초등학생의 학습양식에 따른 자아개념과 교과선호도에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study about Subject Preference and Self-Concepts Accorded by Learning Style in Elementary School Students
- Abstract
- 학교에서 이루어지는 여러 가지 교육활동의 효과를 극대화하는 것은 학교 교육과 관련 있는 모든 사람들의 소망일 것이다. 특히 그런 교육활동의 주체가 학습자라고 할 때, 가장 중요하게 다루어져야 할 것이 학습자 개개인의 특성을 이해하고 학습자 개개인의 특성에 알맞은 교수-학습 방법을 처치하는 것이다. 또한 학교 현장에서 교사와 함께 매일매일 행해지는 학습자들의 학습상황을 교수-학습 방법과 연관지어 생각해 본다면 누구를 대상으로 하느냐, 그 대상의 지적 수준이나 적성, 환경 등에 따라 교수-학습의 설계와 절차가 달라지며, 이 때 대두되는 문제가 바로 학습자의 개인차를 고려한 개별화 학습이다.
이에 본 연구는 초등학교 아동의 개인차를 고려한 개별화 교육에 있어서 중요한 요인인 학습양식과 자아개념, 교과선호도에 관한 것으로 Kolb의 학습양식에 따른 자아개념과 교과선호도에 관하여 연구함으로써 아동들 개개인의 특성을 바르게 이해하고 이를 바탕으로 교수-학습이 효율적으로 이루어지도록 하기 위해 진행되었다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
가. 학습양식에 따른 자아개념은 어떠한가?
가-1. 초등학교 아동의 학년별, 성별 학습양식의 유형은 어떠한가?
가-2. 초등학교 아동의 자아개념은 학년 및 성에 따라 차이가 있는가?
가-3. 초등학교 아동의 자아개념은 학습양식에 따라 어떠하며 차이가 있는가?
나. 학습양식에 따른 교과선호도는 어떠한가?
나-1. 초등학교 아동의 학년별, 성별 교과선호도는 어떠한가?
나-2 초등학교 아동의 교과선호도는 학년 및 성에 따란 차이가 있는가?
나-3. 초등학교 아동의 교과선호도는 학습양식에 따라 어떠하며 차이가 있는가?
본 연구를 수행하기 위해 부산시내 3곳의 초등학교 아동들 283명을 대상으로 학습양식, 자아개념, 교과선호도 검사를 실시하였다. 학습양식 검사는 Kolb(1985)가 제작한 검사지를 오금석(2003)이 수정한 것을 사용하였다. 자아개념 검사는 Shavelson(1982)의 연구를 근간으로 하여 윤희준(1985)이 제작하고 태명화가 사용한 것을 사용하였다. 교과선호도 검사는 중등교육에서 진로 적성을 위해 일반적으로 사용하며 우성자(2006)가 사용한 것으로 교육과정 해설서에 명시된 10개 교과를 3계열로 범주화하여 인문계열, 자연계열 예체능계열로 묶어 조사하였다.
연구결과를 분석하기 위하여 Windows용 SPSS 12.0을 사용하여 평균과 표준편차를 구하였고, t-검증, 일원배치분산분석, 카이검증 등을 실시하였으며 통계적 처리를 통해 얻은 결과에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 초등학교 아동의 학습양식은 전체적으로 융합자, 분산자, 수렴자, 적응자 순이었다. 학년별 학습양식은 5학년은 융합자, 분산자, 적응자, 수렴자 유형순이었고, 6학년은 융합자, 수렴자, 분산자, 적응자 유형 순이었다. 이는 학년에 따라서는 정보처리 과정에서 능동적 실험을 시도하는 성향도 있고, 반성적 관찰을 시도하는 성향도 있다고 할 수 있겠다. 성별 학습양식은 남학생은 융합자, 분산자, 적응자, 수렴자 유형 순이었고, 여학생은 융합자, 분산자, 수렴자, 적응자 유형 순이었다. 이는 남, 여학생 모두 실제로 문제에 접근하고 실험을 시도하는 능동적 활동 보다는 주의 깊게 관찰하고 주시하는 반성적 관찰을 시도하는 성향을 즐긴다고 할 수 있겠다.
