PUKYONG

자아정체성 교육이 수학 교과 성취도에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Self-Identity Education on Mathematical Achievement
Abstract
이 연구의 목적은 수학 수업에서 자아정체성 교육을 실시하는 것이 학생들의 수학 교과 성취도에 어떤 영향을 미치는지 연구하는 것이다. 더불어 이와 같이 정체성 교육을 별도의 시간이 아닌 정규과목시간에 병행하여 실시하여도 자아정체성발달에 긍정적인 효과가 있는지 검정해 보는 것이다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해서 중학교 수학 수업시간에 자아정체감의 하위영역에 해당하는 주체성, 자기수용성, 미래확신성, 목표지향성, 주도성, 친밀성의 6가지 영역에 해당되는 문장들을 사용하여 실험하였다.
연구 대상은 부산광역시 남구에 소재한 중학교 1학년 5개 학급 155명으로 실험집단 두 학급 61명에게는 정체성 교육을 실시하였고 비교집단 세 학급 94명에게는 통상적인 수학 수업을 실시하였다.
실험은 30차시에 걸쳐 수학 수업 시간 중에 제1학급과 제2학급을 대상으로는 수학 수업과 자아정체성 교육을 병행하여 실시하였고 나머지 학급들에서는 일반 수학 수업만을 실시하였다. 본 실험을 시작하기 직전에 자아정체성 검사와 수학 진단 평가를 사전 검사로 실시하였고 30차시의 실험을 마친 후 자아정체성 검사와 수학 교과 성취도 평가를 사후 검사로 실시하여 각 실험대상으로부터 점수 차이를 계산하였다. 수집된 자료에 대한 통계분석은 SAS 9.1을 이용하여 처리하였다.
본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아정체성 교육을 실시한 실험집단은 진단 평가 점수와 비교하여 성취도 평가 점수가 유의하게 향상되었다. 반면 자아정체성 교육을 실시하지 않은 통제집단은 평가점수 간에 유의한 변화가 없었다. 둘째, 자아정체성 교육을 실시한 실험집단은 사전 자아정체성 점수와 비교하여 사후 자아정체성 점수가 유의하게 향상되었고 자아정체성 교육을 실시하지 않은 통제집단은 그렇지 않았다. 셋째, 실험집단의 자아정체성 검사의 하위 영역에 있어서 특히 주체성 영역과 미래확신성 영역의 점수가 유의하게 향상되었다.
본 연구로부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다.
첫째, 수학 수업에서 자아정체성 교육은 수학 교과 학업 성취도에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 둘째, 수학 수업에서의 자아정체성 교육만으로도 자아정체성 점수 변화에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다.
The purpose of this study is to evaluate how the self-identify education in math class affect the academic achievement of mathematics. In addition, The self-identify education went side by side with the normal class.
The study was carried out using sentences with 6 subordinate factors of the self-identity; independence, self-receptiveness, conviction for the future, object-directivity, subjectivity and intimacy.
The experiment was for 155 students of five classes at the first grade in the the middle school located in Nam-gu, Busan. One group with 61 students of two classes received the self-identify education in their math classes for 30 lesson-hours, and the other group with 94 students of three classes didn't.
Participants had pre-tests in both mathematics and self-identity, and post tests at the end of the experiment. The difference between two scores of the test was calculated. All the statistical analyses were performed with SAS 9.1.
The foundings of this research are as follows;
First, the group with the self-identity education made significant improvement on the academic achievement in mathematics. On the other hand, the group with no self-identity education didn't.
Second, unlike the group with no self-identity education, the group with the self-identity education received higher grade in the post-test for the self- identity than the pre-test.
Third, when it comes to the subordinate factors of the self-identity, the subjecthood and the confidence for future were notably improved.
As a conclusion, the mathematics lessons with the self-identity education have a positive effect on the academic achievements in mathematics. Furthermore, the students, if ever exposed to the identity education in regular class, can obtain higher self-esteem.
Author(s)
조현미
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
자아정체성
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11413
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955251
Alternative Author(s)
Jo, Hyeon-Mi
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
이성백
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1.1 문제제기 = 1
1.2 연구가설 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
2.1 Freud의 심리성적(Psychosexual) 발달이론 = 4
2.2 Erickson의 심리사회적(Psychosocial) 발달이론 = 5
2.3 자아정체감(Identity)의 개념 = 8
2.4 Marcia의 정체성 발달지위이론 = 9
2.5 선행연구 = 10
Ⅲ. 연구 방법 = 12
3.1 연구 설계 = 12
3.2 지도 내용 = 13
3.3 검사 도구 = 22
Ⅳ. 결과 및 해석 = 24
4.1 결과 = 25
4.2 해석 = 35
Ⅴ. 요약 및 결론 = 38
5.1 요약 = 38
5.2 결론 = 39
참고문헌 = 41
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.