PUKYONG

STS 교육을 위한 사회과, 과학과, 기술·가정과 교과서 내용 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of contents between social studies, science and technology·home economics education textbooks for STS education : focusing on the Hign School 1 curriculums
Abstract
현대 사회는 기술·과학적인 측면의 이해 없이는 사회 현상에 대한 이해는 물론이거니와 올바른 의사결정이나 문제해결이 불가능한 상황에 놓여 있다. 따라서 사회적 삶을 직접 다루는 사회과 교육과정 속에는 기술과 과학에 대한 내용이 반영되어야 한다.
이러한 생각을 가장 직접적으로 반영하는 교육이 STS교육이다. STS는 ‘과학(Science)-기술(Technology)-사회(Society)'의 연관성을 강조하는 교육이다. 과학과 기술이 우리 삶에 중요한 영향을 주는 현대사회에서 STS교육을 강조하는 것은 당연한 일이다.
그러나 현재의 STS 교육은 주로 과학 교육 분야에서만 논의되고 있으며, 사회과에서는 그 논의가 부진한 실정이다. 게다가 과학 교육의 STS와 관련한 연구에서 다른 교과(사회과, 기술과)와 협력한 사례는 거의 없다.
본 연구의 문제의식은 여기에서 출발하였다. 첫째, STS 교육은 관련 교과 간 통합 교육이어야 함에도 불구하고 대개의 논의들이 단일 교과(특히 과학과) 중심으로 이루어지고 있다는 것이다. 둘째, 과학과와 사회과에서 이루어졌던 대부분의 선행 연구들이 교과서에서 STS 관련 내용의 양을 측정하는 방식이어서 STS 내용 개념을 관계 속에서 바라보지 못하하고 있다는 것이다.
이상의 문제의식을 종합하여 본 연구는 ‘STS 교육을 위해 사회과와 과학과, 기술과 교육과정에 명시된 교육 내용을 연결망 분석 기법을 이용하여 분석’하는 것에 초점을 두었다.
본 연구는 사회과와 과학과 기술과의 10학년 교과서를 연구 범위로 제한하여 연구를 진행하였다. 그리고 교육과정서에 명시된 내용, 특히 개념을 분석단위로, NCSS의 STS의 6개 하위 주제를 분석 준거로 하여 사회과와 과학과, 기술과의 교과서를 분석하였다.
분석 결과, 사회과는 NCSS가 분류한 STS 6개 하위주제 중 ‘인간의 삶의 변화’, ‘물리적 환경의 변화’ 그리고 ‘가치, 신념, 태도의 변화’와 관련된 개념들 상호간의 연결이 강하였다. 과학과는 ‘물리적 환경의 변화’의 관련 내용 요소들이 상호간에 연결망이 두텁게 형성되었으나 다른 하위주제와의 연결성은 매우 약하게 나타났다. 기술과는 과학과에 비해 하위주제 영역별 개념의 상호 연결성이 높게 나타나 주제에 관한 편중성이 덜하게 나타났다.
이러한 연구 결과로 볼 때 사회과, 과학과. 기술과에서 따로 진행되는 STS 교육으로는 학생들에게 과학과 기술의 발달로 인한 사회의 변화에 대처하는 올바른 인식을 심어주기에 부족함을 알 수 있었다.
이러한 문제점을 해결하는 하나의 방안으로 각 교과서의 STS 내용 영역의 통합을 생각해볼 수 있다. 이러한 방안으로 실제로 사회과가 가진 STS 교육 내용의 단점을 보완하고 유의미한 결과가 나오는지 사회과, 과학과, 기술·가정과 교과서의 STS 내용을 합한 연결망을 분석한 결과 각 교과별 교과서의 연결망과는 비교할 수 없을 정도로 각 주제별 연결과 내용 요소별 연결이 촘촘해지는 것을 확인할 수 있었다.
따라서 본 연구는 현행 사회과의 STS 관련 내용을 독립단원으로 구성하고 다른 교과의 교과서에서 STS 내용을 추출하여 통합하는 것으로 보다 유의미한 STS 교육이 가능하다는 점을 확인할 수 있었다.
Modern society is situated in impossible situation right decision-making or problem solution as well as comprehension about social phenomenon of course without technology and scientific side comprehension. Therefore, contents about technology and science should be reflected in social studies training courses that handle social life directly.