초등학교 아동의 자아개념은 학년별, 성별 차이가 없었으며, 전반적인 특성은 긍정적인 편이었다.
초등학교 아동의 학습양식 유형에 따른 자아개념은 분산자 유형의 자아개념이 가장 높았고, 적응자 유형의 자아개념이 가장 낮았다. 또한 자아개념은 학습양식 유형에 따란 p<.001 수준에서 유의미한 차이가 있었는데, 집단간 차이는 적응자와 분산자 유형, 적응자와 융합자 유형, 수렴자와 융합자 유형 사이에 있었다. 이는 정보를 지각하는 인지적 요소보다는 정보를 처리하는 정의적 요소가 자아개념과 관련성이 많으며, 실제적으로 보다는 반성적으로 정보를 처리하는 경우에 자아개념이 높다고 할 수 있겠다.
둘째, 초등학교 아동의 교과선호도는 전체적으로 예체능계열 선호도가 높았고, 그 다음은 인문계열, 자연계열 순이었다. 학년별 교과선호도는 5학년은 자연계열 선호도가, 6학년은 인문계열 선호도가 상대적으로 높았다. 성별 교과선호도는 남학생은 자연계열 선호도가, 여학생은 인문계열 선호도가 상대적으로 높았다. 학년별 교과선호도는 p<.01 수준에서, 성별 교과선호도는 p<.05 수준에서 유의미한 차이가 있었다.
초등학교 아동의 교과선호도는 학습양식 유형에 따라 p<.001 수준에서 유의미한 차이가 있었는데 적응자 유형은 인문계열 선호도가, 분산자, 수렴자, 융합자 유형은 예체능계열을 선호하였다. 이는 적응자의 특성이 구체적 예를 많이 제공하고 개인적 경험과 연관지어 이야기 식으로 진행하는 수업환경을 선호하므로 적응자 유형은 인문계열 선호도가 높다고 할 수 있으며, 분산자의 특성이 넓은 문화적 흥미를 소지하고 있고, 상상력과 느낌에 대한 민감성이므로 예체능계열과 관련이 많고, 수렴자의 특성도 사람보다는 사물을 다루는 것을 선호하고 전문적이고 기술적인 것에 관련이 많으므로 분산자, 수렴자 유형은 예체능계열 선호도가 높다고 하겠다. 그러나 융합자의 특성은 기초과학이나 수학에 더 가깝고 과학적 직업에 효과적이기에 자연계열을 선호하는 경향과는 다른 결과라 하겠다.
The aim of this study is offering the guideline to maximize primary school students' academic achievement through suggesting desirable teaching methods. The students, especially, are the most important subject being taught, and the different strategies of individual teaching based on each student's aptitude, knowledge, and environment is deeply required. In order to figure out the proper teachng method for each student, the study would explore the elementary school students' characteristics of self-concepts, learning style, and subject preference that are significant factors to the individual teaching, and would investigate the relationships between these variables. Through right understanding for each student's characteristic, individual teaching methods would lead the best results from students.
The questions to be discussed are the following:
1. How does learning style affect to self-concept?
a. What is learning style accorded by grades and genders in elementary
school students?
b. Is there any difference in the self-concepts based on grades and genders in elementary school students?
c. How does self-concepts look accorded by learning style, and is there
any difference in self-concepts based on learning styles in elementary
school students?
2. How does learning style affect to subject preference?
a. What subject is preferred in different grades and genders in elementary school students?
b. Is the subject preference different based on the grades and genders in elementary school students?
c. How does subject preference look accorded by learning style, and is there any difference in subject preference based on learning style in elementary school students?
