읽기 단계별 학생들이 사용하는 읽기 전략에 관한 연구
- Alternative Title
- A STUDY ON HOW READING STRATEGIES ARE USED IN DIFFERENT READING STAGES
- Abstract
- 본 연구에서는 우리나라 고등학교 학습자들이 영어 읽기를 할 때, 각 읽기 단계에 따른 전략 사용과 영어 능력에 따른 전략 사용의 차이를 알아보았다. 이를 위하여 학습자들을 대상으로 읽기 전략에 관한 설문 조사를 실시하여 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 읽기 단계에 따른 학습자들의 전략 사용에 대한 결과이다. 학습자들은 각 읽기단계마다 전략사용에 있어서 각기 다른 양상을 보여주었다. 즉, 읽기 전, 읽기 중 단계에서는 상위인지 전략을(M=3.64, M=3.48), 읽기 후 단계에서는 보상전략을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다(M=3.27). 읽기 전 단계에서는 제목을 살펴보거나 글의 난이도 가늠해 보기, 읽기 중 단계에서는 글을 이해하지 못했을 때 천천히 다시 읽는 등의 상위인지 전략이 많이 사용되었다. 읽기 후 단계에서는 답을 찾기 위해 배경지식을 사용하고, 글을 다시 보는 보상전략이 많이 사용되었다. 또한 읽기 후 단계는 읽기 전 단계와 읽기 중 단계에 비해 전략 사용이 가장 저조한 것으로 나타났다.
둘째, 영어 능력에 따른 읽기 전략 사용 차이에 관한 결과로, 상위 학습자들은 하위학습자들에 비해 더 자주 전략을 사용하는 것으로 나타났다(상위 학습자 M=3.49, 하위 학습자 M=3.09). 한편 하위 학습자들은 세 가지 읽기 전략을 모든 단계에서 불규칙하게 사용하였다. 즉, 하위 학습자들은 각 단계 안에서 세 가지 전략(인지 전략, 상위인지 전략, 보상 전략)을 다양하게 사용하지 못하고 특정 전략의 사용이 두드러지게 많거나 혹은 저조하였다.
또한 이 연구결과는 고등학교 학습자들이 읽기 전, 읽기 중 단계에서는 보상 전략, 읽기 후 단계에서는 상위인지 전략 사용이 부족하다는 것을 보여준다. 즉, 학습자들은 글의 구조나 구성에 관심을 기울이거나 부족한 부분을 보충하기위해 계획을 세우는 면이 부족함을 보여주었다. 그러므로 본 연구는 고등학교 학생들이 읽기 단계와 영어 능력에 따라 읽기 전략을 사용하는데 있어서 각기 다른 양상을 보여주었다고 결론지을 수 있다. 또한 이 결과는 읽기 전략이 학습자들이 글의 내용을 이해하는데 영향을 미치므로 영어로 읽기를 하는데 있어 읽기 전략 사용을 높여야 한다는 것을 내포하고 있다.
The purpose of this study is to investigate what reading strategies high school students use in L2 reading at different reading stages. A questionnaire consisting of 35 questions was administerd to 145 students. The goal of the survey was to verify what reading strategies students use at different reading stages (before reading stage, while reading stage, after reading stage) and to investigate the relationship between students' proficiency level and reading strategy use.
The results of this study are as follows:
First, the students showed different reading behaviors according to the reading stages. Students used reading strategies most at the before reading stage and least at the after reading stage. Most students used all three types of reading strategies (cognitive, metacognitive, compensatory strategies) at each reading stage. However, they tended to use more metacognitive reading strategies at the before reading and while reading stages and they used more compensatory strategies at the after reading stage.
Second, it was shown that there is some interaction between students' proficiency level and use of reading strategies. High level participants used the three types of reading strategies more frequently and evenly at all three reading stages than lower level participants. These results indirectly reconfirm the results of previous studies: L2 proficiency affects reading ability in L2. Therefore, this study implies that teachers should consider reading strategies as a way to develop L2 reading proficiency and instruct L2 learners in all types of reading strategies at each reading stage. Especially this instruction should be given to low level students.
All of the above results imply that readers need to know what the reading strategies are and how and when to use them appropriately in their l2 reading for better comprehension. Therefore, it is essential for ESL/EFL teachers to teach all three types of reading strategies to their students, especially to low level students so that they can benefit from the instruction. Since most reading instruction is carried out in three steps in a class and this study shows different reading behavior at each reading stage, teachers should consider these results in their instruction. When instructing strategies, teachers also need to consider students proficiency level as shown in this study and provide students with an understanding of how and when to use certain reading strategies at each reading stage. Lastly, to use reading strategies more successfully, students need to realize the importance of these strategies and internalize them for efficient reading.
- Author(s)
- 민지연
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11411
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955249
- Alternative Author(s)
- Min, Ji Yeon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 조윤경
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 = 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1
1.2 연구과제 = 3
1.3 연구의 제한점 = 3
Ⅱ.문헌 연구 = 4
2.1 읽기의 정의 및 읽기과정 = 4
2.1.1 읽기의 정의 = 4
2.1.2 읽기 과정 = 6
2.1.3 읽기 단계 = 9
2.2 읽기 전략의 정의 및 분류 = 12
2.2.1 읽기 전략의 정의 = 12
2.2.2 읽기 전략의 분류 = 13
2.3 읽기 전략에 관한 선행연구 = 16
Ⅲ.연구방법 = 20
3.1 연구 참여자 = 20
3.2 연구 도구 = 20
3.3 자료 수집 절차 및 분석 방법 = 23
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 25
4.1 읽기 단계에 따른 읽기 전략 사용 = 25
4.1.1 읽기 단계에 따른 학습자의 읽기 전략 사용 = 25
4.1.2 각 읽기 단계에서 사용도가 높은 전략 = 27
4.1.3 각 읽기 단계에서 사용도가 낮은 전략 = 28
4.2 영어 능력에 따른 읽기 전략 사용 = 30
4.2.1 각 집단의 읽기 전략 사용 = 30
4.2.2 읽기 단계에 따른 전략 사용 = 33
4.2.3 읽기 전 단계에서 전략 사용 = 35
4.2.4 읽기 중 단계에서 전략 사용 = 37
4.2.5 읽기 후 단계에서 전략 사용 = 39
Ⅴ.결론 및 제언 = 42
5.1 결론 = 42
5.2 제언 = 43
참고문헌 = 45
부록 1 (영어 읽기 전략 사용 조사 설문지) = 51
부록 2 읽기 전략 설문지 문항별 평균 및 표준편차 = 55
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.