쌍 구성과 과제종류에 따른 scaffolding에 대해 선행연구를 기준으로 분석하여 scaffolding의 특징들을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 부산광역시 소재 S초등학교 병설유치원 만 5세 유아를 대상으로 한국 웩슬러 유아지능검사(Korea-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence: K-WPPSI) 간편형을 실시하여 상위 25%내의 4명, 중 집단 8명, 하위 25% 이내의 유아 4명 총 16명을 연구대상으로 선정하였다. 예비관찰을 통해 유아의 상호작용 및 연구도구의 적절성을 알아보았으며 연구도구로 2항식, 3항식의 퍼즐 맞추기가 공간과제로 선정되었고, 사각뿔, 정육면체의 선물상자 만들기가 조형 과제로 선정되었다. 이는 각 4회씩 총 8회의 상호작용 활동이 진행되었다. 이와 같은 연구방법을 토대로 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정 하였다.
가. 쌍 구성에 따른 또래 scaffolding은 어떠한가?
1) 인지적 수준에 따른 또래 scaffolding은 어떠한가?
2) 성별에 따른 또래 scaffolding은 어떠한가?
나. 과제 종류에 따른 또래 scaffolding은 어떠한가?
1) 공간 과제에 따른 또래 scaffolding은 어떠한가?
2) 조형 과제에 따른 또래 scaffolding은 어떠한가?
본 연구에서 나타난 연구문제에 따라 얻어진 결과를 요약 논의하면 다음과 같다.
첫째, 쌍 구성에 따른 또래 scaffolding은 인지적 수준에 따른 또래 scaffolding과 성별에 따른 또래 scaffolding으로 나누어 살펴 볼 수 있었다.
과제 수행을 통해 나타난 인지적 수준에 따른 또래 scaffolding은 상-하 집단, 중-중 집단 간의 특별하게 드러나는 특징은 없었으나. 상-하 집단과 중-중 집단에서는 McNaughton & Leyland이 제시한 scaffolding유형 중 과제완성과 과제지향의 특성이 많이 나타났었고 그에 비해 방향유지는 매우 적게 관찰되었다.
성별에 따른 또래 scaffolding으로는 여아 쌍 집단에서는 유아간에 도움주기, 주고받기와 같은 협력적인 모습이 많이 관찰되었다. 그러나 남아 쌍 집단에서는 여아 쌍 집단에 비해 협력적인 부분이 많이 나타나지 않는다. 남아 쌍 집단이 여아 쌍 집단보다는 주도적 경쟁, 과제완성에 대한 불안, 외면하기의 scaffolding 유형이 관찰되었다.
둘째, 과제 종류에 따른 또래 scaffolding을 분석해 본 결과 공간과제로 활용한 2항식 3항식 블록 맞추기는 McNaughton & Leyland(1990)이 제시한 scaffolding유형 중 과제 완성의 특징이 많이 나타났다. 이는 퍼즐이 가지고 있는 색깔과 위치, 크기에 따라 유아들이 상호작용자에게 도움을 주는 방법이 언어나 행동으로써 직접적인 단서를 제공해 주며 과제 수행을 돕기 때문에 상호작용자가 쉽게 과제를 완성할 수 있게 된다.
또 조형과제였던 선물상자 만들기에서는 McNaughton & Leyland(1990)이 제시한 scaffolding유형 중 과제 지향의 특징이 나타났는데 이는 수행 과정 중에 나타나는 자르기, 붙이기, 그리기 등의 조형적 활동이 혼자 하기 보다는 서로 역할을 분담하고 함께 사용하는 도구를 서로 잡아주고, 위치, 방향 등의 간접적인 단서를 제시해 주어 상호작용자가 어려움 없이 원활하게 과제를 수행할 수 있도록 돕기 때문이다.
The study aims, based on the conventional scaffolding-related literature mostly depending on quantitative studies, at understanding in-depth scaffolding processes at children peers by analyzing the interactions varying with their pairing condition and type of tasks in an attempt to get into closer identification on their processing factors.
