PUKYONG

소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동이 유아의 음악적 개념 및 과학적 과정기술에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Music and Science Integrated Activities Mediated by Sounds on the Musical Concept and Science Inquiry Process Skill
Abstract
Abstract
This thesis investigated the effect of music and science integrated activities mediated by sounds on both musical concept and science inquiry process skills of children. The subjects of this study were two classes of age 5 at H Kindergarten in Busan city. This study involved a class of 31 children using the music and science integrated curriculum as the experimental group and another class of 32 children using a traditional music and science curriculum as the control group.
The integrated curriculum developed connections between music and science by focusing on the acoustics of sound and involved various integrated activities in ways that scientific contents help teaching music and also music assists teaching science.
The integrated activities were used 12 times over a 6-week period. The test to evaluate the effects of the integrated activities measured children's understanding on seven sub-categories of musical concepts, rhythm, melody, speed, sound color, intensity, format, chord, and six sub-categories of science inquiry process skills, observation, classification, prediction, reasoning, and communication.
The results were as follows: (1) the experimental group showed significantly higher improvements for all subcategories of musical concepts, compared to the control group; (2) the experimental group showed significantly higher improvements for all subcategories of science inquiry process skills compared to the control group. Based on these results, we concluded that the integrated activities were effective to the development of both the musical concepts and the science inquiry process skills of children.
Author(s)
한희승
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
Keyword
음악과 과학 통합활동 음악적 개념 과학적 과정기술
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11751
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955880
Alternative Author(s)
Hee-Seung Han
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 유아교육과
Advisor
이정화
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
3. 용어의 정리 6
가. 소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동 6
나. 음악적 개념 6
다. 과학적 과정기술 7
4. 연구의 제한점 7
II. 이론적 배경 8
1. 소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동 8
가. 통합교육의 개념 8
나. 통합교육의 기능 9
다. 교육과정 통합의 방법 11
라. 음악교육에서 통합적 접근 13
마. 과학교육에서 통합적 접근 16
바. 음악교과와 과학교과 통합의 필요성 18
2. 음악적 개념과 과학적 과정기술 21
가. 음악적 개념 21
나. 과학적 과정기술 25
3. 소리에 대한 음악·과학 통합활동의 교수매체로서의 악기 31
III. 연구 방법 34
1. 연구대상 34
2. 검사도구 35
가. 음악적 개념 검사도구 35
나. 과학적 과정기술 검사도구 36
3. 연구절차 39
가. 악기 선정 및 소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동 개발 39
나. 예비검사 43
다. 교사 및 검사자 훈련 43
라. 사전검사 44
마. 실험처치 44
바. 사후검사 47
4. 자료분석 47
IV. 연구결과 48
1. 소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동이 유아의 음악적 개념에 향상에 미치는 영향 48
2. 소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동이 유아의 과학적 과정기술 향상에 미치는 영향 54
V. 결론 및 논의 60
1. 논의 60
2. 결론 및 제언 65
66
78
부록1: 음악적 개념 검사도구 78
부록2: 과학적 과정기술 검사도구 83
부록3: 소리를 매개로 한 음악·과학 통합활동안 90
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 유아교육학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.