PUKYONG

유아의 과학적 태도와 어머니의 과학에 대한 태도의 관계

Metadata Downloads
Alternative Title
The Relationship between Children'S scientific attitude and mother's attitudes toward science
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 과학적 태도의 차이를 알아보고 어머니의 과학에 대한 태도와의 관계는 어떠한지 알아보는데 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 연령에 따른 유아의 과학적 태도는 차이가 있는가?
둘째, 연령에 따른 유아의 과학적 태도와 어머니의 과학에 대한 태도의 상관은 어떠한가?
이를 위해 먼저 만 3, 4, 5세 유아를 대상으로 과학적 태도를 검사하였고 추후 동일한 집단의 어머니들을 대상으로 과학에 대한 태도를 조사하였다. 유아의 과학적 태도를 알아보기 위한 검사 도구는 기존의 검사 도구(이경민, 2000)을 사용하였다. 이 검사 도구는 과학적 태도 검사의 호기심, 자진성과 적극성, 솔직성, 객관성, 개방성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성의 9가지 요소로 구성되어 있고 각 구성요소별로 3개의 소항목이 있어 총 27개의 항목으로 각 항목별로 5점 평정척도에 의해 평정하게 된다. 또한 어머니의 과학에 대한 태도를 조사하기 위한 검사 도구는 기존의 검사도구(양정임, 2006)를 수정·보완하여 사용하였다. 이 검사 도구는 과학에 대한 흥미, 과학 및 과학자에 대한 인식, 과학의 사회적 가치의 3개의 하위 요인으로 구성되어 총 27문항이며 5단계 리커르트 척도의 응답방식을 사용하였다. 연구 대상은 부산광역시에 소재한 유치원 및 어린이집에 다니는 만 3, 4, 5세 유아와 그들의 어머니를 쌍으로 하여 총 233명의 검사결과가 연구에 사용되었다.
본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Win. 12.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 연구 문제 1에서 유아의 연령별 과학적 태도의 차이는 유아의 발달적 특성을 고려하여 각 연령별 과학적 태도의 평균과 표준편차의 표준화 점수를 사용하여 변량분석과 Tukey HSD(Honestly Significant Difference) 사후검증을 실시하였다. 그리고 연구문제 2에서 어머니의 과학에 대한 태도와 유아의 과학적 태도간의 상관관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 만 3세 유아의 평균점수가 가장 낮았고 만 5세 유아의 평균점수의 가장 높게 나타났다. 연령에 따른 과학적 태도의 하위 요인별로 살펴보면, 만 3, 4세 유아는 과학적 태도에 있어서 하위 요인별로 큰 차이를 보이지 않았지만 만 3세 유아는 비판성이 다른 요인에 비해 낮았으며 만 5세 유아는 과학적 태도 하위 요인에서 객관성, 비판성, 끈기성이 높게 나타났다.
또한 과학적 태도의 9개 하위 요인 중에서는 객관성, 비판성, 끈기성에서 만 3세와 만 4세, 만 3세와 만 5세, 그리고 만 4세와 만 5세 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있으며 호기심, 적극성, 솔직성, 개방성에서는 만 3세와 만 4세, 만 3세와 만 5세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나, 만 4세와 만 5세 유아 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 마지막으로 판단유보와 협동성에서는 만 3세와 만 5세, 그리고 만 4세와 만 5세 유아 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 반면, 만 3세와 만 4세 유아 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 연령에 따른 유아의 과학적 태도와 어머니의 과학에 대한 태도를 만 3세, 4세 유아의 과학적 태도와 어머니의 과학에 대한 태도 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았지만 만 5세 유아의 과학적 태도와 어머니의 과학에 대한 태도에서는 유아의 과학적 태도 하위 요인 중 호기심, 적극성, 객관성, 판단유보가 어머니의 과학에 대한 태도 전체 점수와 유의미한 상관이 나타났다. 또한 호기심, 적극성, 객관성은 어머니의 과학에 대한 태도 하위 요인인 과학에 대한 흥미와 유의미한 상관이 있었고 판단유보는 어머니의 과학에 대한 태도 하위 요인인 과학 및 과학자에 대한 인식과 유의미한 상관이 있었다.
즉, 결과를 종합해 볼 때 유아의 연령이 높을수록 과학적 태도가 높았으며 만 5세 유아의 과학적 태도가 어머니의 과학에 대한 태도에 대한 영향을 많이 받고 있음을 알 수 있었다.
This study intends to investigate how children’s scientific attitudes differ and how they are related with their mothers’ attitudes toward science.
Thereupon, this research formulated the following study questions.
First, how do children’s scientific attitudes differ by age?
