프로야구 관중의 관람요인이 만족도와 재관람의사에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effects of the Spectating Factors of Professional Baseball on the Spectator Satisfaction and Re-visiting Intention. : Focused on the Lotte Giants Team.
- Abstract
- 이 연구는 한국프로야구 구단 중 롯데 자이언츠 경기 관람객의 관람요인들에 대한 만족도 및 재관람의사 간의 인과적 영향관계를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 2008년 부산광역시 대학생들을 대상으로 편의적 표집(convenience sampling) 방법을 이용하여 246명의 유효표본 자료를 분석에 이용하였다.
이 연구에 이용된 설문지의 구성은 인구통계학적 배경 4문항, 관람요인 중 여가적 요인 5문항, 경기적 요인 3문항, 환경·시설 요인 2문항, 이벤트·서비스 요인 2문항, 접근성 요인 3문항, 경제적 요인 4문항 등 19문항, 만족도 4문항, 재관람의사 3문항으로 총 30문항으로 이루어 졌다.
가설 검정을 위한 자료 분석 방법으로는 SPSS Ver. 12.0 프로그램을 이용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석을 실시하였다.
이상과 같은 연구목적, 연구방법, 자료 분석 결과를 기초로 하여 본 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다.
가. 롯데 자이언츠 경기의 관람요인과 만족도
가 - 1. 롯데 자이언츠 경기의 여가적 요인에 대한 인식은 관중의 만족도에 긍정적인 영향을 미친다.
가 - 2. 롯데 자이언츠 경기의 경기적 요인에 대한 인식은 관중의 만족도에 긍정적인 영향을 미친다.
가 - 3. 롯데 자이언츠 경기의 환경·시설 요인은 만족도에 대해 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
가 - 4. 롯데 자이언츠 경기의 이벤트·서비스 요인은 만족도에 대해 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
가 - 5. 롯데 자이언츠 경기의 접근성 요인은 만족도에 대해 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
가 - 6. 롯데 자이언츠 경기의 경제적 요인은 만족도에 대해 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
나. 롯데 자이언츠 경기의 관람요인과 재관람의사
나 - 1. 롯데 자이언츠 경기의 여가적 요인에 대한 인식은 관중의 재관람의사에 긍정적인 영향을 미친다.
나 - 2. 롯데 자이언츠 경기의 경기적 요인에 대한 인식은 관중의 재관람의사에 긍정적인 영향을 미친다.
나 - 3. 롯데 자이언츠 경기의 환경·시설 요인은 재관람의사에 대해 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
나 - 4. 롯데 자이언츠 경기의 이벤트·서비스 요인은 재관람의사에 대해 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.
나 - 5. 롯데 자이언츠 경기의 접근성 요인에 대한 인식은 관중의 재관람의사에 부정적인 영향을 미친다.
나 - 6. 롯데 자이언츠 경기의 경제적 요인에 대한 인식은 관중의 재관람의사에 부정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study is for the Lotte Giants marketing practitioners to set the marketing strategies which will satisfy the spectators. Furthermore it is to make the basis of long-term prosperity of professional sports by finding out the effects on the spectator satisfaction and re-visiting intention which spectating factors makes toward Lotte Giants team.
The samples of this study have been collected from the number of 246 university students in Busan (2008). The questionnaire which was used in this study consists of total 30 questions that are 4 questions about demography background, 19 questions about spectating factors, 4 questions about satisfaction and 3 questions about re-visiting intention.
Factor analysis, reliability analysis and multi regression analysis were conducted as the method to analyze this data for Testing of Statistical Hypothesis by using SPSS Ver. 12.0.
The results that are deduced in this study based on purpose of this study, method of this, analysis results of this are as follow:
A. The spectating factors and spectator satisfaction of the Lotte Giants Team’s games.
A - 1. The cognizance of the Lotte Giants games for spending leisure time has an affirmative valid influence on the satisfaction of spectators.
A - 2. The cognizance of the Lotte Giants games as a competition has an affirmative valid influence on the satisfaction of spectators.
A - 3. The cognizance of spectating environment at the Lotte Giants games has an affirmative influence on the satisfaction of spectators. However it was not valid statistically.
A - 4. The cognizance of events and services at the Lotte Giants games has an affirmative influence on the satisfaction of spectators. However it was not valid statistically.
A - 5. The cognizance of inferior access convenience to the Lotte Giants games has a negative influence on the satisfaction of spectators. However it was not valid statistically.
A - 6. The cognizance of inferior cost factors for the Lotte Giants games has a negative influence on the satisfaction of spectators. However it was not valid statistically.
B. The spectating factors and re-visiting intention of the Lotte Giants Team’s games.
B - 1. The cognizance of the Lotte Giants games for spending leisure time has an affirmative valid influence on the re-visiting intention of spectators.
B - 2. The cognizance of the Lotte Giants games as a competition has an affirmative valid influence on the re-visiting intention of spectators.
B - 3. The cognizance of spectating environment at the Lotte Giants games has an affirmative influence on the re-visiting intention of spectators. However it was not valid statistically.
B - 4. The cognizance of events and services at the Lotte Giants games has an affirmative influence on the re-visiting intention of spectators. However it was not valid statistically.
B - 5. The cognizance of inferior access convenience to the Lotte Giants games has a negative valid influence on the re-visiting intention of spectators.
B - 6. The cognizance of inferior cost factors for the Lotte Giants games has a negative valid influence on the re-visiting intention of spectators.
- Author(s)
- 구매랑
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 야구 롯데 자이언츠 만족도 재관람의사
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11484
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955323
- Alternative Author(s)
- Koo, Mae-rang
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 체육교육전공
- Advisor
- 문선호
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 = 3
3. 연구 가설 = 4
4. 연구의 제한점 = 14
5. 용어의 정의 = 15
Ⅱ. 이론적 배경 = 17
1. 한국 프로야구의 현황 = 17
가. 한국 프로야구의 역사 = 17
나. 한국 프로야구의 관중 현황 = 18
2. 롯데 자이언츠의 현황 = 20
가. 롯데 자이언츠의 역사 = 20
나. 롯데 자이언츠의 관중 = 21
3. 경기관람요인 = 23
가. 여가적 요인 = 24
나. 경기적 요인 = 24
다. 환경·시설 요인 = 25
라. 이벤트·서비스 요인 = 26
마. 접근성 요인 = 27
바. 경제적 요인 = 27
4. 만족도 = 28
5. 소비자 행동과 재관람의사 = 30
가. 스포츠 소비자행동 = 30
나. 소비자 구매행동의 의사결정과정 = 31
다. 재관람의사 = 34
Ⅲ. 연구방법 = 36
1. 연구모형 = 36
2. 연구대상 = 38
3. 조사도구 = 39
4. 자료분석 = 47
Ⅳ. 연구 결과 = 48
1. 롯데 자이언츠 경기의 관람요인과 만족도 = 48
2. 롯데 자이언츠 경기의 관람요인과 재관람의사 = 52
Ⅴ. 논의 = 55
1. 롯데 자이언츠 경기의 관람요인과 만족도 = 56
2. 롯데 자이언츠 경기의 관람요인과 재관람의사 = 62
Ⅵ. 결론 및 제언 = 68
1. 결론 = 68
2. 제언 = 71
참고문헌 = 73
설문지 = 81
- Degree
- Master
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- 교육대학원 > 체육교육전공
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