PUKYONG

IPA를 이용한 부산항 서비스 질(Service Quality) 평가

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Alternative Title
A Study on the evaluation of Service Quality on Busan Port by the IPA matrix - Focusing on Freight Forwarder
Abstract
This study consists in things above; branching out the research on the port satisfaction into forwarding company, which has been focused on shippers and shipowners, analyzing importances and satisfactions of the service quality that forwarding company perceives according to peculiarity of forwarding company, and deriving substantive improvement priority from using IPA technique to compare.
IPA analysis results indicate the priority of improvement; as improving the service quality in the order listed above, interpersonal attitudes, link quality, communication skills, efficient shipment processing, internal quality, and physical environment quality would effectively improve the satisfaction levels of users.
As this kind of analysis gives information in detail to the port as an approach that which service improvements need to be focused on for the forwarding company’s satisfaction, it will be usefully used to improve Busan port service.
Author(s)
김동윤
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 일반대학원 국제통상물류학과
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11879
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967498
Alternative Author(s)
Kim, Dong-yoon
Affiliation
부경대학교 일반대학원 국제통상물류학과
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
하명신
Table Of Contents
목 차

표 목차 iii
그림 목차 iv
ABSTRACT v

제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 연구목적 1
제2절 연구내용 및 연구방법 2

제2장 일반적 배경 4
제1절 항만 산업과 포워딩 서비스 4
2.1.1 항만산업 4
2.1.2 포워딩 서비스 6
제2절 부산항 현황 7
2.2.1 북항 7
2.2.2 신항 8

제3장 이론적 배경 9
제1절 항만 서비스 품질 9
3.1.1 서비스의 개념 9
3.1.2 서비스품질의 측정 10
3.1.3 항만 서비스 품질의 중요성 12
제2절 고객만족 13
3.2.1 고객만족이란? 13
3.2.2 서비스 품질과 고객만족 14

제4장 연구방법 17
제1절 연구가설 17
제2절 연구모형 18
제3절 측정도구 19
제4절 분석방법 20

제5장 연구결과 23
제1절 연구대상의 특성 23
제2절 신뢰도 및 요인분석 24
제3절 기술통계 27
제4절 가설검증 28
5.4.1 기업 특성에 따른 중요도 인식의 차이 28
5.4.2 기업 특성에 따른 만족도 차이 32
5.4.3 중요도 인식과 만족도 인식 간 차이 37
5.4.3 중요도 인식과 만족도 인식의 우선순위 38
제5절 IPA 분석 40

제6장 결론 44
제1절 연구결과의 요약 및 의의 44
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 45

참고문헌 46
부록 : 설문지 49
Degree
Master
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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