계발 활동을 통한 중학교 국제이해교육 증진 방안에 대한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Improvement of Global Understanding through Club Activities in Middle School
- Abstract
- 오늘날 인류는 국가 간의 울타리가 무의미 해지는 하나의 생활공간인 세계단일화에 들어서고 있다. 이러한 세계 단일화 시대에 우리는 국가 간의 치열한 경쟁을 극복하면서 국제사회의 공동이익에 기여하기 위해서는 국제경쟁력과 국제성을 동시에 갖춘 인력을 양성해야 하며 이러한 목적을 위해서 학교 현장에서는 국제이해교육이 필요하다.
국제이해교육은 '세계의 상호 의존성에 대한 이해를 증진시키기 위한 문화 간 이해에 대한 교육, 세계적 관점의 교육, 세계 체제에 대한 교육, 그리고 세계문제 및 이슈에 대한 교육을 포함하는 교육'이라고 할 수 있다. 따라서 국제이해교육은 다른 문화에 대한 이해, 자신의 문화에 대한 정체성 확립, 인류의 보편적 가치로서의 인권·평화·민주주의·관용에 대한 이해와 실천, 전쟁, 환경, 빈곤, 물, 에너지 등 전 세계적인 문제 및 이슈와 세계 체제에 대한 인식과 이해를 포함하는 세계 시민교육이라 정의 할 수 있을 것이다. 다시 말해 국제이해교육은 국제 사회 이해를 통해 국제적 태도를 기르고 국제사회를 올바로 이해시키며, 국제사회 활동에 필요한 능력을 기르는 교육이다.
이러한 국제 교육은 UNESCO에서 'Education for international Understanding'의 실시를 권고하면서 시작되었고, 한국도 “Associated Schools Project”에 가입하면서 협동학교나 시범학교 중심으로 국제이해교육이 실시되고 있다.
또한 한국의 제7차 교육과정에서 교과과정, 재량활동시간, 특별활동 시간에 국제이해교육을 실시 할 수 있도록 제도적 여건을 마련해 놓고 있다.
그러나 국제이해교육이 그 범위가 매우 포괄적이며, 여러 학문분야를 기반으로 다양한 목표와 방법으로 실시되고 있기에 ‘무엇을 어떻게 가르쳐야 할 것인가’ 에 대한 문제점과 국제이해교육에 대한 자료와 프로그램의 부족, 교사들의 전문성 부족 등으로 인해 교육현장에서 국제이해교육이 아직 까지 성숙한 단계로 진입하지 못하고 있다.
이에 국제이해교육을 실시 할 수 있는 하나의 방안으로서 제7차교육과정에서 체험활동과 단체 및 협동활동을 중시하는 특별활동 중의 계발 활동을 이용하여 국제이해교육을 실시 할 수 있는 방법론을 제시해 보았다.
재량 활동시간이나 교과과정 시간에 국제이해교육에 한계점이 있다면 그 한계점을 계발 활동시간으로 보완하여, 다각도로 국제이해교육을 실시 할 수 있다는 장점이 있다.
특별하게 국제이해를 목적으로 하는 계발활동반 운영이 아니라 할지라도 기존에 개설 되고 있는 계발 활동반의 활동 주제를 국제이해요소로 접목시켜서 국제이해력을 증진시키는 방안이다.
국제 이해교육을 효과적으로 실시 하기 위한 제언으로는,
첫째, 국제이해교육이 활성화 되고 발전하기 위해서 교사 양성 기관에 국제이해교육 전공분야가 설치되어야 할 것이다.
둘째. 교육에 대한 시각의 조정이 필요하다. 경쟁 지향적 교육보다 남들과 더불어 잘 살아 가는데 필요한 교육을 존중하는 사회적 풍토가 필요하다
셋째, 국제이해교육 관련 내용의 교수·학습 자료가 다양하게 개발, 제작, 보급되어야 할 것이다.
넷째, 교사들이 국제이해교육에 대한 이해를 넓힐 수 있도록 교사들의 연수기회를 확대하고 해외 현장 체험 연수를 확대해야 할 것이다. 국제이해교육이 활성화되고 발전하려면 교사들의 참여가 필수적이다.
다섯째, 유네스코 한국 위원회에서 실시하는 '외국인과 함께 하는 문화교실' 활동을 통해 학생들이 직접 외국의 문화를 체험 할 수 있는 기회를 확대해야 할 것이다.
여섯째, 교사들은 학생들이 세계화에 대해 긍정적인 인식을 갖도록 지도해야 한다. 앞으로 세계 무대를 살아갈 우리 학생들이 세계에 대해 긍정적인 시각을 갖도록 세계 시민으로서의 삶을 살아갈 수 있도록 지도해야 한다.
