사회쟁점에 대한 정부정책홍보 효율성 측정에 관한 실증연구
- Alternative Title
- A study on the Efficiency Estimating of Government Policy Public Relation related to Social Issue : Case of KOREA-United State FTA Negotiations
- Abstract
- 정부는 최근 국정과제를 비롯한 크고 작은 다양한 정책추진과정에서 과거와 다른 새로운 환경에 직면함에 따라 정부정책홍보 또한 변화가 요구되고 있다. 성공적인 정부 정책을 추진하기 위해서는 정책과정 초기부터 시작되는 사전예방적이고 쌍방향적인 정책홍보로 변화되고 있다.
언론은 뉴스 가치에 따라 수집된 정보를 평가하여 수용자들에게 가장 적절한 정보라고 생각되는 기사를 선별해 보도한다. 보도 기사 중에 사회쟁점이 드러나고 사회적 의미가 형성되며 사회의 구성원들의 관심이 집중되는 사안에 대해 언론은 관심을 가지고 지속적으로 보도한다.
한미FTA 협정 체결이 사회쟁점이 된 이후 이해집단의 이익이 상충되는 첨예한 사회문제로 발전하여 최근 몇 년 동안 우리 사회에 지속되어 왔다.
본 연구는 최근 정책 시행과정의 최대의 논란이 되었던 한미FTA 추진사례를 중심으로 2003년부터 2007년 4월 2일까지를 연구의 범위로 설정하여 정부정책홍보를 쟁점관리 차원에서 고찰하였다.
한미FTA 협정은 정부가 추진한 정책인 동시에 도입 시기에 정부의 역할이 강조된 사회문제이다. 무엇보다도 정부의 효과적 정책입안과 이해 당사자들의 갈등조정, 효율적인 실행이 필요한 사회쟁점이며 언론의 지속적인 관심을 유지한 사안이다.
한미FTA는 2006년 2월 2일에 논의가 시작되었고 2006년 6월부터 첫협상이 진행되어 8차에 걸친 협상이 있었다. 이 FTA는 한국과 미국사이의 지난 50년간의 동맹을 보다 강화시키고 미국의 동아시아에서의 실질적인 개입을 강조할 것이다. 한미FTA는 한국이 지난 세기동안에 추진한 중요한 정치 개혁과 경제 개혁을 강화시키고 동아시아지역에서 강력한 경제교섭을 추진할 것이다.
이 논문의 연구과제는 한미FTA 추진과정의 쟁점발전단계를 살펴보고, 이에 따른 정부홍보활동이 쟁점관리차원에서 제대로 이루어졌는지를 분석하였다.
본 연구에서는 다수투입-다수산출의 생산구조를 갖고 있고 비용함수에 대한 명확한 구분이 되지 않는 정부홍보의 특성 때문에 여러 학설에 대한 이론적 논의 및 기존의 실증분석에 관한 검토작업을 거쳐 투입과 산출에 대한 특정함수의 설정 없이도 정부홍보 상호간의 효율성을 쉽게 측정할 수 있는 DEA (data envelopment analysis; 資料包烙分析) 모형을 채택하였다.
DEA에 의한 방법은 비용함수 등과 같이 특정함수에 의존하지 않고 효율성을 측정할 수 있다는 점과 표본집단 내에서 가장 효율적인 집단을 찾아내고 그에 비해서 비효율적인 집단의 어느 요소가 얼마나 과대 투입되고 어느 요소가 과소 산출되는지를 구체적인 수치로 제공한다는 점에서 장점이 있다.
이러한 연구목적과 연구의 범위에 입각하여 그 동안 실증적으로 이루어지지 않은 정부홍보에 관한 효율성 여부를 DEA 모형에 의해 처음으로 측정 분석하였다.
As the government faces new environment in the process of promotion of various policies in recent times, it is required to change the public communication of government policies. It is necessary to change to preventive and bilateral communication form the initial phase of policy process.