More specifically, below are the main topics adopted by the present study;
1. How would scaffolding in children peers differ according to the pairing condition?
1-1 How would scaffolding in children peers differ specifically according to the perceptive level?
1-2 How would scaffolding in children peers differ specifically according to gender?
2. How would scaffolding in children peers differ according to the task performance?
2-1 How would scaffolding in children peers differ specifically according spatial tasks?
2-2 How would scaffolding in children peers differ specifically according to formative tasks?
Subjects selected for the recent study were 15 preschoolers all of whom are 5 years old being recruited from a kindergarten affiliated by S Elementary School located in Pusan. The participants in the study were volunteered through a short form of K-WPPSI(Korea-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence) being composed of a total of 8 dyad group each pair of which details recruitment from the uppermost 25% sector, the middle sector, the lowermost 25% sector, the upper- and lower-middle sectors.
The data concerned was collected for totalled 8 times from the second week of October, 2008 to the fourth week of December, 2008 by ways of in-field observational recording, videotaping and reflective journal writing, all of which were transcribed for in-depth analysis. The tools utilized for the research were both spatial and formative tasks; the former adopted one of Montessori playing tools, namely solid block puzzling by which players swap cube-like blocks according to height, color and size, where participants were given binomial and trinomial formulas, respectively. Meanwhile, the latter relates to make quadrangular pyramid and regular hexahedron by children pairs through formative activity such as cutting and attaching after listening to a fairy tale named 'A Bored Prince,'
The findings derived from the study are as follows;
Firstly, no statistical significance with regard to peered scaffolding according to the perceptive criterion was found as for peer interaction based on pair condition. Nevertheless, the scaffolding effect oriented for task perfection and performance was vividly detected as described by McNaughton and Leyland(1990), though admitting that its directional sustainability was hardly shown, resulting from concentration for achiveability between high-low dyad and middle-middle dyad.
Furthermore, the peer interaction depending on gender verified that the female pairs show help-giving and taking cooperative attitude, while the male children pairs be in short of cooperative inter-dependence comparatively, but they were observed to praise a counterpart with each other. It must also be noted that, as for young boys in pair, there found struggles for dominant role in a play along with worrisome discomfort for task completion and intentional neglection against the colleague.
Secondly, as per the term of peer interaction bound for spatial task by type of task, the characteristics related with task completion as suggested by McNaughton and Leyland(1990) were significantly observed probably because the geometric blocks acting as key tools for spatial task offered a number of directive hints on size, location and color for those young preschoolers. In addition to that, the study demonstrated that the characteristics related with task orientation as conceptualized by McNaughton and Leyland(1990) were significantly observed because young children relied on each other in the course of executing task assignment through process-centered scaffolding in consideration of formative activities.
Author(s)
노지은
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
상호작용
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11325
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955161
Alternative Author(s)
Roh, Ji Eun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
이정화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 6
3. 용어 정의 = 7
4. 연구의 제한점 = 9
Ⅱ. 이론적 배경 = 10
1. 유아의 또래 상호작용 = 10
가. 또래 상호작용 = 10
나. 또래 상호작용에 관한 Piaget와 Vygotsky의 이론 = 12
2. 스캐폴딩 (Scaffolding) = 15
가. 스캐폴딩(Scaffolding)의 개념 = 15
나. Scaffolding 유형에 대한 선행 연구 = 17
Ⅲ. 연구방법 = 26
1. 연구 대상 = 26
2. 연구도구 = 29
가. 공간과제 = 29
나. 조형과제 = 30
3. 연구 절차 = 30
가. 예비관찰 = 30
나. 쌍 협력활동과 관찰 및 기록 = 31
다. 자료 분석 = 32
Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 33
1. 쌍 구성에 따른 또래 상호작용 = 33
가. 인지적 수준에 따른 또래 상호작용 = 33
나. 성별에 따른 또래 상호작용 = 37
2. 과제 종류에 따른 또래 상호작용 = 53
가. 공간과제 = 53
나. 조형과제 = 58
Ⅴ. 결론 = 65
1. 요약 및 논의 = 65
2. 결론 및 제언 = 69
참고문헌 = 72
부록 = 76
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.