PUKYONG

부산지역 고가도로 하부공간에 관한 연구

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Alternative Title
Study on the Space Under the Viaduct in Busan Area:Focused on the Idle Space of Smart City
Abstract
As urbanization gradually accelerates, serious problems such as traffic congestion, energy, social security and environmental pollution have arisen, and some of the remaining problems must be solved. For example, the lack of long-term management of idle spaces has resulted in waste of idle space resources or some criminal activity, which is very detrimental to the healthy development of the city. Therefore, there is a need to improve these problems. In order to solve the problem of urban development, various countries are actively promoting smart city construction. Smart cities have great implications for the planning, management, operation and long-term development of cities. At the time of the initial construction of the smart city, the design was dispersed and the resulting idle space caused many social problems and had a negative impact. Idle space is a result of urban development and is also an important resource for urban renewal. This study aims to renovate the idle space under the overpass in the city to attract people to the underpass of the overpass, to revitalize the area and improve the cohesion of residents, and to increase the node and connectivity between regions. In the context of national smart city construction, we actively seek solutions to make the most of urban idle space, help smart city construction, achieve balanced development of economy, technology, and society, and bring economic and social benefits. Study the structure and characteristics of the space under the overpass, combine the concept of spatial renovation of the smart city, and meet the development needs of the smart city, seek a new direction of development that combines the possibility of renovating the space under the overpass and the new concept, and propose a comprehensive solution. This study provides a sample of future cities promoted as innovations for urbanization change by expanding the use of underground spaces, building a smart, efficient and livable new city, building a leading digital city, and improving the happiness of residents. It gives implications for research, development, and improvement of space. This study mainly used research methods such as literature research and analysis, case research and comparative analysis, and field research. This study can draw conclusions and remodeling schemes for the idle space under the overpass by analyzing the problem and case analysis of the space design of the smart city space and the space under the overpass. The problem-solving direction is to first improve the existing problems of the space under the elevated road. After improving the space problem, it is possible to increase the functionality and effect by using the space. Lastly, it is necessary to add the necessary smart elements to the smart city to make it a space that meets the needs of the smart city. Providing public spaces by increasing road entrances can effectively improve the convenience of space and greatly reduce the space vacancy rate. Reduce the development of buildings with high strength and destructive properties, effectively mitigate urban environmental pollution, purify the surrounding air, protect the urban ecological environment, and improve environmental performance through green vegetation planting, landscape modeling exhibits, and the use of eco-friendly technologies and materials. I can. This paper is then referred to for research on improving the idle space under the overpass of the smart city.
도시화가 점차 가속화됨에 따라 교통 체증, 에너지, 사회 보장, 환경오염 등과 같은 심각한 문제가 발생했을뿐더러 일부 남아 있는 문제도 해결해야 한다. 예를 들어 유휴공간의 장기적인 관리 부족으로 유휴 공간자원의 낭비 또는 일부 범죄 행위가 발생했으며 이는 도시의 건전한 발전에 매우 해롭다. 따라서 이러한 문제를 개선할 필요가 있다. 도시 개발의 문제를 해결하기 위해 여러 국가에서 스마트시티 건설을 적극적으로 추진하고 있다. 스마트시티는 도시의 계획, 관리, 운영 및 장기 개발에 있어 큰 의미가 있다. 스마트시티의 초기 건설 당시에는 디자인이 분산되고 그로 인한 유휴공간은 많은 사회 문제를 일으키고 부정적인 영향을 갖다 주었다. 유휴공간은 도시 개발의 결과이자 도시 재생을 위한 중요한 자원이기도 하다. 본 연구는 도시의 고가도로 하부 유휴공간을 개조하여, 고가도로 하부공간으로 사람들을 유치하고, 지역 활성화와 주민들의 결속력을 향상하고, 지역 간의 노드와 연결성을 높이는 것을 목표로 한다. 국가의 스마트 도시건설의 맥락에서 도시의 유휴공간을 최대한 활용하고 스마트시티 건설을 돕고 경제 · 기술 · 사회의 균형 발전을 이루고 경제적 · 사회적 이익을 가져오기 위한 해결책을 적극적으로 모색한다. 고가도로 하부공간의 구조와 특성을 연구하고 스마트시티의 공간 개조 개념을 결합하고 스마트시티의 개발 수요를 충족시켜 고가도로 하부공간 개조 가능성과 신개념이 결합 된 새로운 발전 방향을 모색하며, 종합적인 해결책을 제시한다. 이로써 지하 공간 활용 확대, 스마트하고 효율적이며 살기 좋은 신도시 구축, 선도적인 디지털 도시 구축, 주민의 행복감 증진을 달성하며 도시화 변화를 위한 혁신으로 추진되는 미래 도시 샘플을 제공한다. 또한, 본 연구는 향후 고가도로 하부공간의 연구, 개발, 개선을 위해 시사점을 던져준다. 본 연구는 주로 문헌 조사 및 분석법, 사례 조사 및 비교 분석법, 현장 조사와 같은 연구 방법을 사용하였다. 본 연구는 스마트시티 공간 설계와 고가도로 하부공간의 문제점 및 사례 분석을 분석하여 고가도로 하부 유휴공간의 리모델링 방안과 결론을 도출할 수 있다. 문제점 해결 방향은 고가도로 하부공간의 기존 문제점을 먼저 개선하는 것이다. 공간 문제를 개선 한 후 공간을 활용하여 기능성과 효과를 높일 수 있다. 마지막으로 스마트시티에 필요한 스마트 요소를 추가하여 스마트시티의 수요에 맞는 공간이 되도록 해야 한다. 도로 입구를 늘려 공공장소를 제공하면 공간의 편의성을 효과적으로 향상하고 공간 공실률을 크게 줄일 수 있다. 고강도 및 파괴 특성을 가진 건물의 개발을 줄이고 녹색 식생 심기, 조경 모델링 전시, 친환경 기술 및 재료의 사용을 통해 도시 환경오염을 효과적으로 완화하고 주변 공기를 정화하며 도시 생태환경을 보호하고 환경 성능을 향상할 수 있다. 이 논문은 이후 스마트시티의 고가도로 하부 유휴공간을 개선에 관한 연구에 참고된다.
Author(s)
양혜민
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Keyword
부산지역 유휴공간 스마트시티 고가도로 하부공간 공간 개조
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1199
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000504295
Alternative Author(s)
YANG HUIMIN
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 마린융합디자인공학과
Advisor
김철수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 2
3. 연구 방법 3
4. 연구 범위 5
5. 흐름도 7
II. 선행연구 8
Ⅲ. 이론적 고찰 15
1. 스마트시티의 이론적 고찰 15
가. 스마트시티의 개념 15
나. 스마트시티의 정책 및 동향 20
다. 스마트시티에서 공간디자인의 고찰 25
2. 도시 고가도로 하부공간의 고찰 29
가. 개념 29
나. 유형 및 특징 31
Ⅳ. 스마트시티에서 공간디자인과 부산 고가도로 하부공간 조사 및 분석 34
1. 스마트시티에서 공간디자인 조사 34
가. 국내외 사례 분석 34
나. 소결 59
2. 부산 고가도로 하부공간 조사 63
가. 실태 및 문제점 63
나. 국내외 사례 분석 80
(1). 국내사례 83
(2). 국외사례 87
3. 해결 방안 93
4. 소결 99
Ⅴ. 디자인 제안 102
1. 제안 A - 영주고가교 하부공간 개선 102
2. 제안 B - 원동고가교 하부공간 개선 109
Ⅵ. 결론 116
Degree
Master
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대학원 > 마린융합디자인공학과
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