참관과 사이버학습의 비교를 통하여 본 아동들의 역사인지 차이의 분석
- Alternative Title
- An Analysis of Difference on the Student's Historical Cognition through Comparison Field Learning With Cyber Museum Learning : Focused on Busan Museum's Analysis of Japanese Invasion of Korea in 1592
- Abstract
- 본 연구는 초등학교에서 역사학습이 본격적으로 시작되는 4학년 아동들을 대상으로 하여, 부산과 임진왜란이라는 똑같은 주제의 역사학습을 연구반은 박물관의 전시자료를 직접 보며 교사의 설명으로 이루어지는 박물관참관으로, 비교반은 자체 제작된 미니홈피 상에서 사이버학습에서 주로 이루어지는 자기주도의 학습으로 실시하고 학습에 참여한 두 그룹의 아동들이 학습한 역사 내용에 대해 어떻게, 얼마나 인지하며 가치·태도의 내면화 정립에는 어떤 차이를 보이는 지를 비교해 보고자, 학습이 끝난 직후에 학습에 참가한 아동 60명을 대상으로 선다형 문항의 역사 내용의 이해를 묻는 인지적 영역 13문항에 대한 역사인지도와 주관식 문항의 학습 소감 및 태도를 묻는 정의적 영역 7문항에 대한 아동들의 결과를 분석해 보면 다음과 같다.
첫째, 임진왜란의 개요, 임진왜란 때 부산에서 일어난 전투의 종류 알기, 임진왜란 당시에 사용한 무기 등 역사의 기본적인 사실에 대한 이해는 박물관참관에서 정답율 74.8%, 사이버학습에서 정답율 62.2%로 두 학습의 정답율 차이가 12.6%로 나타남에 따라 다른 인지영역 문항의 최대 차이인 46%에 비하여 큰 차이를 보이지 않았다. 이는 학습에 임하기 전 이미 책이나 TV매체를 통해 어느 정도 이루어진 선수학습의 결과로도 볼 수 있으며 또, 기본적인 역사 사실에 대한 이해는 참관과 사이버학습 모두에서 아동들이 받아들이는 인지의 양이 비슷하다고도 볼 수 있겠다.
둘째, 박물관에서 전시자료를 직접 보며 교사의 설명을 들은 아동들이 사이버학습에 참여한 아동들의 평균 정답율 42.8%에 비해 역사인지를 묻는 모든 문항에서 평균 정답율 65.3%로 22.5%가 더 높게 나왔다. 또, 학습에 대한 소감 및 태도를 묻는 주관식 문항의 내용도 훨씬 더 구체적으로 서술하였으며, 주관식 문항에 대한 아동들의 무응답율도 사이버학습에서는 절반가량인 47%로 나타난데 비해 참관은 고작 3%에 불과하였다. 이는 박물관현장학습의 가장 큰 장점인 아동들에게 생동적인 실물자료를 직접 접하게 함으로써 학습에 대한 아동들의 관심과 흥미가 고조되었고 또, 아동들에게 다소 어렵게 다가갈 수도 있는 박물관의 전시자료에 대한 내용을 교사가 아동 수준에 맞게 직접 설명에 임함으로써 아동들의 학습 내용 이해에 대한 촉매제로 작용하여 아동들의 역사인지도도 높게 나타났고, 이와 더불어 학습후의 아동들의 올바른 가치·태도 정립에도 훨씬 더 이바지하게 됨을 알 수 있겠다. 이와 반면에 사이버학습에서도 박물관참관의 학습내용과 비슷한 조건을 부여하기 위하여 다양한 학습 콘텐츠를 구성하여 아동들이 흥미와 관심을 가지고 사이버학습에 임할 수 있도록 노력하였으나 제시된 학습 내용에 대한 아동들의 학습 집중이 선호하는 학습콘텐츠인 동영상 등에만 편중되는 경향이 있었고 그에 따라 다른 학습에는 소홀히 하는 모습이 많아 상당수의 아동들이 전체 학습내용에 대한 이해가 부족하여 아동들의 역사인지도도 참관에 비해 낮았으며 학습후의 올바른 가치·태도 형성에도 미흡한 영향을 끼친 것으로 볼 수 있겠다. 또한 초등학교 4학년 아동들이 사이버 상에서 자기주도로 역사학습을 진행해 가기엔 다소 무리가 아니었나하는 판단도 들었다.
