PUKYONG

The Impact of Entrepreneurship Education on the Youth Entrepreneurs in Indonesia: Considering Mediating Effect of Social Media Usage and Information Communication Technology (ICT) Usage

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Abstract
The increased population of Startups and entrepreneurs in Indonesia shows a rapid development from year to year. Its existence has a vital role in improving the national economy and absorbing labor. The crucial role of entrepreneurs makes entrepreneurship education one aspect that the government needs to consider. This study investigates the relationship between entrepreneurship education and youth entrepreneurs and understands the mediating role of social media and ICT usage. The approach adopted in this study is a quantitative method, where 255 respondents participated. The participants were sampled based on the following selection criteria: entrepreneurs aged 18-34 years, owning businesses that use social media and information and communication technology, and domiciled in Indonesia's seven most prominent cities. Participants were recruited from several of the Young Indonesian Entrepreneurs Associations (HIPMI) members and Young Entrepreneur Academy (YEA) Indonesia alumni members who were undergone an online survey. The result questioners calculated using structural equation modeling (SEM) Smart PLS 3.0. The findings of this study indicate that entrepreneurship education successfully influences youth entrepreneurs. Social media and ICT usage also successfully affects youth entrepreneurs. On the other hand, the study states that social media and Information Communication Technology (ICT) usage significantly mediates youth entrepreneurs. These findings indicate that the Indonesian government, particularly the Ministry of Cooperatives, or entrepreneurial organizations such as HIPMI (Indonesian Young Entrepreneurs Association) are continuously expected to provide the latest and actual entrepreneurship education coaching to youth entrepreneurs in their business success. We hope this study to be a reference for the Indonesian government, especially the State Minister for Cooperatives Small and Medium Enterprises and entrepreneurial organizations such as HIPMI and YEA, to continue guiding entrepreneurship education for young entrepreneurs to support their business activity and business performance.
Keywords: entrepreneurship education, youth entrepreneurs, social media usage, Information Communication Technology (ICT) usage
인도네시아의 스타트업과 기업가의 증가 추세는 해마다 급속한 발전을 보여주고 있다. 두 회사의 존재는 국가 경제를 개선하고 일자리 창출에 중요한 역할을 한다. 기업은 나라에 중요한 역할이기 때문에, 기업가 정신 교육을 정부가 고려해야 할 한 측면이다. 이 연구는 기업가 정신 교육과 청년 기업가 사이의 관계를 조사하고 소셜 미디어와 ICT 사용의 중재 역할을 수행 한다. 본 연구에서 채택된 접근법은 255명의 응답자가 참여한 정량적 방법이다. 참가자를 대상으로 18~34세 기업가와 소셜미디어, 정보통신 기술을 활용한 기업, 인도네시아 7대 도시 거주 등. 선정 기준을 토대로 표본조사를 실시했다. 참가자들은 온라인 설문 조사를 받은 인도네시아 청년 기업가 협회(HIPMI) 회원과 인도네시아 청년 기업가 아카데미(YEA) 동문 몇 명에게서 모집되었다. 구조 방정식 모델링(SEM) 스마트 PLS 3.0을 사용하여 계산된 결과 질문지. 이 연구의 결과는 기업가 정신 교육이 청년 기업가들에게 성공적으로 영향을 미친다는 것을 보여준다. 소셜 미디어와 ICT 사용 또한 청년 기업가들에게 성공적으로 영향을 미친다. 반면, 이 연구는 소셜 미디어와 정보통신 기술(ICT)의 사용이 청년 기업가들을 크게 중재한다고 말한다. 이러한 결과는 인도네시아 정부, 특히 협동조합부 또는 HIPMI(인도네시아 청년기업가협회)와 같은 기업가 단체들이 청년 기업가들에게 사업 성공에 대한 최신 및 실제 기업가정신 교육 코칭을 지속적으로 제공할 것으로 기대된다는 것을 나타낸다. 우리는 이 연구가 인도네시아 정부, 특히 협력 중소기업 국무장관과 HIPMI, YEA와 같은 기업가 단체들이 청년 기업가들을 위한 기업가정신 교육을 그들의 사업 성공을 지원하기 위해 계속 지도하는 데 참고가 되기를 바란다.
키워드: 청년 기업가정신, 기업가 정신 교육, 소셜미디어 사용의, 정보 통신 기술 (ICT) 사용의
Author(s)
SUHARSO FENDI
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1139
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000508654
Affiliation
부경대학교 기술경영전문대학원
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
Dong Phil Chun
Table Of Contents
I. INTRODUCTION 1
II. LITERATURE REVIEW 7
2.1 Entrepreneurship Education and Youth Entrepreneurship 7
2.2 Entrepreneurship Education and Social Media 15
2.3 Entrepreneurship Education and Information Communication Technology (ICT) Usage 18
2.4 Social Media usage and Youth Entrepreneurship 21
2.5 Information Communication Technology (ICT) Usage and Youth Entrepreneurship 25
III. RESEARCH DESIGN 35
3.1 Research Model and Method 35
3.2 Data Research 39
3.2.1 Data Demographic information 41
3.2.2 Data Social Media Usage and Information Communication Technology (ICT) Usage 42
IV. RESULT 43
4.1 Data Analyst Method 43
4.2 Evaluation of Outer Model (Measurement Model): Testing Validity and Reliability 45
4.3 Test of Significance of Influence (Bootstrapping) / Hypothesis Test 51
V. CONCLUSION 57
REFERENCES 61
APPENDIX 65
ACKNOWLEDGEMENT 69
Degree
Master
Appears in Collections:
기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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