PUKYONG

영어 그림일기 쓰기가 영어 읽기 및 쓰기 능력에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Picture Diary Writing and It's Effect on English Proficiency of Elementary Students
Abstract
본 연구는 그림일기를 활용한 영어 쓰기 학습이 영어 읽기 및 쓰기 능력에 영향을 미치는지 알아보기 위하여 초등학교 4학년 1개 반 아동들을 대상으로 그림일기를 활용한 쓰기 지도를 시도하였다. 4학년 아동에게 실제적인 쓰기 활동이 되게 하기 위하여 영어 일기 쓰기에 대한 기초 학습을 실시하고 일기 쓰기를 도와줄 학습지를 개발하여 제공하였다.
본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 그림일기 쓰기 활동 실시 전ㆍ후에 실시한 읽기 능력 검사지를 채점하여 집단 내, 집단 간 읽기 능력 향상을 비교 분석한 결과 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 읽기는 실험 전 평가에서 20점 만점에 평균이 14점 정도로 평균이 8점 정도였던 쓰기에 비해 매우 높게 나왔는데 이는 수업 시간에 배우지 않았어도 길거리의 간판, TV, 책, 컴퓨터 등을 통해 문자언어를 쉽게 접할 수 있어 문자 언어 능력 중에서도 읽기 능력의 점수가 쓰기 능력에 비하여 더 높게 나온 것으로 보인다. 읽기 사후 검사 결과를 보면 사전 검사의 높은 평균에서도 실험 집단은 더 향상된 평균이 나온 것으로 보아 학생들이 수업 시간에 학습한 내용을 그림일기 쓰기에 적용해 봄으로써 음성언어 중심의 학습 내용을 다시 한 번 문자로 인식할 수 있어 더 많은 시간 문자에 노출되어 낱말을 읽고 뜻을 이해하는 데에 많은 도움이 되었음을 알 수 있다.
둘째, 그림일기 쓰기 활동을 실시하기 전ㆍ후에 실시한 쓰기 능력 검사지를 채점하여 집단 내, 집단 간 쓰기 능력 향상을 비교 분석해본 결과 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 통제집단 학생들의 사전, 사후 검사지를 살펴본 결과 그림일기 쓰기를 통해 영어 쓰기 활동 경험이 늘어나고 교사의 피드백을 통해 4학년 수준이지만 쓰기 능력(구두점, 대문자쓰기 등)이 꾸준히 상승하는 것을 발견할 수 있었다. 이러한 결과는 교실을 떠나서는 유의미한 의사소통의 도구로서 영어를 접할 기회가 제한적인 EFL 상황의 우리나라 아동들에게 자신의 실제적인 경험과 생각을 써보는 기회가 되었으며, 이러한 그림일기를 꾸준히 쓰는 습관으로 확장되고 교실 밖에서 영어를 사용하는 기회의 장이 되어 영어 쓰기 활동이 지속적으로 일어날 수도 있다는 장점을 지니고 있었다.
이를 종합해 보면 영어 그림일기 쓰기 활동은 교실에서 이루어진 수업 내용을 교실 밖의 상황으로 연결시켜 주면서 자연스럽게 문자 언어 학습이 가능하도록 하였다. 이는 교실 수업 내에서 부족했던 문자 언어 학습을 음성 언어와 통합하여 함께 학습이 가능하도록 하여 영어 읽기, 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다.
These days, the main current of English teaching method is to teach listening, speaking, reading and writing abilities together. But written language has been undervalued for a wide variety of reasons.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of English picture diary writing on elementary school learners' reading and writing abilities and to suggest more effective teaching methods.
For this aim, the following research questions were addressed:
(1) Is writing an English picture diary significantly effective in developing 4th graders' English reading abilities?
(2) Is writing an English picture diary significantly effective in developing 4th graders' English writing abilities?
The participants in this study, 60 fourth-grade students were divided into two groups, an experimental group and a control group.
The experimental group and the control group went through the experiment for nine weeks. The students in the experimental group wrote three English picture diary pieces a week, for nine weeks. In contrast, the students in the control group were not engaged in the same activity.
To prove the effects of writing an English picture diary, students were required to take a test before and after the experiment. The collected data was analyzed using the SPSS ver 10.1 program.
The results of the study were as follows:
(1) Writing an English picture diary had a positive effect on developing English reading abilities.
(2) Writing an English picture diary had a positive effect on developing English writing abilities.
Thus, this research shows that encouraging students to write English picture diaries regularly, is a very effective tool to improve their English reading and writing abilities.
Author(s)
최아람
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
영어 그림일기
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11386
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955223
Alternative Author(s)
Choi, A-Ram
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등영어교육전공
Advisor
박종원
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 제한점 = 4
3. 용어의 정의 = 5
Ⅱ. 이론적 배경 = 7
1. 영어 읽기 = 7
2. 영어 쓰기 = 10
3. 영어 일기 쓰기 = 19
4. 그림과 영어 쓰기 = 21
5. 피드백하기 = 24
6. 선행연구 = 26
7. 연구 과제 = 29
Ⅲ. 연구 방법 = 30
1. 연구 대상 = 30
2. 연구 설계 = 31
3. 연구 도구 = 32
4. 연구 기간 및 절차 = 34
5. 실험 처치 = 35
6. 자료 분석 방법 = 41
Ⅳ. 결과 분석 = 42
1. 평가도구의 신뢰도 분석 = 42
2. 연구 결과 = 43
Ⅴ. 결론 및 제언 = 49
1. 결론 = 49
2. 제언 = 50
참고문헌 = 53
부록 = 58
부록 1 영어 읽기 사전 검사지 = 58
부록 2 영어 쓰기 사전 검사지 = 62
부록 3 영어 읽기 사후 검사지 = 65
부록 4 영어 쓰기 사후 검사지 = 69
부록 5 보충 학습지 예시 = 72
부록 6 영어 일기장 = 73
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.