셋째, 재미있었던 학습 내용으로는 두 학습 모두에서 1위는 부산에서 있었던 전투 알기(박물관참관 53%, 사이버학습 40%) 2위는 임진왜란 때 사용한 무기(박물관참관 23%, 사이버학습 33%) 3위는 부산을 지킨 인물(박물관참관 13%, 사이버학습 17%) 마지막 4위는 임진왜란의 개요 이해하기(박물관참관 10%, 사이버학습 10%)로 나타났다. 이는 아동들의 역사 학습 내용에 대한 흥미는 학습 장소나 학습 방법에 따라 별 구애를 받지 않는다는 것을 엿볼 수 있겠다.
넷째, 박물관참관에서는 60%의 많은 아동이 교사와 아동간의 교감의 통로인 친절한 설명을 가장 선호하였으며, 사이버학습에서는 사이버의 가장 큰 강점으로 볼 수 있는 눈과 귀로 보고 듣는 동영상 학습을 63%의 아동들이 가장 선호하는 것으로 나타났다. 이는 참관으로 이루어지는 박물관학습에서는 많은 선행 연구에서도 강조하였듯이 아동들의 학습활동을 위한 교사의 적극적인 노력이 없이는 교육의 성과를 기대할 수 없다는 것을 단적으로 보여주는 예로 볼 수 있으며, 사이버학습에서의 동영상학습의 활용은 효과적인 역사 수업으로 이끌 수 있는 적절한 학습 콘텐츠임을 재입증한 결과로도 볼 수 있겠다. 또한, 사이버학습에서 가장 선호하는 동영상자료를 박물관에서도 도입하여 적극 활용한다면 관람객의 흥미와 이해도 훨씬 높일 수 있을 것이며, 사이버학습에서도 참관에 비해 낮은 아동들의 역사인지도를 높이기 위해서는 교사의 역할에 대한 개선책이 필요하다고 본다.
다섯째, 박물관참관의 좋은 점으로는 60%의 아동이 여러 가지 전시자료를 직접 보며 선생님의 설명을 들음으로써 공부가 더욱 즐겁고 이해도 잘 되었다는 점을 들었으며, 사이버학습에서는 50%의 아동이 박물관에 직접 가지 않고도 역사를 공부할 수 있으며 모르는 내용은 여러 번 보고 들을 수 있다는 것을 들어 기존의 박물관학습과 사이버박물관학습의 연구에서 드러난 결과와 일치함을 보여줌으로써 두 학습의 교육적 의미를 한번 더 확인할 수 있었으며 박물관학습에 있어 현실적 여건과 아동의 수준을 고려하여 참관과 사이버학습을 적절히 접목하여 실시하는 교사의 지혜와 슬기가 필요하겠다.
When primary schools try to visit a museum as part of history class in order to have students exposed to historical facts in the past that they did not experience themselves and increase learning effect by attracting attention to and increasing interest in history class, they often find it difficult to do so effectively due to constraints in time and space. In addition, with the help of information and communication technology, teaching-learning methods using computer-based multimedia have been growingly popular among schools, and learning by cyber museum has been playing a more important role in the social studies education at schools.
Therefore, this study administered two types of learning · learning by visit to museum and cyber museum learning-on the same topic about exhibits at museum, and compared and analyzed how and how much students participating in the two learning activities understand and how the two types of learning affect establishment of the students’ value and attitude in an effort to integrate efficiently both methods of learning and figure out the desirable direction of the two types of learning for the primary school social studies in the future.
To this end, students in the fourth grade of primary school who begin to study history in full swing were chosen as participants in this study. We analyzed and compiled exhibits on Japanese Invasion of Korea in 1592 from the Korea-Japan relations sector in museum located in Busan, and then designed and developed a curriculum for museum visit lessons and cyber lessons on the topic of Busan and Japanese Invasion of Korea in 1592, depending on the historic awareness of students. The research class participated in the visit lesson where students watch the exhibits while the teacher gave additional explanations about them, and the comparison class took part in the self-driven learning activities where students study primarily on pre-made mini-homepage in the Internet. Using a worksheet consisting of 13 multiple choice questions on historical awareness and 7 open-ended questions on value and attitude, we analyzed the difference of their historic awareness as follows:
First, students’ understanding on basic facts such as Japanese Invasion of Korea in 1592 itself and weapons used during the war was found to have no big difference in both groups. This may be seen as the result of prior study via books and TV, and students’ understanding on basic historic facts is considered similar in both groups..
