PUKYONG

초등학교 학업우수아와 학업부진아의 귀인성향과 학교적응의 관계

Metadata Downloads
Alternative Title
Locus of Control and School Adjustment of High Achievers and Low Achievers in Elementary School
Abstract
본 연구는 초등학교에서의 학업우수아와 학업부진아의 귀인성향과 학교 적응에 대한 관계를 분석하는데 목적을 두었으며, 구체적인 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 학업성취와 귀인성향, 학교적응 간의 상관관계는 어떠한가?
둘째, 학업우수아와 학업부진아의 귀인성향에 차이가 있는가?
셋째, 학업우수아와 학업부진아의 학교적응에 차이가 있는가?
넷째, 학업성취에 대한 귀인성향과 학교적응의 상대적 예측력은 어떠한가?
이상의 문제를 밝히기 위하여 본 연구에서는 4개의 가설을 설정하여 검증 하였다. 부산광역시 교육청이 분류한 가, 나, 다, 라 급지에 해당하는 남부교 육청 관내 각 1개교씩 표집하여 4, 5, 6학년 아동 371명을 대상으로 하였으 며, 연구도구로는 (1)부산광역시 교육청에서 주관한 학업성취도 평가지 (2) 귀인 성향 검사지(김애경, 1996) (3) 학교적응 검사지(전재천, 2000)를 사용 하였다.
연구를 위한 통계처리는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 가설검증을 위해 변인 집단별 평균과 표준편차를 산출하고 상관분석, t검증과 회귀분석 을 하였다.
본 연구에서 설정한 가설별 검증결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 학업우수아와 학업부진아의 학업성취와 내적 귀인은 남?녀별 의미 없는 정적 상관이었으나 외적귀인은 남학생이 -.243(p<.001)으로 정적상관을 나타내었고, 학업성취와 수업적응은 .320(p<.001)으로 높은 정적상관을 나타 내었다. 따라서 외적귀인성향과 수업적응 영역에서 유의미한 차이가 있었다.
둘째, 학업부진아의 귀인성향이 5.35(t=4.779, p<.001)로 정적상관이 있었다.
따라서 학업부진아는 외적요소에 귀인성향을 나타냄을 알 수 있다.
셋째, 학업우수아가 학교적응의 모든 하위영역에서 점수가 126.44(t= -5.0, p=.001) 높았고, 학교적응을 더 잘하는 것으로 나타났다.
넷째, 학업성취에 대한 귀인성향과 학교적응의 상대적 예측력을 살펴보면 학생들에게 내적귀인을 높여주고, 학교적응 하위영역인 수업적응 요인을 높 여 주어야 함을 알 수 있다.
This study was aimed at analyzing the relationship of attribution tendencies and school adjustment on elementary school's high achiever and low achiever, the contents of this detailed study were as follow.
1. What is interrelation among school achievement , attribution tendencies and school adjustment?
2. Are there any differences in the attribution tendencies of high achiever and low achiever?
3. Are there any differences in the school adjustment of high achiever and low achiever?
4. What is the relative prediction of attribution tendencies and school adjustment on school achievement?
In order to test the above questions, this study set up 4 hypothesis.
Busan Metorpolitan City Office of Education classified, in 4th through 6th grade 371 students of 4 schools corresponds to A, B, C, D class period located in Numbu Office of Education, were chosen.
The statistical processing for this study was used a SPSS Program, in order to verify hypothesis produced variables collectively average and standard-deviation, and correlation analysis, T-test and regression analysis were used.
The results of the verification according to the hypothesis of this study are as follows.
First, school achievement and internal attribution of high achiever and low achiever were insignificant static correlations according to gender, but external attribution showed that boy students had static correlations and school achievement and study adjustment showed that showed high static correlations.
For that reason, there were meaningful difference in field of external attribution tendencies and study adjustment.
Second, there were static correlations such as 5.35 in attribution tendencies of low achiever.
Low achiever showed attribution tendencies to the external factors.
Third, High achiever appeared with the fact that the score is high as 126.44 from all subordinate field of school adjustment, which compared to it does well.
Fourth, It tries to observe the relative prediction power of attribution tendencies and school adjustment against school achievement, it raises the internal attribution to the students and must raise the study adjustment in subordinate field of school adjustment.
Author(s)
권재영
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
귀인성향 학교적응 학업우수아 학업부진아 초등학생
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11607
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953887
Alternative Author(s)
Gwon, Jae-Young
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육심리전공
Advisor
이경화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 7
3. 용어의 정의 = 7
가. 학업성취(Achievement) = 7
나. 학업우수아(High Achiever) = 8
다. 학업부진아(Low Achiever) = 8
라. 귀인성향(Attribution Tendencies) = 8
마. 학교적응(School Adjustment) = 9
Ⅱ. 이론적 배경 = 10
1. 학업성취 = 10
가. 학업성취의 개념 = 10
나. 학업성취 관련변인 = 13
2. 귀인(Attribution) = 15
가. 개념 = 15
나. 요인 = 18
3. 학교적응(School Adjustment) = 25
가. 개념 = 25
나. 요인 = 28
Ⅲ. 연구 방법 = 32
1. 연구대상 = 32
2. 연구절차 및 도구 = 32
가. 연구절차 = 33
나. 연구도구 = 33
3. 자료 분석 = 36
Ⅳ. 연구결과 = 38
1. 학업성취와 귀인성향, 학교적응 간의 상관관계 = 38
2. 학업우수아와 학업부진아의 귀인성향 차이 = 39
3. 학업우수아와 학업부진아의 학교적응 차이 = 40
4. 학업우수아에 대한 귀인성향과 학교적응의 상대적 예측력 = 42
Ⅴ. 논의 및 결론 = 44
1. 논의 및 결론 = 44
2. 결론 = 47
3. 제언 = 48
참고문헌 = 49
부록 = 56
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.