PUKYONG

아동의 또래지위에 따른 갈등해결전략 사용과 정서지능의 차이

Metadata Downloads
Alternative Title
ANALYSIS OF THE USE OF CONFLICT-RESOLVING STRATEGIES AND THE DIFFERENCES OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ACCORDING TO CHILDREN'S PEER POSITION
Abstract
본 연구에서 아동의 또래지위에 따른 갈등해결전략의 사용과 정서지능의 차이에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 아동의 또래지위와 갈등해결전략, 정서지능 간에는 유의미한 상관이 있다.
둘째, 인기아와 배척아의 갈등해결전략 사용에는 절충 및 협력전략에서 차이가 있다. 즉, 인기아가 배척아보다 절충 및 협력전략을 유의미하게 더 많이 사용한다.
셋째, 인기아와 배척아의 정서지능에는 유의미한 차이가 있다. 즉, 정서지능 전체 점수에서 인기아가 배척아보다 유의미하게 높게 나타났다.
이러한 결론에 따라, 어려움을 겪고 있는 배척아들을 위해 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있다.
첫째, 학교 현장에서 아동들의 교육을 직접적으로 책임지고 있는 교사들이 갈등해결전략의 사용과 정서지능 향상의 필요성을 인식하고, 이를 효과적으로 활용할 수 있도록 돕는 연구가 필요하다. 둘째, 교사는 아동들이 또래와의 갈등 상황을 건설적으로 해결할 수 있도록 갈등해결전략, 그 중에서도 절충 및 협력전략을 사용하는데 필요한 기술을 가르쳐주어야 한다. 셋째, 학교에서 절충 및 협력전략을 사용할 수 있는 협동적인 환경을 조성해주어야 한다. 넷째, 다양한 학교 생활 장면에서 교사가 직접 갈등해결전략을 사용하여 갈등을 해결하는 모델이 되어 아동들에게 시범을 보여주어야 한다.
정서지능과 관련된 두뇌영역은 유년기 초기에 완성되는 지각관련 영역과 다르게 청소년기까지 지속적으로 발달되고, 정서지능은 여러 가지 훈련과 노력을 통해 길러질 수 있고, 정서적 능력을 기르는 효과적인 프로그램을 통하여 향상시킬 수 있다고 하였다(Goleman, 1995). 그러므로 교사는 정서지능교육 프로그램을 통하여 아동들의 정서지능을 개발, 향상시킬 수 있도록 적극적으로 노력해야 할 필요가 있다. 정서지능교육은 단순히 자신의 감정을 적절하게 표현하고 타인의 감정에도 민감하게 반응하는 것을 가르치는 데만 그치는 것이 아니라 아동이 상황에 따라 감정을 적절하게 이용하고, 감정에 대해 생각할 수 있도록 하는데 긍정적인 영향을 미치므로, 아동의 정서적인 성장뿐만 아니라 인지적인 성장에도 균형 있는 발달을 꾀하게 된다. 그러므로 지식의 결과만을 중시하는 교육보다 아동의 인지적, 사회적, 정서적 제반 발달의 효율성을 위한 정서지능교육의 중요성이 확대되어야 할 것이다.
본 연구와 관련지어 후속 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구는 전국적인 대상이 아닌 부산지역 초등학교 5, 6학년 학생을 대상으로 하였으므로 이를 일반화하여 설명하기에는 다소 무리가 있다. 또래지위는 학년 및 지역에 따라서 달리 나타날 수 있으므로 사회적·문화적 차이를 고려하여 향후에는 다양한 학년의 아동과 지역을 대상으로 하는 연구가 필요하다고 본다.
둘째, 아동의 또래지위에 따른 갈등해결전략의 사용과 정서지능의 차이 관계를 연구하였으나 후속 연구에서는 이러한 변인들 간의 인과적 구조를 검증해 볼 수 있는 연구가 필요하다고 본다.
끝으로, 낮은 또래지위에 있는 아동이 보다 원만한 또래관계를 형성할 수 있도록 정서지능을 향상시키거나 절충 및 협력전략의 사용을 높일 수 있는 교육프로그램의 개발이 요구된다.
This study was planned to examine the use of conflict-resolving strategies and the differences of emotional intelligence according to children's peer position.
In order to accomplish the purpose of this study, specific questions of this study are as follows.
First, are there any correlations among children's social preference, conflict-resolving strategies, and emotional intelligence?
Second, are there any differences in terms of the conflict-resolving strategies between the popular children and the rejected children?
Third, are there any differences in terms of emotional intelligence between the popular children and the rejected children?
At first, a sociometry test is taken by the 229 fifth and sixth graders of four elementary schools located in Busan metropolitan city, and then a total of 110 participants were finally selected according to the classification system of Coie, Dodge, Coppotelli(1982). These subjects were asked to fill in a conflict-resolving strategy questionnaire and an emotional intelligence questionnaire. This study was verified by the two-way ANOVA.
In brief, the results of this study are as follows.
First, in terms of the correlations between children's social preference and emotional intelligence, a significantly positive correlation was found between children's social preference and emotional intelligence, especially emotional facilitation of thinking and utilization of emotional knowledge, which are subordinate factors of emotional intelligence. There are also positive correlations between children's social preference and all the subordinate factors of conflict-resolving strategies except for the dominating strategy. Moreover. in terms of the correlations between the use of conflict-resolving strategies and emotional intelligence, they are highly correlated.
Second, in terms of using the conflict-resolving strategies between the popular children and the rejected children, the use of the negotiation strategy, the cooperation strategy, the avoidance strategy, and the yielding strategy was much higher in the popular children. This results show that the popular children use more the negotiation strategy and the cooperation strategy than the rejected children, on the other hand, the rejected children use more often the dominating strategy.
Third, in terms of emotional intelligence between the popular children and the rejected children, each group has no significant difference regarding the subordinate factors of emotional intelligence. However, the total score of emotional intelligence was significantly different between two groups. The fact that the popular children have higher emotional intelligence means that the popular children would evaluate their own intrapersonal emotion and other interpersonal emotion and distinguish them and then regulate their behavior and thinking better than the rejected children.
The suggestions of this study based on these results are as follows.
First, it is difficult to generalize the results of this study because the subjects were limited on Busan Metropolitan City elementary school fifth and sixth graders, not on a nationwide scale. Second, in this study peer position was surveyed around the classroom friends under the school circumstances, so external peer position out of class was not investigated. Third, in this study the use of conflict-resolving strategies and the differences of emotional intelligence according to children's peer position was analyzed, so another direction for future research involves verifying the consequent structures of these variables. Finally, for the purpose of forming harmonious peer relationships of the children in lower peer position, the development of educational programs that help communication skills and conflict-resolving strategies advance is required.
Author(s)
김지현
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11368
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955206
Alternative Author(s)
Kim, Ji Hyun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육심리전공
Advisor
이경화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 6
3. 용어의 정의 = 7
Ⅱ. 이론적 배경 = 9
1. 또래지위 = 9
2. 갈등해결전략 = 14
3. 정서지능 = 20
Ⅲ. 연구방법 = 32
1. 연구대상 = 32
2. 연구도구 = 35
3. 연구절차 = 38
4. 자료처리 = 39
Ⅳ. 연구결과 = 40
1. 아동의 사회적 선호도, 갈등해결전략 사용과 정서지능의 상관관계 = 40
2. 아동의 또래지위에 따른 갈등해결전략 사용의 차이 = 42
3. 아동의 또래지위에 따른 정서지능의 차이 = 43
Ⅴ. 논의 및 결론 = 45
1. 논의 = 45
2. 결론 = 49
참고문헌 = 52
부록 = 56
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.