Second, the ratio of correct answers in all of the questions on historic awareness of students who participated in the research class was higher than their counterparts, and the research class was found to give far more concrete answers to the open-ended questions on feelings about the class and attitude, which shows that their value and attitude was more positively formed after the class than their counterparts in the cyber-class group. This indicates that students were able to voluntarily participate in the class with interest, seeing actual materials, the biggest advantage of the visit lesson and listening to the teacher’s explanation, with their level of historic awareness after the class growing accordingly.
Third, the ranks of interesting topics were the same in both groups, which means that students’ interest in history learning is not limited by places or methods of learning.
Fourth, kind explanation of the teacher as a channel of communication between students and the teacher was most preferred in the visit lesion, while videos as the biggest advantage of cyber learning were most preferred. As many previous studies on museum-visit learning have emphasized, we cannot expect educational achievements without effort on the part of teachers for students’ learning activities, and this study proved that learning by videos in cyber class is appropriate learning contents leading to the most effective history class.
Fifth, advantages of the visit lesson includes the fact that the class was more exciting and easier to understand by having students view various kinds of exhibits and hear the teacher’s explanation, while the cyber learning was effective because students were able to study history without visiting a museum in person and to view many times what they don’t understand, which agrees with the findings from previous studies on museum learning and cyber learning, reaffirming educational significance of the two learning methods. As a result, there is a need for the teacher’s wisdom to properly integrate both methods, taking into consideration reality of museum learning and the level of students.
In this study, it was impossible to prove objectivity of materials, because the teacher made teaching materials for the cyber learning as an alternative to the museum visit lesson, and there is a concern that self-driven cyber learning methods for fourth graders of primary school who just begin to study history would make the gap of concentration and learning difference among students widen without the intervention of the teacher, resulting in the inability of generating clear results. Nevertheless, this study at least helped understand preference of primary school students about history class and difference in their understanding between the two methods of learning, suggesting what should be improved in both methods and how important the teacher’s role is in both methods of learning. Hoping that further studies on this issue will be promoted in order to suggest ways on how to integrate the two learning methods in the museum learning in the social studies subject so that the minimum effort can result in the maximum effect, we proposed the following for better operation of museum learning for primary school students:
First of all, gaining great popularity with the help of information and communication technology, cyber learning via computer is becoming widespread in the area of museum learning in the social studies subject, along with the museum-visit lesson, as the cyber museum learning is free from time-space constraints and gives access to students anytime and anywhere. However, effectively helping students understand history and cultivate desirable value and attitude requires thorough preparation on the part of teachers. However, if it is difficult in reality, cyber museum learning would be a far more effective alternative than learning based on photos in textbooks and the teacher’s explanation only.
Furthermore, considering that there was no big difference between the two groups in terms of understanding on and interest in basic historic facts, cyber learning reduces time and cost, while delivering sufficient educational effect to students by helping students understand basic historic facts and promoting their interest in history. However, if the teacher designs and produces a homepage for cyber history learning proposed in this study, it takes excessive time and effort, and therefore to solve this problem, positive development and investment in the cyber museum by museums is expected to save teachers’ effort and improve students’ level of understanding on history.
Finally, explanations about the exhibits should be easier for the visit lesson, and at museums students should be able to use videos as they like, to promote voluntary and positive viewing and increase their interest and understanding. Meanwhile, for cyber leaning, the teacher should not let students study alone as an observer, but create a learning environment which helps students participate in cyber learning with interest, provide a correct learning method, and present appropriate tasks including journals on class and reports to raise students’ participation ratio in class.
- Author(s)
- 허진숙
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11450
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955289
- Alternative Author(s)
- Heo, Jin Sook
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 역사교육전공
- Advisor
- 강인욱
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구 내용 및 방법 = 4
3. 학습주제의 선정 = 5
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 박물관현장학습 = 6
2. 사이버박물관학습 = 10
Ⅲ. 참관과 사이버학습을 위한 설계 및 구현 = 13
1. 분석 및 설계 = 14
가. 실험 대상의 선정 = 14
나. 4학년 역사교육의 현황 = 15
다. 박물관 대상의 선정 = 15
라. 전시 내용과 학습 주제의 선정 = 17
2. 참관과 사이버학습의 비교 실험 = 19
가. 실험방법 = 19
나. 학습 사전활동 = 19
다. 참관 및 사이버학습 활동의 개요 = 21
라. 참관 및 사이버학습의 내용 = 23
Ⅳ. 운영 분석 = 32
1. 참관과 사이버학습 후의 역사인지도 비교 = 32
Ⅴ. 결론 및 제언 = 42
1. 결과 분석 = 42
2. 제언 = 45
【참고문헌】 = 48
【박물관참관(사이버학습)후 평가지】 = 52
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 역사교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.