PUKYONG

초등사회과 역사학습에서 표현자료로서의 역사만화 활용

Metadata Downloads
Alternative Title
A USE OF A HISTORICAL CARTOON AS PRESENTATION MATERIALS FOR HISTORICAL LEARNING OF SOCIAL STUDIES IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstract
본 연구는 초등학생들이 관심은 있으나 비교적 어렵게 생각하고 있는 역사영역 학습에 있어서 흥미와 동기유발 및 역사적 사고력 증진을 하기 위해서 역사만화를 활용하는 방안을 마련해 보고 수업에 실제 적용해 봄으로써 그 효율성을 검증하고자 하였다.
이를 위해 역사적 사고력의 개념과 특성을 살펴보고 만화의 특성 및 교육적 가치와 활용에 대해 알아보고 봄으로써 역사만화 활용의 필요성과 교과서와의 관련성을 중심으로 수업 자료로서의 교육적 의의를 살펴보았다. 이에 학생이 직접 만화적 표현기법을 이용해 역사만화 글쓰기, 역사만화 그리기, 역사만화 연대표 만들기의 방법으로 실제 수업에 적용하였고 학생들의 설문지와 활동 결과물을 토대로 그 결과를 분석하고 역사수업에서의 만화 자료 이용의 문제점 및 개선방안을 찾았다.
그 결과 역사수업에 있어서 만화의 활용이 실제로 학습자의 흥미와 관심을 유발하고 이해력을 증진시키는데 효과적이며 역사적 사고력 함양에도 영향을 줄 수 있었음을 확인하였다.
먼저, 역사만화 활용은 학생들의 흥미와 사고를 자극하여 적극적인 참여를 유도하고 학습내용 이해에 도움을 주었다. 학습내용을 단순한 언어적 표현을 통해 이해하는 것이 아니라 역사만화를 활용한 활동을 통해 그 전개과정과 핵심내용을 한눈으로 확인하게 됨으로써 학생들이 쉽게 받아들일 수 있었다.
둘째, 역사만화 글쓰기와 그리기 활동은 학생들의 학습내용 정리에 큰 도움을 주었다. 학습내용을 학생들이 직접 그림으로 그리거나 말주머니를 채우는 활동을 통해 과거 인물의 입장이 되어보기도 하고 상황에 맞는 내용을 구성하는 과정에서 핵심내용을 파악하고 생각을 정리해 볼 수 있는 기회가 되었다.
셋째, 역사만화를 통해 연대표를 만드는 활동은 연대순으로 분류하는 과정에서 역사교육의 주요 요소인 시간개념에 대한 이해에 도움을 주었으며 제작 활동 속에서 일정한 시대와 주제에 해당하는 사건들을 모아서 무리 짓고 공통점이나 특징을 찾는 토의 활동을 통해 사건 간의 인과 관계를 파악하여 관련성에 대해 깊이 있는 이해를 할 수 있게 되었다.
넷째, 역사만화를 통해 역사적 사고력과 표현력 증진에 영향을 주었다. 역사만화 그리기와 글쓰기 활동은 자연스러운 감정이입에, 연대표 제작 활동은 복잡한 주요 사건들의 전후관계와 인과관계 파악에 효과적이었다. 이처럼 역사만화는 초등학생의 역사적 사고력 신장을 위한 훌륭한 자료가 되었다.
하지만 심층 설문을 통해 역사만화의 표현자료로서의 활용에 있어 유의할 점도 발견할 수 있었다. 즉 초등학생들의 눈높이에 맞는 양질의 역사만화 선정과 적절한 활동시간의 배분 및 협의 과정에 대한 학습이 병행되어야 한다는 것이다. 특히 역사적 배경지식이나 협력 학습의 경험이 부족한 초등학생들의 경우 선별된 자료의 적절한 투입과 전문화된 교수법의 적용은 수업의 흐름에 있어 큰 영향을 끼쳤다. 최근 양질의 역사만화가 많이 출판되고 있으며 7차 개정 교육과정의 교과서에서는 사진과 삽화를 포함한 시각자료의 영향력이 대폭 강화되어 초등학생들이 좀 더 재미있고 쉽게 우리 역사를 배울 수 있게 되었는데 이러한 시대적 흐름을 알고 양질의 역사만화를 적극 활용해 보려는 긍정적인 인식과 철저한 준비들이 함께 필요하다.
