한국장승의 민족미학적 의미와 사진적 표현에 관한 연구
- Alternative Title
- The Traditional Aesthetic Significance of Jangseungs and its Photographic Expression
- Abstract
- 우리의 민족문화인 장승은 원시신앙의 조형물로서 선돌, 솟대, 신당, 신목 등에서 출발하며 돌이나 나무에 신의 초상을 새겨 마을 입구에 세워 마을의 안녕과 자신들의 무사태평을 빌었던 대상이다. 그러한 장승들은 우리나라 전국 방방곡곡 어디에도 서 있었으나 현대산업의 발달과 새마을 운동, 외래 종교의 유입 등으로 인해서 쇠퇴하였다.
본 연구는 날로 쇠퇴 해 가고 우리의 관심에서 멀어져가는 장승을 보존하고 민족예술로서의 장승의 가치를 평가해야 하고 그 가치를 인정받아야 한다는 차원에서 출발한다. 우리민족의 자생적 산물인 장승을 통해서 우리 민족예술의 정체성을 찾고 민족미학적 관점의 사진적 표현에 관한 연구이다.
장승은 농경문화의 산물로서 마을에 침입하는 잡귀, 잡신, 또는 나쁜 병이나 운수 등을 막기 위해 나무나 돌에 험상궂은 사람의 얼굴을 새기거나 그려서 마을 입구에 세운 하당신이다. 상당신과는 대조적으로 하당신인 장승은 마을 입구에 버티고 서서 온갖 잡일을 마다않는 우직한 머슴처럼 늘상 우리 곁에 서 있었던 민중들의 표상이었다. 또한 사찰의 경계에 세워져 세속간의 경계표시와 신성한 종교의 도량의 수문장으로서 그 역할을 하기도 하였다.
장승은 재질상 석장승과 목장승으로 구별되고 그 역할에 따라 마을장승, 사찰장승, 노표장승, 기자장승, 읍락비보장승 등으로 나눌 수가 있지만 조형의 기법에 있어서는 별반의 차이가 없다. 이러한 장승은 17~18세기에 많이 건립되었고 이 시기에 장승문화가 활발했던 것으로 보인다.
이러한 장승은 여러 가지의 미학적 미감을 가지는데 가장 대표적인 미감은 단순성, 자연성, 소박성이다. 또한 ‘무기교의 기교’, ‘무계획의 계획’ 조형적 특징도 있다. 그리고 장승의 미감을 논할 때 해학성을 빠뜨리지 않는다. 장승의 얼굴에서 기지와 여유가 넘치는 해학적 미감 또한 대표적 미감이다. 이 밖에도 장승의 미감에는 생명의 힘과 영혼의 신비성을 함축하고 있는 파격미, 추의 미, 사상성과 상징성의 은근한 반영, 자연주의적 감성, 양식의 거부, 과감한 생략, 추상적 신비의 표현 등 장승의 미감은 그 얼굴의 형상만큼이나 다양하게 표현 된다.
이러한 장승의 미학적 가치는 민중생명사상의 기조로 볼 때 기층민의 삶이 지니고 있는 생명사상의 바탕위에 미적 현실, 예술현상 속에 현재화하여 민족예술의 미적 가치를 부여할 수 있다. 민족예술은 우리 민족이 처한 역사적 상황에 따라 주어진 현실을 올바르게 인식하고 변화시키려는 요구에서 새롭게 태어나고 받아들여지는 예술이라 할 수 있다. 그것은 고정불변의 것이 아닌 생동하는 역사로서 현실 속에서 늘상 새롭게 형성되는 예술이라 하겠다. 따라서 민족예술은 서구의 현대예술과는 달리 민족과 공동체, 민초들의 삶에서 출발하여 현실을 비판하고 그 변화를 지향하는 것이다 민족예술은 민족적 위기가 존속하는 한 유효한 예술이다. 이 위기 속에서 우리 민족 예술이 나아가야할 길은 격변하는 외세에 대응해서 그 이념과 형식을 굳건히 발전시키고 현대예술과 맞서 현대예술 속에 숨어있는 비인간화, 도덕적 해이, 가치전도의 이데올로기를 극복하는 일이다, 그것은 문화 식민으로부터 해방운동이기도 하다.
탈역사주의 시대에 모든 것이 예술이 될 수 있듯이 우리의 장승, 탈, 전통연희, 굿 등 무수한 우리의 민속예술도 당당히 그 예술적 가치를 인정받아야 함은 마땅하다. 그 예술적 가치의 배경에는 서양철학 사조가 아닌 민족미학의 관점에서 우리의 민속예술을 평가하여야 한다. 특히나 본 연구의 중심인 장승에 대한 연구가 너무나 부족했고 그 예술적 가치도 몇몇 소수의 미술사가 들에 의해 평가되어 왔다는 사실이다. 탈역사주의 미술에서 주류가 없다고 했듯이 우리 민족예술에서 층위를 나눈다는 것은 위선이다. 장구한 세월 동안 풍찬노숙(風餐露宿)의 찬바람을 맞으면서 우리 곁에서 서 있던 장승문화는 새로이 평가 받아야할 시기다. 민족미학에서 해석이 아니라 대상이라 했듯이 우리민족의 주체적으로 만들어 낸 자생적 조각의 산물인 장승을 새롭게 재조명 해 봐야할 시기이다. 장승은 민족미학의 예술의 한분야로서 손색이 없는 민족예술이다.
