PUKYONG

아나운서 교육을 통한 초등학생 말하기 교육 효과연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A study on the effect of the speaking training through Announcer Education in Elementary Student
Abstract
본 연구에서는 아나운서 교육 활용해서 초등학생에게 말하기 교육을 적용시켜 봄으로써 아나운서 교육의 실시 여부에 따라 말하기 교육의 평가 요인인 ‘내용 선정 및 조직 능력’, ‘표현 능력’, ‘의사전달 능력’, 그리고 ‘적극성’에 영향을 미치는지를 살펴보는데 그 목적을 두었다. 이러한 연구목적을 두고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 아나운서 교육을 실시하면 실시 전보다 “주제 선정 및 조직능력”이 향상 될 것인가?
연구문제 2. 아나운서 교육을 실시하면 실시 전보다 “표현능력”이 향상될 것인가?
연구문제 3. 아나운서 교육을 실시하면 실시 전보다 “의사전달능력”이 향상될 것인가?
연구문제 4. 아나운서 교육을 실시하면 실시 전보다 “적극성”이 향상될 것인가?
이러한 문제를 검증하기 연구자가 근무하고 있는 롯데문화센터의 아나운서 교육 반 학생들을 3개월간 교육하여 교육 전과 후를 t-test로 비교 측정하였다. 이러한 통계처리는 SPSS WIN 10.0 프로그램을 사용하여 전산처리 되었다. 이상의 연구목적과 절차를 통해 분석한 결과는 다음과 같다.
먼저, 아나운서 교육이 말하기 교육의 평가 요인인 ‘주제 선정과 조직능력’ 향상에 미치는 영향을 알아보았다. 분석 결과를 보면, 아나운서 교육을 받은 학생의 실험 처치 전과 처치 후의 비교에서 전체 평균 점수가 각각 8.42점, 16.12점으로 아나운서 교육은 ‘내용 선정 및 조직 능력’에 효과적이라고 할 수 있다.
둘째, 아나운서 교육이 ‘표현 능력’에 미치는 영향을 알아보았다. 분석 결과를 보면, 아나운서 교육을 받은 후에 평균 점수가 7.85점에서 16.12점으로 향상된 것을 알 수 있다. 그러므로 아나운서 교육을 활용한 말하기 교육이 ‘표현능력’을 향상시키는데 효과적이라고 할 수 있다.
셋째, 아나운서 교육이 ‘의사전달능력’에 미치는 영향을 알아보았다. 분석 결과를 보면, 아나운서 교육을 받은 후에 평균 점수가 7.72점에서 16.20점으로 향상된 것을 알 수 있다. 따라서 아나운서 교육을 활용한 말하기 교육이 ‘의사전달능력’을 향상시키는데 효과적이라고 할 수 있다.
마지막으로 아나운서 교육이 ‘적극성’에 미치는 영향을 알아보았는데, 분석 결과는 아나운서 교육을 받은 후에 평균 점수가 8.26점에서 16.45점으로 향상된 것을 알 수 있었다. 그러므로 아나운서 교육을 활용한 말하기 교육이 ‘적극성’을 향상시키는데 효과적이라고 할 수 있다.
이상으로 살펴본 연구결과를 토대로 학생들의 말하기 교육의 효과를 위한 아나운서 교육의 전술적 지침을 제공하기 위하여 몇 가지의 시사점 및 논의사항을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 학생들의 말하기 능력을 향상시키기 위하여 아나운서 교육을 활용한 방법론은 매우 효과적이라 할 수 있다. 그러므로 매체와 관련된 매체 텍스트들을 잘 조직하고 구성하여 현실에 적절하게 이용한다면 많은 도움이 될 것이다.
둘째, 학습자 중심의 활동을 구성하는 교사들에게 아나운서 교육 방법론은 매우 시사적이며, 특히 우리가 늘 접하는 매체를 여러 접근 방법에 의해 이용할 수 있다.
셋째, 아나운서 교육은 현대를 살아가는 세대들의 커뮤니케이션 활성화를 위하여 필요하다. 본 연구에서 검증되었듯이 말하기능력 향상에 영향을 주는 아나운서 교육은 ‘말의 문화’를 제대로 교육하고 이를 토론하고 절충해 나갈 수 있는 커뮤니케이션의 확장으로 이용할 수 있다.
그러므로 아나운서 교육과 국어과의 말하기 교육을 접목시켜 말하기 능력 신장 뿐 아니라 미디어의 문제점들도 스스로 알아 갈 수 있는 기회가 되어 더 좋은 교육의 방법이 되리라 본다. 뿐만 아니라 활동적이고 생생한 시사수업으로서의 아나운서 교육을 통해서 학습자는 매체나 뉴스의 기사 등을 읽고 비판하는 활동을 통해 활자매체와 접촉할 수 있는 기회가 더 많이 부여되고 동시에 다양한 사회현상도 접하는 기회가 되었다. 실제적인 말하기 상황을 마련해 주는 아나운서 교육은 수업 자체가 ‘활동’ 중심으로 꾸며져야 하므로 말하기 능력 신장에 매우 바람직하다고 할 수 있다.
