7차 도덕과 교육과정상의 인성교육 내용분석
- Alternative Title
- A Study on the Character Education in the Seventh Curriculum reform for Moral Education : focus on the middle school moral textbooks
- Abstract
- 청소년기는 인생에 있어서 가장 많은 변화를 겪게 되는 시기이며 이 시기를 어떻게 보내느냐에 따라서 인생의 방향이 결정되기도 한다. 청소년에게 올바른 가치관과 인생관을 확립시켜 도덕적 인간으로 기르고자 하는 것이 7차 도덕교육 과정의 목표이다.
인성교육은 교육에 있어서 가장 기본이 되는 교육이다. 현대사회는 인간의 존엄성 약화, 비인간주의, 이기주의, 물질주의 등의 도덕적 위기를 겪고 있다. 특히 가정의 해체, 현대사회의 도덕적 병폐, 외부환경요인 등은 인성교육의 방향을 학교교육으로 돌리고 있다. 이는 7차 도덕교육과정의 개정을 필요로 하게 된 계기가 되었다. 따라서 본 연구의 목적은 7차 교육과정이 지향하는 도덕적 인간을 현행 중학교 1,2학년 도덕 교과서가 얼마나 잘 구현하고 있는가를 분석하는 데 있다.
연구의 방향으로는 우선 도덕 교육에서의 인성교육의 의의를 살펴보고 7차 도덕교육의 일반적 성격을 고찰한 뒤 중학교 1,2학년 도덕교과서 내용을 분석하여 그 문제점과 한계를 알아보고자 한다.
연구의 결과로서 중학교 1,2학년 도덕교과서에 나타난 인성교육의 특징은 다음과 같다. 중학교 1학년 교과서에서는 도덕에 대한 필요성과 자아실현, 삶에 대한 의미를 깨닫게 하는데 중점을 두었다. 가정생활의 의미를 부모와 자식간의 도리, 형제자매간의 도리, 친척간의 도리, 선생님 간에 대한 예절 등을 다루고 있다.
중학교 2학년 교과서에서는 현대 사회에 맞는 올바른 시민윤리와 경제윤리를 확립시키고자 하였다. 민족문화에 대한 주체성을 확립시키고 우리사회의 당면과제로서 민족의 통일을 재조명하여 우리가 노력해야 할 점들을 제시하였다.
7차 도덕교육과정에서는 인성교육의 실천 방향으로서 실천적 행동화를 강조하였다. 그러나 교과서에 나타난 문제점은 다음과 같다.
첫째, 도덕교과서에 제시된 도덕적 가치나 개념들이 너무 추상적이고 어려워서 중학생 수준에서 도덕적 내면화를 하기 어렵다는 점이다.
둘째, 교과서는 학생들의 도덕적 체험의 기회를 제대로 반영하고 있지 못하다.
인지적·정의적·행동적 측면을 모두 포괄하는 인성교육의 입장에서 볼 때 교과서는 실천적 체험보다는 교사의 주입식 설명이 대부분이다.
셋째, 도덕교과서의 내용은 타교과목과 독립적이고 그 내용이 방과후 활동, 지역사회활동과 연계되지 못하므로 생활속의 인성교육으로 자리잡고 있지 못하다는 점이다.
Adolescent is the time when a man experiences the greatest change through the whole life time, thus his/her way of life might be decided. The goal of the curriculum of the moral education is to establish the right visions of value and life in juveniles' mind so as to make them the moral men.
The humanity education is the most basic one among all educations. The modern society has suffered from moral crisis such as the weakened human dignity, anti-humanism, egoism and materialism. Especially, the factors - dissolving the members of family, the moral ills in modern days and the external environment factors - turn the humanity education to the school education. This makes the request to revise the curriculum of the 7th moral education. Thus, the goal of this research is to analyse how much the moral textbook of the first and Second year's in middle school has realized the moral human whom the curriculum of the 7th moral education aims.
The way of this research is following like this : the first one is to observe the meaning of the humanity education in moral education, the second one is to consider contents of the moral education in the seventh curriculum and analyse the them. And the last one is to conclude the problems and the limit.
The features of the humanity education in the moral textbook of the first and second in middle school are following like these :
The textbook of the 1st year is based on the need of moral, the realization of the self and the meaning of life. It emphasizes the importance of the family life and intends students to do the moral action which contains the decency between parents and children, and among brothers and sisters, and the courtesy among relatives and ancestors.
The textbook of the second year is stressed on raising right democracy citizen with the harmony between the traditional moral and the modern one. Also it stimulates the willingness of the unification between North and South Korea by establishing independence of its own race cultures.
The textbook in the first year aims to establish the right vision of value with the moral problems about relations between me and the environment around me, while the one in the second year extends the range of the relations into the whole society. Also it emphasizes our attitudes to develop our own race cultures and to unify two Koreas by having the right vision for the nation.
In conclusion, there are some problems in them. The moral values or the moral concepts in the first year is too vague and difficult to understand them fully in their minds. A textbook in the second year don't support the chances of the moral experiences. It is only focused on cognitive aspect not on practice one students can experiences. And the last one is that a moral education textbook is too independent from other subjects and doesn't have any connection with extra curriculum, local societies, and other educational programs to link moral education into the humanity one in one's life.
- Author(s)
- 최은희
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 도덕과 인성교육 7차교육과정 Moral Education Seventh Curriculum
- Publisher
- 부경대학교교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11506
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953311
- Alternative Author(s)
- Choi, Eun-Hee
- Affiliation
- 부경대학교교육대학원
- Department
- 교육대학원 일반사회교육전공
- Advisor
- 류태건
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제제기 = 1
2. 연구의 범위와 방법 = 4
Ⅱ. 인성교육으로서의 도덕교육 = 6
1. 인성교육(人性敎育)의 개념 = 6
2. 인성교육으로서의 도덕과 교육 = 7
Ⅲ. 7차 교육과정상 도덕교육의 전개 = 10
1. 제7차 도덕 교육과정 개정의 중점 = 10
가. 행동실천을 위한 인성교육의 강화 = 10
나. 교과의 타당성 제고 = 11
다. 교과 교육과정의 체계성 확립 = 13
2. 도덕 교육 내용면 = 14
가. 도덕교과 과정의 성격 = 14
나. 중학교 도덕 교과과정의 목표 = 15
다. 도덕 교과의 내용 = 16
3. 도덕과의 교수ㆍ학습ㆍ평가의 방법면 = 18
Ⅳ. 제7차 중학교 도덕교과서 분석 = 22
1. 교과서 분석의 범위 = 22
2. 중학교 1학년 도덕교과서 분석 = 23
3. 중학교 2학년 도덕교과서 분석 = 28
4. 도덕교과서 속의 인성교육의 한계 = 34
결론 = 37
참고문헌 = 40
Abstract = 42
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 일반사회교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.