The Press reports selected news items which can be considered as most appropriate information to receivers by means of evaluating information collected according to its value. And at same time, continues to not only take interest in critical cases that reveal social issues among news, from its social meaning and draw concern of member of community but also let them know truth wholly.
The Korea-United State Free Trade Agreement (KORUS FTA) negotiations, one of social issues, has developed as radical social problem between the interested parties.
In particular, this study examines the promotion of the very controversial KOREA-U.S. FTA negotiations in recent policy enforcement process form the perspective of issue management, within the time frame form 2003 though March 2nd 2007, the enforcement of the KOREA-U.S. FTA negotiations.
The KOREA-U.S. FTA is the policy that central government has moved forward and is the social problem that role of government needed to stress at its beginning period. Actually this FTA negotiations demands effective political drafting of government, settlement of conflict among the interested rarities, efficient administration of it and continuous concern of the press. Therefore, the interested parties has publicized there own opinion to the people actively. Then theses activities can play a role of appropriate can for comparative analysis on public strategy of other parties.
The Korea-U.S. FTA was launched on February 2, 2006, and the first of eight formal negotiating rounds took place in June 2006. This FTA will strengthen the more than fifty-year-old alliance between the United States and Korea and will underscore the substantial U.S. engagement in and commitment to East Asia. The Korea-U.S. FTA will also help cement important political and economic reforms that Korea has undertaken in the past decade and help promote strong economic relations with the region.
The objective of this study is to examine the promotion process of the KOREA-U.S. FTA negotiations and to analyze the government's public communication from the perspective of issue management.
Due to the characteristics unique to the Government PR including the production structure of multi-inputs and multi-outputs and no clear-cut division of cost functions, this study conducted discussions on various theories and reviewed traditional analysis methods before adopting the DEA model that can easily measure the efficiency of banks without establishing specific functions for inputs and outputs.
This study, accordingly, mainly focuses on the efficiency estimation using the Data Envelopment Analysis (DEA) method, a non-parametric efficiency analysis methodology. DEA is a useful method in that it does not need any specific function such as cost or revenue and it enables us to find inefficient firms and offers us information on how inefficient they are compared to efficient ones.
Using a DEA model, this study measured and analyzed the efficiency of the Government PR introduced by the PR in Korea for the first time in the nation.
- Author(s)
- 김성국
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- DEA 정책홍보 쟁점관리 韓美FTA협정 사회쟁점
- Publisher
- 부경대학교 국제대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11593
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953783
- Alternative Author(s)
- Kim, Sung-kuk
- Affiliation
- 부경대학교 국제대학원
- Department
- 국제대학원 영상학과
- Advisor
- 이상기
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제제기 = 1
2. 연구방법과 구성 = 3
Ⅱ. 국가정책과 국정홍보 = 7
1. 국정홍보의 의의 = 7
2. 국정홍보의 기능 = 9
3. 우리나라의 국정홍보 조직 = 10
Ⅲ. 정책홍보와 쟁점관리 = 15
1. 쟁점관리의 의의 = 15
2. 대중매체와 홍보 = 19
3. 쟁점진행단계와 쟁점관리 = 24
Ⅳ. DEA에 의한 정책의 평가이론 = 28
1. 정책의 평가이론 = 28
2. 효율성 평가모형 = 31
가. 효율성의 개념 = 32
나. 효율성의 측정방법 = 33
3. DEA에 의한 효율성 측정 = 38
Ⅴ. 한미FTA 국정홍보의 효율성 측정 = 43
1. 한미FTA 협정 체결 개요 = 43
2. 쟁점진행단계의 국정홍보 = 46
3. 국정홍보의 성과 = 52
가. 신문뉴스의 성과 = 52
나. 방송뉴스의 성과 = 56
다. 여론조사의 성과 = 59
4. DEA에 의한 효율성 분석결과 = 64
Ⅴ. 결론 = 70
1. 연구요약 = 70
2. 시사점과 연구한계 = 72
참고문헌 = 75
국내문헌 = 75
해외문헌 = 78
부록: DEAP 분석 결과 = 83
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- Master
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- 글로벌정책대학원 > 영상학과
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