유치원교사의 역할갈등 관련 변인 분석
- Alternative Title
- Analysis of related variables on the preschool teachers' role conflict
- Abstract
- 본 연구는 유치원교사의 교직관련 배경변인과 함께 유치원 교사 자신이 인식하고 있는 교사발달단계에 따른 역할갈등 관련 변인을 분석하는 것을 목적으로 수행되었다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
첫재. 유치원교사의 교직배경변인(경력, 담당학급, 소속유치원의 설립유형)에 따라 역할 갈등에 차이가 있는가?
둘째, 유치원교사 스스로가 인식하고 있는 교사발달단계에 따라 역할 갈등에 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 부산시 소재 공, 사립 유치원교사 271명을 대상으로 조사하였으며, 본 연구대상의 연령은 평균 약28세, 교직경력은 69개월이었다. 본 연구에서는 교사의 배경변인을 확인하기 위한 질문과 '유치원교사용 역할갈등척도'(송연숙, 유수경, 2008)를 사용하여 자료를 수집한였다.
수집된 자료는 SPSS 12.0을 이용하여 독립표본 t검증, One-way ANOVA및 사후검증(Scheffe)등을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원 교사의 배경변인에 따른 역할 갈등의 변인을 분석해 본 결과 경력에 따라서는 전체적으로 역할 갈등 지각 수준은 3년 미만의 교사가 3년 이상 교사보다 비교적 높았으며, 통계적으로는 역할 갈등 하위 요인 중 유아(F=3.45, p<0.05) 행정(F=8.89, p<0.001) 그리고 역할갈등전체(F=2.71, p<0.05)서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 담당학급에 따른 역할 갈등의 차이를 분석한 결과 전체적인 역할 갈등에서는 만3세 학급에서 역할 갈등 지각 수준이 가장 높게 나타났고 통계적으로 유의한 차이가 있는 하위요인은 없었다. 교사의 소속기관 유형별 역할 갈등 차이를 살펴본 결과 소속기관 유형별로 유치원 교사가 지각하는 역할갈등 수준은 사립기관이 국공립기관보다 역할갈등 하위 요인에서 모두 높은 역할갈등을 보였고 통계적으로 유의한 차이를 보였다(t=3.9, p<0.001).
유치원 교사가 지각하는 역할갈등 수준은 교사의 배경변인에 따라서 전체적으로 보통수준에 가까운 것으로 나타나 심각하지 않는 것으로 볼 수 있으며 교직배경에 따라 담당학급별을 제외한 경력, 학력, 기관유형에 따라 역할갈등의 지각수준은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 모든 교직 배경변인에 따른 역할갈등 하위영역 중 행정, 장학, 사회관련 요인에서는 교사들의 역할갈등 지각수준이 평균이상의 높은 갈등을 보이고 있음을 알 수 있었다.
둘째, 유치원 교사의 발달 단계에 따른 역할갈등의 변인을 분석한 결과 전체적인 역할갈등에서는 좌절의 평균이 3.13으로 역할갈등 지각수준이 가장 높게 나타났고, 생존의 평균은 2.91, 성장은 2.70, 안정은 2.69, 승진지향은 2.68순으로 나타났고, 교사 발달단계에 따른 역할갈등은 전체적으로 통계적으로 유의한 차이가 있다고 볼 수 있다(F=3.91, p<0.01).
유치원 교사 발달단계에 따른 역할갈등을 살펴보면 유치원교사는 좌절단계에서 역할갈등을 평균이상으로 높게 지각하고 안정단계에서 승진지향단계로 갈수록 역할갈등을 낮게 지각함을 알 수 있고 발달단계에 따라 역할갈등을 지각함에 차이가 있음을 알 수 있다.
이러한 결과는 교사들이 유치원현장에서 발달 과정을 겪으며 교사 개인, 유아, 조직구성원, 학부모, 행정, 장학, 사회라는 요인들로 인하여 역할 갈등을 지각하고 있음을 의미한다. 따라서 교사 발달 수준에 따라 역할 갈등 요인들을 합리적으로 해소할 수 있는 방안이 요구되어짐을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the related variables on role conflict of preschool teachers such as background variables of teaching and the teachers' recognition of their own developmental process.
The specific research questions for this study are below.
First, are there any differences in various role conflicts caused by different occupational background or job-related variables of the teacher?
Second, Do role conflicts vary upon the teachers' recognition of his or her own developmental process?
The object of this study includes 271 various preschool teachers in Busan Metropolitan City. Their average age is about 28 and their average career in teaching is about 69 months. In this study, the data were collected using survey questions for teachers' background variables and Song and Yoo's 'standards for measuring preschool teachers' role conflict'(2008).
The collected data were processed via t-test, one-way ANOVA, and Scheff test using SPSS 12.0.
The summary of this study is as shown below.
First, the result of analyzing the variables of personal background of preschool teachers affecting role conflicts shows that the recognition level of role conflicts is relatively higher in the teachers with the career less than 3 years than ones with longer than that. The students, administrative works, and total role conflict itself are statistically meaningful variables among the lower factors of role conflict. The level of teachers recognition of role conflicts is also higher in the group of teaching 3 year-old-children than any other groups and other variables related with the age of class are negligible. The teachers in the private institutions have higher level of conflict recognition than ones in the public schools. The preschool teachers' recognition level of role conflict isn't higher than that of other teachers and has the meaningful difference along with their careers, academic backgrounds, and types of school. Among all the factors for role conflicts, the teachers show higher level of conflict recognition in administration, supervision, social factors than average.
Second, among the variables for role conflicts in the teachers' developmental stage, the analysis shows that the average of 'frustration' is higher than that of 'survival', 'development', 'steadiness', and 'promotion'. The level of role conflict is also related with the developmental stage of teachers. The preschool teachers in the developmental stage of 'frustration' recognize more role conficts than average and ones in the stage of 'steadiness' to 'promotion' have lower level of recognition. So, the recognition level of role conflict varies upon teachers' developmental stage.
These results means that the teachers experiencing various developmental process in their teaching sites can recognize the role conflicts by different factors such as personal, students, faculty, parents, administration, supervision, and social factors. Therefore, there should be a reasonable solution for the factors of role conflicts along the developmental level of teachers.
- Author(s)
- 하정우
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 역할갈등 교사발달 유치원 교사
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11399
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955237
- Alternative Author(s)
- Ha, Jeong Woo
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 유아교육전공
- Advisor
- 이경화
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 4
3. 용어의 정의 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 유치원 교사의 역할 = 6
2. 교사 발달 = 11
3. 역할갈등 = 18
4. 유치원 교사의 역할 갈등 = 25
Ⅲ. 연구방법 = 27
1. 연구대상 = 27
2. 연구 도구 = 28
3. 연구절차 = 31
4. 자료분석 = 31
Ⅳ. 연구 결과 = 32
1. 유치원교사의 배경변인에 따른 역할갈등 차이 = 32
2. 유치원교사의 발달단계에 따른 역할갈등의 차이 = 42
Ⅴ. 결론및 제언 = 46
1. 논의 = 46
2. 결론 = 48
참고문헌 = 50
부록 = 53
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 유아교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.