PUKYONG

FTA의 관세 양허유형에 따른 품목별 교역량 변화 분석

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Alternative Title
An Analysis on a Change in Item-based Trading Volume according to Tariff Concession Type in FTA : Focusing on the Change Cases in Import Trading Volume with the United States
Abstract
FTA의 관세 양허유형에 따른 품목별 교역량 변화 분석
-대미 수입 교역량 변화 사례를 중심으로-

FTA는 교역의 장벽이라고 할 수 있는 관세를 철폐하는 것이 궁극적인 목적이기 때문에 당사국간의 교역에 큰 영향을 미치게 된다. 실제로 FTA가 체결된 이후 당사국간 교역은 증가하는 것으로 나타나고 있다.
지금까지 FTA 체결 효과를 분석한 선행연구들은 해당 FTA에 의한 거시경제적 파급효과를 전체 총량적인 관점에서 분석하는데 초점을 두고 있으나 본 연구는 상품양허 유형 및 특혜 관세율 적용의 최소 단위인 HSK 10단위 차원에서 FTA 전후의 실제 변화를 분석하는데 가장 큰 의의가 있다.
본 연구에서는 FTA 체결 이후 양국이 맺은 특혜관세 양허유형에 따라 당사국간 교역량(교역액 및 교역규모)이 어떻게 변화하였는가를 구체적으로 살펴봄으로써, FTA가 무역-물류에 미친 효과를 실질적으로 분석하고자 한다.
이를 위해서 본 연구는 우선 한-미 FTA 체결 시 주요 쟁점이 되었던 분야에 대해 살펴보고 한-미 FTA 체결결과에 따른 상품별 관세 양허유형을 살펴보았다. 한-미 FTA 협정문의 대한민국 양허표조문은 HSK 10단위 기준으로 각 품목별 양허유형이 세분화되어 있는데 이렇게 세분화된 품목별로 2011년과 2013년 대미 수입 품목의 교역량 변화를 분석하고, HSK 2단위 기준 품목의 관세 양허유형별 전체 교역량 변화와 각 양허유형별 교역량 변화를 계절적 편차를 최소화하고 관세율 변화의 일관된 시점을 적용하기 위해 2011년과 2013년 각각 1년 동안 한국의 대미국 수입 교역량 변화 사례를 중심으로 분석하였다.
본 연구의 주요 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 관세철폐 기간이 짧은 양허유형의 경우 평균관세율이 낮았으며 10년 이상 장기철폐 유형의 경우 평균관세율이 보다 높은 것으로 분석되었다.
둘째, 한-미 FTA 체결 후 관세 양허유형에 따른 교역량 변화에서 즉시철폐를 제외한 단기철폐 유형과 중기철폐 유형은 FTA로 인해 교역액이 증가하는 것으로 나타났으며 장기철폐 유형의 경우는 감소하는 패턴을 보였다.
셋째, 양허유형에 따른 품목별 교역량을 HSK 2단위로 살펴보았는데, 한-미 FTA 체결 시 우리측 가장 큰 쟁점 사항이었던 곡물과 소고기, 돼지고기, 민감 수산물 품목에서는 오히려 교역량 감소를 나타냈다.
마지막으로 대미 무역수지에서 보는 바와 같이 한-미 FTA 체결 이후 한-미 간 무역수지는 흑자를 기록하고 있으며 수입은 감소하나 수출은 지속적으로 증가추세를 이어나가고 있다. 이것은 현재까지 한-미 FTA 체결이 우리나라 무역에 긍정적 영향을 미치는 것으로 판단할 수 있을 것이다.
본 연구의 성과는 앞으로 FTA 체결과 관련하여 교역량 증감패턴을 분석·예측하거나 향후 추진될 FTA 협상 전략의 유용한 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 기대된다.
An Analysis on a Change in Item-based Trading Volume according to Tariff Concession Type in FTA
- Focusing on the Change Cases in Import Trading Volume with the United States -


Park, Eun Kyoung

Department of International Commerce & Logistics
Graduate School, Pukyong National University


