PUKYONG

위성DMB의 수용성에 관한 연구

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Alternative Title
Study on the Acceptance of DMB-S : Focusing on the uses, gratifications, and satisfaction of DMB-S
Abstract
The study defined the DMB-S as a converged-media combining broadcasting and telecommunication. The study was performed to evaluate the expectations and expected satisfaction of DMS-S users to test the effects of these factors on the DMS-S uses (activity) intention. Study results are same as the followings. The first, expectancy factor (gratification sought) of DMB-S service could be classified as portability pursuit, information pursuit, popularity pursuit, individuality pursuit, and leisure pursuit. Portability pursuit and information pursuit indicated easy to use and carry and effortless acquirement of news and information, respectively. Popularity pursuit had intention to use DMB-S due to habit and curiosity. Individuality pursuit aimed to express personality. Leisure pursuit indicated the intention for fun, joy, and motion picture service. Moreover, satisfaction factors (gratification obtained) of DMB-S service could be categorized information satisfaction, portability satisfaction, popularity satisfaction, personality satisfaction, and leisure satisfaction. Information satisfaction meant the easiness of news and information acquirement and various service selections, while portability satisfaction required not to be restricted by time, space to effortlessly carry and use. Popularity satisfaction pursued curiosity fulfillment and new experience. Personality satisfaction tried to express personal characteristics and freshly stimulate the daily life. Leisure satisfaction looked for fun and joy.
The second, usability, amusement, and portability of DMB-S had meaningful influence on the persistence usage of DMB-S. In other words, persistent-use-intention was stronger as DMB-S service was more useful and interesting, while it was weaker as the DMB-S service was recognized as easier to use and understand. Moreover, information pursuit, portability pursuit, information satisfaction, and personality satisfaction of DMB-S users affected the DMB-S use (activity) intention. Use intention was higher as users pursued more information and portability via DMB-S service and it also increased if information and personality was satisfied through DMB-S.
Author(s)
전승호
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 2
Type
Dissertation
Keyword
위성DMB 뉴미디어 수용 디지털 테크놀로지 DAB DMB
Publisher
부경대학교 국제대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11550
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953522
Alternative Author(s)
Jeon, Seung-Ho
Affiliation
부경대학교 국제대학원
Department
국제대학원 영상학과
Advisor
이상기
Table Of Contents
제1장 서론 = 1
제1절 문제제기 및 연구목적 = 1
제2절 연구문제 = 3
제3절 논문의 구성 = 3
제2장 위성DMB의 수용성에 관한 기존 연구 = 5
제1절 위성DMB의 수용에 관한 선행연구 검토 = 5
1. 뉴미디어 수용에 관한 선행연구 검토 = 5
1) 뉴미디어의 수용성에 관한 연구 = 5
2) 모바일 및 위성DMB에 관한 연구 = 6
2. 정보욕구와 위성DMB의 수용에 관한 이론적 접근 = 7
1) 이용과 충족 접근 = 7
2) 기술수용 모형 = 12
(1) 이성적 행위이론 = 13
(2) 계획된 행위이론 = 14
3) 개혁확산이론 = 15
제2절 디지털 테크놀로지에 기반한 위성DMB의 특성에 관한 논의 = 16
1. 방송과 통신 융합미디어로서의 위성DMB = 16
1) 위성DMB의 커뮤니케이션적 함의 = 16
2) 위성DMB의 사회문화적 영향 = 18
2. 위성DMB의 미디어적 특성에 관한 접근 = 20
1) 위성DMB의 태동과 확장: DAB에서 DMB로 = 20
2) 위성DMB의 개념과 특성 = 21
3) 위성DMB의 매체적 특성과 서비스 = 22
4) 위성DMB의 이용자 특성 = 24
제3장 연구방법 = 25
제1절 연구모형 = 25
제2절 연구설계 = 25
1. 조작적 정의 = 25
1) 위성DMB = 25
2) 유용성 = 26
3) 이용의 편리성 = 26
4) 유희성 = 26
2. 조사설계 = 27
1) 설문의 구성 = 27
2) 조사절차 = 27
(1) 조사기간 = 27
(2) 표집방법 및 대상 = 27
(3) 조사진행 및 분석 = 28
제4장 연구결과 = 29
제1절 인구통계학적 속성 분석 = 29
제2절 결과분석 = 31
1. 위성DMB 서비스의 비디오 이용도 분석 = 31
1) 성별에 따른 위성DMB 서비스 이용도 = 32
2) 연령에 따른 위성DMB 서비스 이용도 = 33
3) 학력에 따른 위성DMB 서비스 이용도 = 35
4) 직업에 따른 위성DMB 서비스 이용도 = 37
5) 수입에 따른 위성DMB 서비스 이용도 = 38
6) 거주지역에 따른 위성DMB 서비스 이용도 = 40
2. 위성DMB의 오디오 서비스 이용도 분석 = 41
3. 위성DMB의 비디오 서비스 만족도 분석 = 41
4. 위성DMB의 오디오 서비스 만족도 분석 = 46
5. 위성DMB 서비스 이용에 대한 기대 및 충족요인 분석 = 47
1) 위성DMB 서비스 이용에 대한 기대요인 분석 = 47
2) 위성DMB 서비스에 대한 기대요인 신뢰성 검증 = 49
3) 위성DMB 서비스 이용에 대한 충족요인 분석 = 50
4) 위성DMB 서비스 이용에 대한 충족요인 신뢰성 검증 = 52
6. 위성DMB 서비스 이용에 대한 기대 및 충족요인 차이 분석 = 52
1) 위성DMB 서비스 이용에 대한 기대요인 차이 분석(성별) = 52
2) 위성DMB 서비스 이용에 대한 충족요인 차이 분석 = 55
7. 위성DMB 서비스 이용(행위)의도에 미치는 결정요인 분석 = 56
1) 위성DMB 서비스 이용평가가 이용(행위)의도에 미치는 영향 분석 = 57
2) 위성DMB 서비스에 대한 기대 및 충족요인이 이용(행위)의도에 미치는 영향 분석 = 58
제5장 결론 = 61
제1절 요약 및 결론 = 61
제2절 연구의 한계 및 제언 = 64
참고문헌 = 65
Degree
Master
Appears in Collections:
글로벌정책대학원 > 영상학과
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