이렇듯 훌륭한 문화유산인 장승의 민족미학적 관점의 사진적 표현방법은 대상의 기존 관점에서의 거리두기, 객관적 입장의 사진 작업으로 미니멀리즘과 뉴 토포그라픽스와 중성 미학적 사진작업에 주안점을 두었다. 1970년대 미국에서 활발했던 뉴 토포그라픽스 사진가들의 중립적 객관성과 감정이입이 배제된 관점을 사진작업을 하였고 중성미학의 거리두기등 본 연구자의 전시작품 “신들의 초상” 이라는 전시를 통해서 표현하였다. 사진의 흑백 명암 역시 중립적 입지를 견지하였으며 기존 사진가들의 순수 사진 미학적 관점이 주관적 사유의 대상이었다면 본 연구의 사진은 중성미학에 주안점을 두었다. 장승이 가지는 역사성과 장승을 바라보는 사회현상과 시대상황 역시 주관적 관점이 배제된 객관적 입장에서의 장승 바라보기, 민족예술로서의 장승의 미학적 관점은 민족미학적 입장이었으나 그 미감 역시 수용자의 입장에서 객관적 거리두기였다. 또한 석장승의 돌의 디테일과 목장승의 세월의 흔적들, 장승의 조각기법에서 나타나는 각양각색의 형상들과 역할들을 “신들의 초상” 전시에서 반복되는 장승의 모습과 체계적인 디스플레이, 연속적인 나열 등으로 해서 중성적 태도와 거리두기를 취했다. 결국 현대산업사회에서 바라보는 시각에서 기존의 사진적 표현의 거리두기, 주관이 배제된 객관적 입장의 대상(장승) 바라보기, 즉 중성미학적 관점에서 장승의 민족미학적 가치를 부여하기 위한 연구이자 사진적 예술의 복원작업이다.
도로시어 랭은 “모든 사진이 어떤 의미에서는 자기 초상이 된다.” 고 했듯이 한국의 장승은 이 시대를 살아가는 우리 모두의 “초상”이자 “신들의 초상”이다. 우리들의 자화상인 장승의 사진작업이 동시대를 살아가는 우리들에게 진정한 우리를 일깨우는 계기가 되기를 바라고 또한 본 연구자의 사진 작업 역시 우리의 정체성이 살아있는 민족문화들을 발굴하고 그 민족예술의 사진적 복원이고 그 사진작업은 계속 이어갈 것이다.
One of our traditional cultural items, Jangseung is a wooden sculpture representing primitive faith, it was originated from Seondol, Sotdae, Sindang, Sinmok and so on, and people prayed for well-being and peace in their life and villages by standing it in which images of gods were carved at the entrance of their villages. These Jangseungs could be found everywhere in our country in the past, while it has disappeared especially in terms of its traditional usage due to the development of modern industries, the Saemaeul movement (the new community[village] movement), the introduction of foreign religions and so on.
This study starts with the suggestion that we should maintain Jangseung which has declined in its influence and lost our interest over time and should evaluate and recognize its value as our national art. This study lays its purpose on finding out the identity of our national art and examining photographic expression from the perspective of traditional aesthetics through Jaeseung which is one of our own traditional products.
The Jaeseung is one of products of the Korean farming culture, also called Hadansin keeping the gate of villages by carving or drawing the grim faces of men in or on trees or rocks in order to block evil spirits which try to enter into the village and prevent fatal diseases and bad lucks from occurring in the village. Compared with Sangdangsin, the Hadangsin, that is, the Jangseung standing at the entrance of the village was a symbol of our people which had been always with us as a faithful male servant who is simple and honest and willing to do each and every chore. In addition, it sometimes was a sign of the boundary between mundane worlds and played the role of a chief of gatekeepers for places for ascetic exercises related to the divine religion, standing at the boundary of a Buddhist temple.
In terms of the quality of material, the Jangseung can be divided into stone Jangseungs and wooden ones and in terms of its roles, it can be divided into village-, temple-, road sign-, Gija- (pray for the birth of a son) and Euprakbibo-Jangseungs, while in terms of formative techniques, there are few differences. These Jangseungs were built mainly in the 17th-18th centuries and it seems that at these periods of time the Jangseung culture flourished.
These Jangseungs have various senses of aesthetics, specifically simplicity, naturalism and ingenuousness. In addition, so called 'techniques of non-techniques' and 'plans of non-plans' were indicated as formative characteristics. And also, a sense of humor was a essential part of Jangseungs in terms of a sense of beauty. We can find a sense of humor on the face of th Jangseung full of wits and composure. Moreover, in terms of a sense of beauty, the Jangseung has a sense of irregularity, a sense of ugliness, ideology and symbolism reflected implicitly, national emotions, the rejection of formality, daring omission and expression of abstract mystery, implying the power of life and the mystery of the soul, so diverse senses of beauty can be found on the diverse faces of the Jangseung.