일곱째, 학교 현장에서 직접 교육을 담당하는 교사들이 국제이해교육관련 연구나 교육 자료 제작에 보다 많이 참여 할 수 있도록 해야 할 것이다.
Today people are living in a world where the borders between nations make no sense. In this global era, we need to have human resources qualified for both international competition and internationalization in order to win the stiff competition among nations, and contribute to the mutual benefit of the international community. For this purpose, it is necessary to improve global understanding in school education.
Education for global understanding can be referred to in various ways; inter-cultural education to develop the understanding of mutual dependency , education from an international viewpoint, education about the international system, and education about international matters or issues. Education for global understanding can be defined as education for global citizens including understanding different cultures and systems, identifying one's own culture, understanding and practicing human rights, peace, democracy and generosity, and understanding international matters or issues such as wars, the environment, poverty, water and energy. Education for global understanding serves to develop an international attitude for understanding the global society and the ability to take part in that society.
Education for global understanding began after a recommendation by UNESCO. In Korea it has been practiced in the Associated schools or demonstration schools since they were affiliated with the 'Associated Schools Project'.
Education for global understanding can be systematically supported by general subjects, discretionary activities, and extracurricular activities in the 7th curriculum.
Education for global understanding can have a comprehensive range and may be practiced in many ways based on various kinds of studies. However, it hasn't reached its mature stage because of such problems as 'what to teach', the shortage of materials or programs, and a lack of specialist teachers.
A global understanding methodology could be presented through club activities which give importance to experience and group cooperation. These may be one of the extracurricular activities in the 7th curriculum.
Providing education for global understanding through club activities can supplement the lack of such education in general subjects and discretionary activities.
There is no need to organize a special club. Instead, global understanding topics could be included in present club activities.
The effective ways of providing for education for global understanding may be set out as follows,
1. The department for global understanding education should be located in teacher-training colleges.
2. various viewpoints about education need to be accommodated. It is necessary to cultivate the social climate which pays more respect to education for living in harmony with others than competition-oriented education.
3. It is necessary to develop and make use of the various teaching materials available for global understanding education.
4. It is essential that teachers have opportunities to participate in field training, especially overseas. Teachers' overseas experience is crucial to the activation and improvement of global understanding.
5. Students should have the opportunity to experience a foreign culture through joining programs such as 'Cross-Cultural Awareness Program', which is administered by the Korean National Commission for UNESCO.
6. Teachers are supposed to introduce in a positive way the concept of the globalization to their students. It is the students who will lead lives in the global era.
7. Teachers are at the forefront of education. They should take a more active role in studying and developing global understanding teaching resources.
- Author(s)
- 최경이
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 국제이해교육 계발활동 특별활동 세계문화이해 매체활용
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11584
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953710
- Alternative Author(s)
- Choi, Kyoung-Yi
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 일반사회교육전공
- Advisor
- 이성봉
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구 내용 및 방법 = 3
Ⅱ. 세계화와 국제이해교육 = 5
1. 세계화와 국제이해교육의 필요성 = 5
가. 세계화의 의미와 특징 = 5
나. 국제이해교육의 필요성 = 7
2. 국제이해교육 이론적 배경 = 9
3. 국제이해 교육의 개념 및 내용 = 10
가. 국제이해교육의 개념 = 10
(1)국제이해교육과 관련된 용어들 = 11
(2)국제이해교육의 개념 = 17
나. 국제이해교육의 영역 및 내용 = 19
Ⅲ. 국제이해교육의 현황 = 22
1. 국제이해교육의 실태 = 22
가. 유네스코와 국제이해교육 = 22
나. 한국의 국제이해교육 = 23
2. 제 7차 교육 과정 속의 국제이해교육 = 25
가. 제7차 교육과정 = 25
나. 중학교 제7차 교육 과정에 나타난 국제이해교육요소 = 26
다. 제 7차 교육 과정에서의 국제이해교육 증진 방안 = 29
Ⅳ. 계발활동을 통한 국제이해교육의 증진 방안 = 34
1. 제7차 교육과정에서의 특별활동 = 34
가. 특별활동 = 34
나. 계발활동 = 36
2. 계발활동을 통한 국제이해교육의 증진 방안 = 39
가. 세계 문화 이해 반 운영을 통한 국제이해력 증진 = 41
나. 환경탐사반 운영을 통한 국제이해력 증진 = 44
다. 논술반 활동을 통한 국제이해력 증진 = 47
라. 매체활용 반을 통한 국제이해력 증진 = 49
마. 웹 활동반 운영을 통한 국제이해력 증진 = 51
바. 연극반 운영을 통한 국제이해력 증진 = 55
Ⅴ. 결론 및 제언 = 58
Ⅵ. 참고 문헌 = 63
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 일반사회교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.