In order to operate this study, a research was responded by 283 elementary school students in 3 schools in Busan. The questionnaire which is used as the measurement tool is including three parts: the first questionnaire about learning style is Kum-Seok Oh(2003)'s one which is a newly adjusted version of Kolb(1985)'s 'Learning Style Inventory: LSI' for a primary school student; the second questionnaire about self-concept is reorganized by Myoung-Hwa Tae(1999) who had worked on Hee-Joon Yoon(1985)'s previous grouping; the third part about subject preference is Sung-Ja Woo(2006)'s work that is categorized in 3 groups of liberal art type, science type, and art type. All of these instruments have been used after verifying its credibility and validity through the preliminary test. The collected data have been analyzed by SPSS 12.0. In order to check the correlation between each coefficient, mean scores and standard deviation are calculated, and t-test, chi-squrae test, and one-way analysis of variance have been tested.
The results of the study are the following:
First, the learning style in elementary school students is generally in order of assimilator, diverger, converger, and accommodator. In terms of grade, the fifth grade has the order of assimilator, diverger, accommodator and converger while the sixth grade has the order of assimilator, converger, diverger, and accommodator. This result implies that grade influences on the process of information perceiving by showing the different propensity. For the genders, male students make in array of assimilator, diverger, accommodator, and converger, while female students set in array of assimilator, diverger, converger, and accommodator. This outcome represents that primary students tend to have stronger abstract knowledge in the process of information perceiving, and they are more likely to have ability of reflective observation in the process than ability of active examination.
Self-concept of elementary school students is not affected by the grade and gender, and the general characteristics are positive.
However, self-concept does be influenced by learning style. Self-concepts accorded by learning styles present that diverger has the highest level of ego, while accommodator has the lowest level of self-centered. In addition, there is a difference with p<.001 followed by the learning style: the difference between groups exists between accommodator and diverger, accommodator and assimilator, and converger and assimilator. This result shows that information management is more related with self-concepts than information perception, and represents that there is a certain relationship between types of learning style and self-concepts. In addition, students with higher level of self-concepts tend to recognize information more specifically and deal with it more reflectively.
Second, the general subject preference of elementary school students is in order of art, liberal art, and science. The subject preference followed by learning styles shows hat accommodators prefer the liberal arts, while other types have a preference in art subjects. The reasons why most students prefer arts than other subjects are that students in primary school have more active physical energy and they like to move their bodies. Because of these reasons, there are obvious difference in subject preferences of students accorded by learning styles.
In conclusion, there are certain relationships between learning style, subject preference and self-concept. Teachers in elementary school should try to figure out students'learning style, subject preference and self-concepts based on this outcome in order to run the individual teaching effectively.
- Author(s)
- 이정희
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 학습양식 자아개념 교과선호도
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11678
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984421
- Alternative Author(s)
- Lee, Jeong Hee
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 교육심리전공
- Advisor
- 이정화
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 5
3. 용어의 정의 = 6
Ⅱ.이론적인 배경 = 8
1. 학습양식 = 8
가. 학습양식의 개념 = 8
나. 학습양식의 구성요소와 유형 = 11
다. Kolb의 학습양식 = 16
2. 자아개념 = 22
가. 자아개념의 정의와 구조 = 22
나. 자아개념의 발달과 학습 = 26
3. 교과선호도 = 32
4. 학습양식과 자아개념 = 34
5. 학습양식과 교과선호도 = 36
Ⅲ. 연구 방법 = 39
1. 연구대상 = 39
2. 측정도구 = 39
가. 학습양식 검사 = 40
나. 학습양식 검사지의 분석방법 = 41
다. 자아개념 검사 = 42
라. 교과선호도 검사 = 43
3. 연구절차 = 44
4. 자료처리 = 44
Ⅳ. 연구결과 = 45
1. 학습양식과 자아개념 = 45
2. 학습양식과 교과선호도 = 48
Ⅴ. 논의 및 결론 = 51
1. 논의 = 51
2. 결론 = 55
3. 제언 = 57
참고문헌 = 59
부록 = 64
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 교육심리전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.