The aesthetic value of the Jangseung can be defined as the aesthetic value of the national or traditional art, because it presents aesthetic realities and artistic phenomena based on the ideology of life of basic people in society. The national art can be called art which is generated and accepted in response to request for recognizing and changing the given reality according to historical situations our people get faced with, in a right way. The national art can be said to art taking new forms constantly within realities as history, something alive not fixed. Accordingly, the national or traditional art is different from modern art in the Western society in terms of starting from the life of our people, communities and common folks and criticizing and pursuing changes in realities. The traditional art is significant as long as national crisis exists. In the middle of this crisis, our traditional art should coup with rapidly changing foreign power and develop its own ideology and form firmly and also overcome the ideology of inhumanization, moral hazard and value-inversion which hide in modern art. This is also kind of liberation movements from the state of cultural colonization.
In the age of de-historicism, as everything can be art, numerous forms of our traditional art such as our Jangseung, Tal, traditional Yeonhui and Gut are worth being recognized in terms of its value. When evaluating its artistic value, we should not take the perspective of Western philosophy but the perspective of national aesthetics. Specifically there has been lack of studies of the Jangseung which is the main subject of this study and it is also true that its artistic value has been evaluated only by a few art historians. As mentioned above that art in de-historicism, there is no mainstream, and in light of this, stratifying forms of art in our traditional art is some act of hypocrisy. It is time to revaluate the Jangseung culture which has existed around us, enduring to be exposed to wind and also wet with early morning dew for a long period of time. Since it is not something to being interpreted from the perspective of national aesthetics but the subject of the national aesthetics, we should examine Jangseungs which are products of our own with a new point of view. The Jangseung is a form of our traditional art which we can be proud of as a field of art representing national aesthetics.
Like this, photographic expressional techniques from the perspective of national aesthetics for Jangseungs which are the excellent cultural legacy focused on minimalism, new topographics and neutral aesthetics, keeping distance from the existing point of view for the subject and maintaining objective positions. The researcher took photos with the perspective with neutral objectivity and without empathy advocated by new topographic photographers and made expressions by an exhibition called "images of gods" of the researcher's own. The light and shade (the black and white) in photos were expressed with a neutral position, contrasted with the perspective of pure photo aesthetics among existing photographers focusing on objects of subjective thinking, the photos in this study laid emphasis on neutral aesthetics. The historical meaning of the Jangseung and social eyes for it also involved objective positions, while the Jangseung as a form of national art implied the perspective of national aesthetics, but its sense of beauty also focused on keeping distance from accepters' positions. In addition, the researcher maintained neutral attitudes and kept distance by employing repeated appearances of Jangseungs, systematic display and sequential placing in the exhibition, "images of gods" regarding diverse forms and roles which can be found in details on rocks among stone Jangseungs and vestiges of time among wooden Jangseungs. In short, it is defined as a study for recognizing the national or traditional aesthetic value of Jangseung from the perspective of neutral aesthetics and also as restoration work regarding photographic art, through such as keeping distance from existing photographic expression with the perspective of modern industrial society and seeing objects (Jangseungs) with objective eyes.
As Dorothea Lange said "A photographer's files are, in a sense, his autobiography," Jangseungs in Korea are both "images of our own" representing people in this age and "images of gods." The researcher wishes that photos of Jangseungs as our own portraits would provide us with a moment realizing ourselves living in the contemporary time and also photographic work of the researcher's own will continue to engage in discovering forms of the national culture where we can find our identity and restoring the national art with photos.
- Author(s)
- 이재명
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 한국장승
- Publisher
- 부경대학교 산업대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11760
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955033
- Alternative Author(s)
- Lee, Jae-myeong
- Affiliation
- 부경대학교 산업대학원
- Department
- 산업대학원 사진정보공학과
- Advisor
- 김지홍
- Table Of Contents
- 1. 서론 = 1
2. 장승 = 2
1) 장승의 개념 = 2
2) 장승의 역사성 = 4
3) 장승의 미학적 분석 = 6
4) 사례연구 = 15
3. 한국장승의 민족미학적 의미 = 20
1) 민족미학의 개념적 소고 = 20
2) 민족예술로서의 장승 = 20
3) 장승의 민족 예술적 가치 정립 = 23
4. 전시작품 "신들의 초상"의 사진적 표현에 관한 배경 = 25
1) 미니멀리즘 = 26
2) 뉴 토포그라픽스 = 28
3) 중성미학 = 30
4) 전시작품 "신들의 초상"의 사진적 표현 = 31
5. 결론 = 33
※ 사진 = 36
※ 참고문헌 = 67
Abstract = 70
- Degree
- Master
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- 산업대학원 > 사진정보공학과
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