The speech education does not mean to make people who speak fluently. It means that is effectively and exactly convey a speaker's thoughts and feelings to others.
Speaker have to effectively and exactly deliver his/her thoughts and feelings to listener to be understandable what is his/her purpose, but it is not easy. For the effectively convey to his/her thoughts and feelings, the use experiences of variety languages is necessary. It is very helpful because it is improved in ability to effectively talk their thoughts.
For the purpose of this study, the effect of speech education was limited to four dimensions; selecting and organized ability about speech contents, expressing ability, transmitting of oneself thoughts ability, positive nature.
First, If the announcer education will be carried out, does the selecting and organized ability about speech contents improve than before carrying out of it?
Second, If the announcer education will be carried out, does the expressing ability improve than before carrying out of it?
Third, If the announcer education will be carried out, does the transmitting of oneself thoughts ability improve than before carrying out of it?
Fourth, If the announcer education will be carried out, does the positive nature improve than before carrying out of it?
As show results of this study; First, the selecting and organized ability about speech contents is compared with prior and after receiving announcer education. The student after receiving announcer education shows the higher number of mark than before in aspect of selecting and organized ability about speech content. Therefore, this result indicates that speech education have the effect to increasing the selecting and organized ability about speech contents. Second, the expressing ability is compared with prior and after receiving announcer education. The student after receiving announcer education shows the higher number of mark than before in aspect of expressing ability. Therefore, this result indicates that speech education have the effect to increasing the expressing ability. Third, the transmitting of oneself thoughts ability is compared with prior and after receiving announcer education. The student after receiving announcer education shows the higher number of mark than before in aspect of transmitting of oneself thoughts ability. Therefore, this result indicates that speech education have the effect to increasing the transmitting of oneself thoughts ability. Forth, the positive nature is compared with prior and after receiving announcer education. The student after receiving announcer education shows the higher number of mark than before in aspect of positive nature. Therefore, this result indicates that speech education have the effect to increasing the positive nature.
The results analyzed through procedures of the above research problems are as follows:
Compared with prior and after receiving the announcer education, the students received the announcer education showed to improve speech ability, such as selecting and organized ability about speech contents, expressing ability, transmitting of oneself thoughts ability, positive nature and also showed the considerable differences in statistical matters.
Accordingly, the students improved the student's speech ability by the announcer education. They had a little more positive action rather than the students who did not receive the education for the society phenomenon to have a persuasion or dispute to other persons and it means that they are improved their ability to try settlement of problem through speech.
Author(s)
김명희
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
speech education announcer announcer education speech education
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11367
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955205
Alternative Author(s)
Kim, Myoung-Hee
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 신문방송학과
Advisor
오창호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구목적 및 필요성 = 1
2. 연구 문제 = 6
Ⅱ. 이론적 논의 = 7
1. 말하기의 이해 = 7
1) 말하기 개념 = 8
2) 말하기 능력 = 10
3) 말하기의 기능 = 13
4) 말하기 기능의 평가 = 15
5) 말하기의 과정 = 18
2. 말하기 교육에 관한 선행연구 = 23
3. 아나운서의 개념 = 26
4. 초등학생의 언어 교수법으로서의 아나운서 교육 = 28
5. 아나운서 교육을 활용한 말하기 교육의 의의 = 30
6. 미디어 교육이 말하기 능력에 미치는 효과에 관한 선행연구 = 38
Ⅲ. 연구 방법 = 40
1. 연구 방법 = 40
1) 연구 설계 = 40
2) 연구가설 = 41
3) 연구 방법 = 46
4) 조작적 정의 = 46
2. 연구대상 및 분석기간 = 47
3. 분석도구 = 47
1) 평가기준 = 47
2) 통계적 분석 = 48
Ⅳ. 연구 결과 = 49
1. 연구 내용의 검증 및 결과 분석 = 49
1) 연구문제 1에 대한 분석 결과 = 50
2) 연구문제 2에 대한 분석 결과 = 51
3) 연구문제 3에 대한 분석 결과 = 52
4) 연구문제 4에 대한 분석 결과 = 54
2. 언어 표현 양상 분석 결과 = 55
1) 말하기 능력의 효과 = 55
2) 듣기 능력의 효과 = 57
3) 쓰기 능력의 효과 = 58
3. 연구결과의 논의 = 58
Ⅴ. 결론 및 제언 = 61
1. 연구의 결과 및 요약 = 61
2. 연구의 제한점 및 제언 = 63
참고문헌 = 65
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 신문방송학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.