또한 초등학생들이 아무리 만화를 좋아한다고 해도 역사만화가 절대적인 자료가 될 수는 없고, 역사 공부가 흥미와 재미만을 추구해서도 안 되기 때문에 역사만화를 활용할 경우 수업시간의 배분이나 만화의 분량, 각 만화에 대한 적절한 설명 등에 대한 꾸준한 연구와 계획이 계속적으로 필요할 것이다.
This study aims to develop ways on how to use history cartoons and apply them to actual class and examine how effective they are in an effort to help primary school students better understand history, which they find interesting but hard to understand and propose an easier approach to it.
To this end, chapter Ⅱ outlined the concept and characteristics of historic perspectives based on previous studies and discussed the educational significance of cartoons, examining the present situations and ways of using history cartoons. In addition, teaching-learning practices of chapter Ⅲ, experiments were carried out to text how effective they are. In chapter Ⅳ, we summarized and analyzed findings from the post-class questionnaire and results of writings and drawings for history cartoons and timeline making activities by students, and chapter Ⅴ looked into problems with the use of cartoons for history education and solutions to the problems.
It is not easy for primary school students who are exposed to the history subject for the first time to improve their historic perspectives due to the lack of background knowledge and experience, and therefore, history cartoons are considered helpful to improve primary school students’ historic perspective. Accordingly, as a way of using them, the author proposed and applied various activities for actual class such as students completing words and pictures of the cartoons, and making timelines of historical events.
The above process resulted in the following conclusions:
First of all, using history cartoons was found to help stimulate students’ interest and thinking and lead them to participate in class more positively and understand better what they learned in class. Instead of written explanations, history cartoons helped students find that history is exciting to learn and understand better through pictures describing developments and key points.
Second, writing and drawing of history cartoons was found to help a lot students summarize what they learned. By drawing what they were taught or completing words bags, students had a chance to think from the point of view of historic figures or catch the key point and organize their ideas in the course of organizing stories by context.
Third, making timelines using history cartoons helped students understand time concept as a key factor of history education while categorizing events in a chronological order, and in the course of making timelines, students were found to have a deeper understanding on cause-effect relationship and correlation of events, while grouping events by time and topic and discussing to find similarities or characteristics.
Fourth, history cartoons helped improve historic perspectives and ability of expression. Writing and drawing of history cartoons was found to have an effect on natural empathy, while timeline making activity helped better understand the sequence and cause-effect relationship of complicated major events. Like this, history cartoons were proved to be very good materials to help improve primary school students’ historical perspectives.
Nevertheless, in-depth questionnaire contributed to the understanding what should be kept in mind when using history cartoons as expression materials. In short, selection of quality history cartoons, proper allotment of activity time, and learning about discussion process, fit to individual students’ knowledge levels, should be carried out at the same time. For primary school students who are lacking in understanding on historic backgrounds and experience in collaborative learning, in particular, proper input of selected materials and specialized teaching method were found to have a strong effect on the entire course of the class. Lately, a number of quality history cartoons have been published, and textbooks under the 7th Curriculum have more visual materials such as photos and illustrations with increased influence so that primary school students can learn history in a more exciting and easier way. Keeping in mind this trend of our time, it is necessary to have a positive attitude and prepare thoroughly to make most use of quality history cartoons.
In addition, no matter how much primary school students like cartoons, history cartoons cannot be an absolute material, and it is not desirable to focus on interest and excitement only when studying history, so there should be continued efforts for research and plans for class time allotment, appropriate volume of cartoons, and proper explanation for individual cartoons for classes using history cartoons.
Author(s)
왕상헌
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11459
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955296
Alternative Author(s)
Wang, Sang Hyun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 역사교육전공
Advisor
신명호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성과 목적 = 1
2. 연구 내용 및 방법 = 4
Ⅱ. 역사학습과 역사만화 활용 = 6
1. 이론적 배경 = 6
2. 역사만화의 실태와 특성 = 16
3. 표현 자료로서의 역사만화의 의의 및 활용방안 = 21
Ⅲ. 교수 - 학습의 실제 = 28
1. 주제 선정 = 28
2. 실험 설계 = 30
3. 수업의 실제 = 31
Ⅳ. 연구 결과 및 분석 = 39
1. 역사만화 글쓰기 활동 결과물 및 소감 = 39
2. 역사만화 그리기 활동 결과물 및 소감 = 43
3. 연대표 제작 활동 및 소감 = 46
4. 설문지 결과분석 = 50
Ⅴ. 결론 및 제언 = 59
참고 사이트 및 참고 문헌 = 61
부록 = 64
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.