PUKYONG

고등학생의 정치의식에 영향을 미치는 요인에 관한 조사연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Factors Affecting Political Consciousness of High School Students
Abstract
본 연구는 부산지역 일반계 고등학교 학생들의 정치의식 현황을 살펴보고 이를 통해 고등학교 학생들의 정치의식 유형을 알아본다. 그리고 그들을 둘러싼 여러 상황 중에 그들의 정치의식에 긍정적인 영향을 미치는 것을 찾아보는 것에 그 목적이 있다.
이를 위해 본 연구는 부산 지역 일반계 고등학교 학생들의 정치의식의 실태를 살펴보고자 하였다. 구체적으로 정치의식 유형이 어떤지를 살피고, 정치의식이 성별, 학교유형, 학년, 계열별, 사회-경제적 변인의 제 요인에 따라 어떻게 나타나는지에 대해 조사-분석함으로써 현 고등학교 학생들의 정치의식 현황을 살펴본다.
조사-분석한 결과를 요약해 보면 다음과 같다.
첫째, 자아(self)의 정치참여 의식에서는 남학생보다는 여학생이 높은 정치참여 의식을 보였다. 이는 여성의 활발한 사회 진출의 증가가 여학생들에게 긍정적인 영향을 주었기 때문으로 생각된다. 학교유형별에서는 남학교의 정치참여 의식이 낮은 것으로 나타났으며, 1학년 보다는 2학년이 정치참여 의식이 높은 것을 확인 할 수 있었다. 또한 일반적으로 당연한 결과이지만 문과계열이 자연계열보다 높은 정치참여 의식을 가지고 있었다.
가정환경 부분에서는 부모학력이 높고, 직업군이 전문직-관리직 일 때 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
둘째, 정치체제 인식에서는 남학생보다는 여학생이 높은 정치체제 인식을 보였다. 이는 여성의 활발한 사회 진출의 증가와 높은 학업성취의욕이 여학생들에게 긍정적인 영향을 주었기 때문으로 생각된다. 학교유형별에서는 남녀공학 학교의 정치체제 인식이 낮은 것으로 나타났으며, 1학년 보다는 2학년이 정치체제 인식이 높은 것을 확인 할 수 있었다. 또한 일반적으로 당연한 결과이지만 문과계열이 자연계열보다 높은 정치체제 인식을 가지고 있었다.
가정환경 부분에서는 부모학력이 높고, 직업군이 전문직-관리직 일 때, 가정의 경제수준이 좋을 때 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 산출 정책 인식에서는 남학생보다는 여학생이 높은 산출 정책 인식을 보였다. 이는 여성의 활발한 사회 진출의 증가와 높은 학업성취의욕이 여학생들에게 긍정적인 영향을 주었기 때문으로 생각된다. 학교유형별에서는 남녀공학 학교의 산출 정책 인식이 낮은 것으로 나타났으며, 1학년 보다는 2학년이 산출 정책 인식이 높은 것을 확인 할 수 있었다. 또한 일반적으로 당연한 결과이지만 문과계열이 자연계열보다 높은 산출 정책 인식을 가지고 있었다.
가정환경 부분에서는 부모학력이 높고, 직업군이 전문직-관리직이 아닐 때, 가정의 경제수준이 좋을 때 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 정치참여 의식이나 정치체제 인식과는 달리 직업군이 전문직-관리직이 아닐 때 긍정적인 영향을 준 것은 다른 직업군이 정책의 영향을 더욱 받기 때문으로 여겨진다.
종합적으로 현 인문계 고등학생들의 정치의식의 유형은 현재는 복종형이라고 볼 수 있겠으나 제 요인에 계속적인 영향을 받고 있는 상황과 학년이 높아질수록 교육과정상 심화된 사회과목을 배울수록 그들의 인식이 높아지는 것을 볼 때, 어느 정도 고정된 가정환경의 요인 보다는 학교 교육의 방향이 긍정적으로 발전할 때 이들의 정치의식을 소극형 그리고 궁극적으로는 참여형으로 이끌 수 있을 것이라는 생각을 한다.
따라서 일반계 고등학생들의 정치참여 의식을 긍정적인 방향으로 발전시키기 위해 고려해야 할 점을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 투표에서 높은 참여 의식을 보여 현실의 투표율과 대조되는 현상을 보였다. 이는 우리 교육이 대의제 민주주의의 중요한 요소인 투표 참여 의식을 높이기 위해 얼마나 노력하고 있는지를 보여 주는 증거가 될 것이다. 하지만, 다른 부분에서는 연구 대상자의 일반적 특성에 따라 약간의 차이를 보여주고 있기는 하지만 ‘참여 하겠다’ 가 아닌 ‘절대 참여하지 않겠다’ 와 ‘거의 참여하지 않겠다’ 사이에 머물러 있어 우리 교육이 앞으로 참여민주주의와 지방자치를 위해 얼마나 더 노력해야 하는지를 보여주고 있다.
