PUKYONG

패러디를 활용한 고전시가 교육 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Teaching and Learning Method for Classical
Abstract
본 논문은 이전의 고전시가 교육방법을 비판하고 오늘날에 맞는 교육방법을 제시하고자 한다. 이전의 교육방법은 전지전능한 교사에 의해 학생들은 설명을 받아 적고, 암기하며, 시험을 치른다. 이러한 지식의 전달은 학생들을 수동적이고 피동적인 존재로 만들었다.
이러한 관점에서 본 논문은 패러디 이론을 배경으로 오늘날에 맞는 고전시가 교육방법을 구안하고자 한다. 패러디는 예술 담론에서 새로운 창조의 바탕이 된다는 점에서 의미가 있다고 본다. 따라서 많은 논자들이 문학교육의 학습 방법으로 패러디 창작을 실천하고 있으며 적극적인 활용을 권하고 있다. 그러나 교과서의 구체적 분석 없이는 실제 수업 현장에서 적용하는 일은 수업을 효과적으로 이끌 수 없다. 교과서의 내용을 바꿀 수 없다면 교과서 내용을 철저히 분석하고 패러디를 교육적으로 활용할 수 있는 방안을 연구하여 실제 수업 현장에서 적용할 수 있는 방법을 제시해야만 한다.
위의 이론을 중심으로 3단계 수업모형을 제시해 보면 1단계는 기초 이해 단계로 작품의 기본적인 이해를 요구하는 단계이고, 2단계는 심화 이해 단계로서 원전과 패러디된 작품의 공통점과 차이점을 파악하고, 가장 인상 깊은 부분에 대해서 모둠원들과 토의하는 단계이다. 마지막 3단계는 패러디 창작 단계로 혼자 또는 모둠원들과 함께 패러디를 창작하는 단계로 볼 수 있다.
하나의 문제점으로 학생 중심의 활동을 하다보면 수업시간이 부족하다는 것이다. 기존 진도를 쫓아가기도 바쁜데 다양한 활동을 한다는 것은 현실적으로 어렵다. 이에 대한 대안으로는 재량활동 및 특별활동시간을 이용한다면 가능할 것이라 생각된다.
이런 활동을 통해서 앞으로 고전시가 교육의 발전을 기대하며. 우리의 고전에 대한 인식이 많이 바뀌었으면 한다. 고전을 우리와 멀리 떨어진 것이 아니라 가까이 있으며 친숙한 것이라는 사고의 변화와 함께 전통의 현대적 계승이라는 중요한 문학적 사명을 간과하지 말았으면 한다.
This study aims to inquire into an educational method suited to the reality of today while criticizing the past one in terms of a method for the classical poetry education. In case of the conventional educational method, students wrote down the examinations. This transfer of knowledge lead students a passive school life.
From this point of view, this study designed an educational program for classical poetry suited to today's reality based on the parody theory. Parody is meaningful in that it underlies new creation in the discourse on arts and provides a writing method by which one can approach to writing interestingly. Therefore, many debaters have been practically writing the parody works as an educational method for literature education and encouraging to voluntarily utilize it. But perhaps it is extremely rare to apply it to the actual class settings without a concrete analysis of textbook, a method to apply them and study on the method to utilize parody in education.
Based on this theory, a 3 - stage teaching model may be presented as follows: In the 1st stage, a basic understanding; In the 2nd stage, the common points and differences between the original text and parodied works are identified and the most lmpressive part discussed with the group members as an enhanced understanding stage; and In the 3rd stage, a parody is written alone or with group members as a creative stage.
The student-oriented activities causing a shortage of class hours can be pointed out as a problem. In reality, it is difficult to do various activities while busy in following the pre-scheduled school chart. Thus, it is thought possible to use discretionary activities or extra-curricular activity classes as a countermeasure.
Through these activities, it is desired that the classical poetry education be more developed hereafter, and that the recognition of our classical literature be much changed. Also, the change of ideas are required that the classical literature is not distant from us but at close and familiar to us, together with our important literary mission that we should inherit the past traditions to our time.
Author(s)
김소영
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
Keyword
고전시가 교육 방법
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11480
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955319
Alternative Author(s)
Kim, So-Young
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
고순희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구목적 = 1
2. 연구사 검토 = 3
3. 연구의 절차 = 6
Ⅱ. 패러디의 활용과 교육 = 7
1. 패러디의 개념 = 7
2. 문학교육과 패러디 활용 = 12
3. 패러디의 교육적 가치 = 17
Ⅲ. 고전시가 교육의 실태와 방향 = 19
1. 고전시가 교육의 실태 = 19
2. 고전시가 교육의 방향 = 38
Ⅳ.패러디를 활용한 교육 = 43
1. 교수-학습 모형 = 43
2. 교육방안 = 47
Ⅴ. 결론 = 61
【참고문헌】 = 63
【부록】 = 66
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.