PUKYONG

수학영재들이 느끼는 수학불안과 그 대응방법

Metadata Downloads
Alternative Title
Math Anxiety which can be found in the gifted students and their treatments
Abstract
수학불안을 유발하는 원인은 매우 여러 가지가 있다는 것을 알 수 있고 여러 학자들이 수학불안을 유발하는 요인과 그것의 대응 방안에 대해 연구하였지만 지금까지 대부분의 연구는 일반집단이 대상이며 그 중에서도 수학불안이 나타날 수 있는 수학학습부진아를 대상으로 하고 있는 것으로 보인다.
지금까지 고찰해 온 것과 같이 수학영재들에게서도 수학불안을 찾아볼 수 있으며 수학 교과과정에 대한 흥미와 관심도 또한 기대보다 높지 않은 것으로 나타났다.
수학영재들은 타고난 지적능력이 있지만 그들은 많은 노력을 하고 흥미를 갖고 있으며 학습 방법과 태도 또한 일반 학생들과 많이 다름을 보여주고 있다. 따라서 수학 및 수학교육 전문가들로 하여금 영재교육 프로그램을 개발하고 영재의 특성에 맞는 교수방법을 개발할 필요성이 크다고 할 수 있다. 이러한 연구와 개발을 할 때 수학불안이 일반적인 학생 또는 학습부진아에게만 볼 수 있는 현상이 아니라 수학영재 또는 잠재적 수학영재에게서도 나타날 수 있는 현상이라는 것을 이해하고 그들에게 나타날 수 있는 수학불안 요인을 사전에 제거할 수 있는 노력이 절실 할 것이다. 이러한 노력은 비단 영재교육 담당자 또는 영재교육 프로그램 개발자에게만 국한될 것이 아니라 학교에서의 교육을 담당하고 있는 교사, 가정에서의 학습 환경을 제시할 학부모 모두에게 해당되는 일일 것이다.
The elementary senior years and middle school days are very important for the students not only to develop their mathematical aptitude and ability but also to enjoy math and understand mathematics at a conceptual level. Students who are unable to enjoy mathematics or perform in the classroom may be dealt with math anxiety.
Most of the previous studies seem to be based on the lower level of or general group of students in math. This study is about superior graded students who are taking special math education and about negative effects related to the math anxiety. And it also deals with measures to figure them out by finding the causes toward the students.
The survey has been performed to check and analyze the primary factor about math anxiety. It also checks the effect between the interests in math and math anxiety. The questionnaire includes the specific question about negative experience in math anxiety. The sample size for the survey is 40 middle school students who are taking special math education program and the questions are as follows;
Firstly, what is the main math anxiety that the gifted in math feel? And how different is it in degrees?
Secondly, what is the most negative experience that affects on the math anxiety? And how different is it in degrees?
This study finds out that even the gifted in math have various kinds of math anxiety and many different examples of negative experiences.
According to this study, it is sure that math anxiety appears in various levels of students including the gifted in math. It is necessary and very important to minimize and try to remove that math anxiety so as that many students can enjoy studying mathematics.
Author(s)
김장욱
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
수학불안 영재교육
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11359
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955197
Alternative Author(s)
Kim, Jang Wook
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등수학교육전공
Advisor
송현종
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구문제 = 3
3. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 수학불안의 개념 = 4
가. 불안 = 4
나. 수학불안(math-anxiety) = 5
2. 수학불안 요인 = 6
가. 수학기초기능의 결여와 누적성 = 8
나. 수학의 추상성 = 8
다. 수학의 언어와 구조 = 9
라. 수학 교과과정 및 수학교재 = 9
마. 수학 교과과정 상의 격차 = 10
바. 교사 = 10
사. 교사의 권위 = 11
아. 관계적 이해와 도구적 이해 = 12
자. 인지양식 = 12
차. 시간압박 = 13
카. 자아개념 = 14
타. 수학의 유용성에 대한 지각 = 14
파. 수학에 대한 선입관(Math Myths) = 14
3. 수학불안의 해소전략 = 15
4. 영재 교육 = 19
가. 영재의 정의 = 19
나. 영재의 특성 = 20
다. 영재의 판별 = 20
5. 영재 교육의 목적 및 필요성 = 23
가. 영재 교육의 목적 = 23
나. 영재 교육의 필요성 = 24
6. 수학 영재 교육 = 25
가. 수학 영재의 정의 = 25
나. 수학 영재의 특성 = 25
7. 우리나라 영재 교육의 실태와 현황 = 27
가. 영재 교육 정책 = 27
나. 영재 교육 발전사 = 27
다. 영재 교육 기관 = 28
라. 영재 교육 현황 = 29
Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 32
1. 연구대상 = 32
2. 측정도구 및 검사지의 구성 = 32
3. 자료 분석 방법 = 34
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 35
1. 수학영재들이 느끼는 수학불안 요인 분석 = 35
2. 수학영재들의 수학에 대한 흥미와 관심도 = 47
Ⅴ. 결론 및 제언 = 49
Ⅵ. 참고문헌 = 50
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.