Education that reflect these ideas most directly is STS education. STS is education that emphasize relation of 'Science - Technology - Society'. It is the rightful matter that science and technology emphasize STS education on modern society which cause important effect in our life.
But, current STS education is discussed in science education field mainly, and the discussion is inexhaustible real condition in social studies. In addition, there is seldom example that cooperate with other subject (with social studies, technology-home economics education) in research that is connected with STS of science education.
Critical mind of this research started here. First, STS education is that most discussions are consisting of single subject (specially with science) in spite of that must be connection subject integration education. Second, is not blowing upon see STS contents concept in relation because being way that most virtue researches consisted science course and social studies measure quantity of STS connection contents in a text book.
Synthesize way of these problem, this research focused that analyze education contents that is clarified social studies, science, technology-home economics education courses for STS education by Social Network Analysis method.
This research limits a first-year student text book in high school with social studies, science, and technology-home economics education to research dimension and progressed research. And because do substance that is clarified in training courses by analysis unit 6 low rank subjects of NCSS's STS by analysis rule three a text book with social studies, science, technology analyze .
Analysis result, social studies is strong concepts mutual connection connected with STS 6 low rank subject middle 'Change of human life', 'Change of physical environment' and 'Value, belief, change of attitude' that NCSS classifies. Connection contents elements of 'Change of physical environment' of science education formed as network is warm mutually but connectivity with other low rank subject appeared pianissimo. Technical education appeared as connectivity between low rank subject area concept appears high than science education and preponderance nature about subject decreases.
When see as these study finding, could know want to implant right awareness which STS education gone apart in society, science, and technical education copes in social change by development of science and technology to students.
Can consider all-in-one of STS contents area of each text book by one way to solve these problem. Whether supplement shortcoming of STS education contents of social education actually by these way, and have meaning, according to society, science, result that analyze network that unite STS contents of a technical education text book, could confirm that each subject connection and contents element connection become close enough to can not compare with network of each subject text book.
Therefore, this research could confirm that STS education that do Yuuimi more that compose STS connection contents of current social studies by independence unit and integrates drawing STS content in a text book of other subject is available.
Author(s)
김종기
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
STS 교육 고등학교 1학년 사회과 과학과 교과서
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11579
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953686
Alternative Author(s)
Kim, Jong-Ki
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 일반사회교육전공
Advisor
이대희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1.연구의 필요성과 목적 = 1
2. 연구의 내용 및 방법 = 3
3. 연구의 제한점 = 5
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. STS 교육 = 6
가. STS의 학문적 의미 = 6
나. STS 교육의 의미 = 7
다. STS 교육의 등장 배경 = 8
라. STS 교육의 목적 = 10
마. STS 교육의 내용 = 12
2. 사회과와 STS 교육 = 16
가. STS 교육의 필요성 = 16
나. 사회과에서의 STS 교육의 주제 = 19
3. 제7차 교육과정과 STS 교육 = 23
가. 과학과 교육과정과 STS 교육 = 23
(1) 성격 = 23
(2) 목표 = 23
(3) 교수-학습 방법 = 24
(4) 평가 = 25
나. 사회과 교육과정과 STS 교육 = 25
(1) 성격 = 25
(2) 목표 = 26
(3) 교수-학습 방법 = 27
(4) 평가 = 27
다. 기술.가정과 교육과정과 STS 교육 = 27
(1) 성격 = 27
(2) 목표 = 28
(3) 교수-학습 방법 = 28
(4) 평가 = 29
Ⅲ. 연구 방법 = 30
1. 연구 대상 = 30
2. 분석 방법 및 절차 = 30
3. 분석 기준 = 36
Ⅳ. 분석 결과 = 37
1. STS 내용 요소의 연결망 비교 분석 = 37
가. 사회과 교과서 STS 내용 영역 연결망 분석 = 37
나. 과학과 교과서 STS 내용 영역 연결망 분석 = 39
다. 기술·가정과 교과서 STS 내용 영역 연결망 분석 = 41
2. STS 내용 요소의 중앙성 비교 분석 = 43
가. 사회과 교과서 STS 내용 중앙성 분석 = 43
나. 과학과 교과서 STS 내용 중앙성 분석 = 44
다. 기술·가정과 교과서 STS 내용 중앙성 분석 = 45
3. STS 교육을 위한 교과서 내용 통합의 가능성 분석 = 46
Ⅴ. 결론 = 51
참고 문헌 = 55
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.