ABSTRACT

FTA ultimately aims to remove tariffs that can be said to be a barrier of trade, thereby coming to have great influence upon the trade between the countries directly involved. The trade between the state parties are being shown to actually grow following the FTA conclusion.
In case of the Korea-Chile FTA that was concluded for the first time in our country in 2004, the export and the import in 2007 when is 3 years later were up by 339.8% and 116.4%, respectively, compared to the year in 2004 that is the effective year in FTA.
The purpose of this study is to analyze how the trading volume changes according to a tariff concession type in FTA.
A research is being performed actively that analyzed a change in the trading volume with the FTA countries in the passage of long term after having been concluded conventionally. However, a research that analyzed a change in the trading volume of FTA between Korea and the United States with the progress in about 2 years following the effectiveness as of the year in 2014 after the effectiveness of FTA on March 15, 2012 can be said to be insignificant yet compared to other FTA countries. Especially, a research that analyzed a change in the trading volume according to a change in tariff concession type of FTA can be considered to be a field that still requires diverse researches.
Accordingly, this study aims to substantially analyze the effect of FTA on the trading logistics by specifically examining how the trading volume(trading amount and trading scale) between the countries directly involved changed according to a preferential tariff concession type that was concluded between both countries following the FTA conclusion.
The previous researches that have analyzed the effect of the FTA conclusion so far are focusing on analyzing the macro-economic ripple effects based on the corresponding FTA from the perspective of the total amount. Yet this study has the biggest significance in analyzing an actual change between before and after FTA in the dimension of HSK unit 10, which is the minimum unit in a type of the commodity concession and in the application of preferential tariff rate.
This study aimed to grasp the influence of FTA through analyzing a change in substantial trading volume(trading amount and trading scale) according to a change in a tariff concession type of FTA.
This performance is expected to be able to analyze and predict the fluctuation pattern in the airport-port export & import freight volume related down the road or to be possibly utilized as useful basic data for a strategy for FTA talks that will be driven hereafter.
This study first examined about a field that had been the main issue given the Korea-U.S. FTA conclusion and figured out the commodity-based tariff concession type according to the outcome of the Korea-U.S. FTA conclusion.
The concession-table provisions in the Republic of Korea for the South Korea-United States Free Trade Agreement are segmented a concession type by each item based on HSK unit 10. An analysis was made focusing on the change cases in South Korea's import trading volume with the United States for 1 year, respectively, in 2011 and in 2013 in order to analyze a change in the trading volume of the import items with the United States in 2011 and 2013 by item that is segmented in this way, to minimize seasonal deviation as for a change in the whole trading volume by tariff concession type in items based on HSK unit 2 and as for a change in the trading volume by each concession type, and to apply the consistent point in a change of tariff rate.
Author(s)
박은경
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11863
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967482
Alternative Author(s)
Park, Eun Kyoung
Affiliation
부경대학교
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
이정윤
Table Of Contents
목 차

표 목차 ⅲ
그림 목차 ⅴ
ABSTRACT ⅵ

제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 3
제3절 논문의 구성 4

제2장 이론적 배경 6
제1절 한-미 FTA 체결 배경 및 과정 6
2.1.1 한-미 FTA 체결 배경 6
2.1.2 한-미 FTA 체결 과정 10
제2절 한-미 FTA 주요 쟁점 및 체결 결과 15
2.2.1 한-미 FTA 주요 쟁점 15
2.2.2 한-미 FTA 체결 결과 19
제3절 선행연구 검토 27
2.3.1 FTA 관련 연구 분야 세분화 27
2.3.2 선행연구와의 차별성 및 시사점 33

제3장 한-미 FTA 양허유형 특징 및 관세율 현황 35
제1절 한-미 FTA의 양허유형 특징 35
3.1.1 한-미 FTA 양허표 조문 현황 35
3.1.2 한-미 FTA 양허유형 구성 및 품목 수 현황 38

제2절 한-미 FTA 양허유형별 관세율 및 대표 품목 현황 42
3.2.1 양허유형별 관세율 현황 42
3.2.2 양허유형별 대표 품목 현황 44

제4장 한-미 FTA 양허유형별 교역량 변화 분석 46
제1절 분석 개요 46
4.1.1 분석대상 자료 수집 46
4.1.2 분석대상 자료 선정 52
제2절 양허유형별 교역량 추이 분석 56
4.2.1 관세 양허유형에 따른 교역량 변화 분석 56
4.2.2 특이품목을 제외한 양허유형별 교역량 변화 분석 59
제3절 양허유형에 따른 품목별 교역량 증감 분석 64
4.3.1 즉시철폐 유형 64
4.3.2 3년균등철폐 유형 66
4.3.3 5년균등철폐 유형 68
4.3.4 7년균등철폐 유형 70
4.3.5 10년균등철폐 유형 72
4.3.6 12년균등철폐 유형 75
4.3.7 15년균등철폐 유형 76
4.3.8 무관세지속 유형 77
4.3.9 2014철폐 유형 78
4.3.10 양허제외 유형 79

제5장 결론 80
제1절 연구결과 및 시사점 80
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 82

* 참고문헌 83
Degree
Master
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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