둘째, 정치체제 인식과 정책 인식에 있어서 학년이 높을수록, 문과계열일수록 좀 더 높은 인식 결과를 나타내고 있는 것으로 보아 더욱 긍정적인 방향으로 나아가기 위해서 1학년과 자연계열의 경우에도 정치교육을 더욱 중요시 하여야 할 것이며, 실제적인 정치참여 의식의 증가를 위해 지금과 같이 투표만을 강조하는 학교자치활동에서 더 광범위한 직접적인 참여를 강조하는 학교자치활동으로의 전환을 통해 실제적인 효과를 학생들이 체험할 수 있는 기회를 가져야 할 것이다.
셋째, 남-여간 정치의식은 남자가 높다고 믿어져왔으나 청소년들의 현실은 오히려 여학생들이 더욱 활발히 참여활동을 하고 있는 경우가 많아졌다. 이는 여성의 참여가 급격히 늘어나는 사회의 변화와도 관련이 있을 것이라 생각되어진다. 이 후로 남녀 모두 높은 정치참여 의식을 가질 수 있도록 교육하여야 할 것이다.
This study identifies the state and types of the political consciousness of high school students in Busan, Korea. The objective is to discover the factors positively affecting the consciousness among various conditions.
For this, this study aims at inspecting the state of the political consciousness of high school students in Busan. More specifically analyzed and addressed are the extent of which the types of the political consciousness are, and the extent to which the political consciousness is revealed according to the factors such as gender, school types, school years, school types and social-economic variables. Through this analysis the political consciousness of high school students is recognize.
The result of survey and analysis is as follows:
First, the survey shows that girl students are more likely to participate in politics than boys in terms of the political consciousness of self. This is considered that increasing advance of women into the society positively affects girls. Boys' schools show low consciousness of political participation. The 11th graders report higher political consciousness that the 10th graders. It is also identified that the students who take the courses of liberal arts have higher political consciousness than those who take the science courses. As for family circumstances, that parents are educated highly and have professional or administrative jobs seems positively influencing.
Second, in terms of the consciousness of the political system, girl students show higher consciousness rather than boys do. This may result from the positive influences of women's increasing social advance and high academic achievements on girl students. The consciousness of the political system is low in co-ed schools rather than any other types of schools. The 11th graders are identified with having more consciousness of the political system rather than the 10th graders do. It is also discovered that the students who take the courses of liberal arts have higher consciousness of the political system than those who take the science courses. As for family circumstances, that parents are educated highly and have professional or administrative jobs seems positively influencing.
Third, in terms of the consciousness of production policy, girl students show higher consciousness rather than boys do. This may result from the positive influences of women's increasing social advance and high academic achievements on girl students. The consciousness of production policy is low in co-ed schools rather than any other types of schools. The 11th graders are identified with having more consciousness of production policy rather than the 10th graders do. It is also discovered that the students who take the courses of liberal arts have higher consciousness of production policy than those who take the science courses. As for family circumstances, that parents are educated highly and do not have professional or administrative jobs seems positively influencing. Especially, unlike the consciousness of the political participation and the political system, the result that non professional-administrative occupations give positive influences explains that other professional occupations are more affected by the policy.
Collectively the type of the political consciousness of high schools may be categorized as the obedient type. However, the more continually students are affected by various factors and the more intensive social studies they study according to the curriculum as they advance, the higher consciousness they have. From this outcome, rather than the family factors which are fixed to the extent, school education which develops into positive education may lead students to be transformed into the passive type and then ultimately into the participatory type.
Accordingly, several points are suggested in order to develop the political consciousness of high school students into positive direction.
First, high consciousness in participatory voting is contrary to the low voting rate in reality. This explains the extent to which the education makes efforts in order to booster the consciousness of voting as a main factor for representative democracy. Although it shows slight differences in other parts according to the general traits of the subjects, however, it remains between 'never participate' and 'seldom participate' far from 'participate.' This requires the exertions for the education to lead the participatory democracy and local autonomy.
Second, as for the consciousness of the political system and policy, when students are higher grades and take the courses of liberal arts, the higher consciousness is identified. From this, it can be concluded that politics education is needed to be emphasized for the 10th graders and the students in the science courses in order to develop into more positive direction. Moreover, students are required to have the substantial experiences by converting the current autonomous activities which stress only voting at school into the activities which stress broader and more direct participation.
Third, although it is believed that men have higher political consciousness than women, female adolescents participate in political activities more actively in reality. This means that females' participation may be concerned with rapidly changing society. Afterwards, it is required to equally educate both men and women on having high consciousness of political participation.
Author(s)
강광철
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
정치의식 정치참여 의식 정치체제 인식 산출 정책 인식 참여민주주의
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11586
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953715
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 일반사회교육전공
Advisor
류태진
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 범위 = 2
Ⅱ. 이론적 배경 = 3
1. 참여민주주의 개념 = 3
2. 정치의식과 정치과정 = 4
3. 사회 경제적 조건, 정치문화, 정치참여 = 7
4. 선행 연구의 고찰 = 9
Ⅲ. 연구 방법 및 조사 결과 분석 = 11
1. 연구방법 = 11
가. 설문지의 구성 = 11
나. 연구 대상 및 표집 방법 = 13
다. 가설의 설정 = 15
라. 자료의 처리 = 15
2. 조사 연구 결과의 해석 = 16
Ⅳ. 결론 및 제언 = 47
참고문헌 = 51
설문지 = 53
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.