Second, how are children’s scientific attitudes by age related with their mothers’ attitudes toward science?
In order to solve these questions, this article examined three, four, and five-year-old children’s scientific attitudes first and then investigated their mothers’ attitudes toward science. To evaluate the children’s scientific attitudes, an existing test tool developed by Lee Gyeong-min (2000) was utilized. This test tool is composed of nine categories for examining scientific attitudes: curiosity, autonomy and positiveness, plainness, objectivity, openness, criticism, judgment delay, cooperation, and patience. Each category has three subcategories, so there are total 27 items to evaluate. Each item is estimated with a five-point rating scale.
For investigating the mothers’ attitudes toward science, another existing test tool devised by Yang Jeong-im (2006) was used after modified and complemented. This test tool consists of three categories: interest in science, recognition on science and scientists, and the social value of science. It has total 27 items, and the response is based on the five-step Likert scale. The subjects of this study are three, four, and five-year-old children attending kindergartens or day-care centers located in Busan-si and their mothers. As child-mother pairs, total 233 persons participated in this research to gain the results.
The data collected through this study were analyzed with SPSS Win. 12.0 Program. In order to examine how the children’s scientific attitudes differ by age for solving the first study question, the averages of their scientific attitudes by age and the standard scores of standard deviations went through the analysis of variance and Tukey HSD (Honestly Significant Difference) post-test in consideration of the children’s developmental characteristics. Next, to investigate the correlation between the children’s scientific attitudes and their mothers’ attitudes toward science for answering the second study question, correlation analysis was conducted.
The followings summarize the results of this research.
First, three-year-olds’ average score was lowest while five-year-olds’ was highest. With regard to the categories of scientific attitudes by age, three and four-year-old children did not indicate significant difference in their scientific attitudes by the categories; however, three-year-olds received a relatively lower point in criticism than in the other items, and five-year-old children exhibited higher objectivity, criticism, and perseverance among the categories of scientific attitudes.
Furthermore, among the nine categories of scientific attitudes, objectivity, criticism, and perseverance showed statistically significant difference between three and four-year-olds, three and five-year-olds, and four and five-year-olds. Curiosity, positiveness, plainness, and openness indicated statistically significant difference between three and four-year-olds and three and five-year-olds but showed no statistically significant difference between four and five-year-olds. Lastly, judgment delay and cooperation exhibited statistically significant difference between three and five-year-olds and four and five-year-olds but indicated no statistically significant difference between three and four-year-olds.
Second, with respect to the correlation between children’s scientific attitudes by age and their mothers’ attitudes toward science, three and four-year-olds’ scientific attitudes did not show significant correlation with their mothers’ attitudes toward science; however, in regard of the correlation between five-year-olds’ scientific attitudes and their mothers’ attitudes toward science, among the categories of scientific attitudes, curiosity, positiveness, objectivity, and judgment delay indicated significant correlation with the total score of the mothers’ attitudes toward science. Moreover, curiosity, positiveness, and objectivity did have significant correlation with the mothers’ interest in science while judgment delay showed significant correlation with their recognition on science and scientists among the categories of attitudes toward science.
Summing up the results, this paper can conclude that as children grow older, their scientific attitudes become more improved, and five-year-old children’s scientific attitudes are highly affected by their mothers’ attitudes toward science.
Author(s)
정은주
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
유아의 과학적 태도
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11395
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955233
Alternative Author(s)
Jung, Eun Joo
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
이정화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 6
3. 용어 정의 = 6
4. 연구의 제한점 = 8
Ⅱ. 이론적 배경 = 9
1. 태도 개념 = 9
가. 태도에 대한 정의 = 9
나. 태도의 속성 = 11
2. 과학에서의 태도 = 13
가. 과학적 태도 = 15
나. 과학에 대한 태도 = 22
다. 어머니의 과학에 대한 태도가 유아에게 미치는 영향 = 25
3. 선행 연구 고찰 = 29
가. 과학적 태도와 관련한 선행연구 = 29
나. 과학에 대한 태도와 관련한 선행 연구 = 32
Ⅲ. 연구방법 = 37
1. 연구 대상 = 37
2. 연구도구 = 37
3. 연구절차 = 42
4. 자료분석 = 45
Ⅳ. 결과 및 해석 = 46
1. 연령에 따른 유아의 과학적 태도의 차이 = 46
2. 연령에 따른 유아의 과학적 태도와 어머니의 과학에 대한 태도와의 관계 = 52
Ⅴ. 논의 및 결론 = 57
1. 논의 = 57
2. 결론 및 제언 = 62
참고문헌 = 64
부록 = 72
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.