PUKYONG

유아교사의 직무스트레스와 심리적 소진간의 관계에서 회복탄력성의 조절효과

Metadata Downloads
Abstract
The Moderating Effect of Resilience in the Relationship between Job Stress and Psychological Burnout of Kindergarten Teachers


Lim, Hae Eun

Pukyong National University
Graduate School of Education
Department of Early Childhood Education

Abstract

This study is to investigate the relationship between psychological burnout, job stress, and resilience of private kindergarten teachers, and how the effects of teachers’ job stress on psychological burnout varies by the degree of resilience. This can be utilized as a useful data in better understanding the resilience of private kindergarten teachers and preventing the job stress and psychological burnout so they can perform their job in more positive and active manner.
For this, a questionnaire on job stress, psychological burnout, and resilience was conducted on 294 private kindergarten teachers, which 237 were collected and 234 were used as the study objects. Collected data were analyzed using SPSS-WIN 21.0 program.
As a result, as the job stress of private kindergarten teachers was higher, the psychological burnout was higher, and as the resilience was higher, the psychological burnout was lower. Also, the resilience and job stress had a significant negative correlation. In addition, the result of hierarchical regression analysis revealed that the moderation effect of resilience in the relationship between private kindergarten teachers’ job stress and psychological burnout displayed a significant interaction effect on the sub-domain of psychological burnout, loss of the sense of accomplishment. Based on these results, the role of resilience in mitigating private kindergarten teachers’ psychological burnout and the improvement plan were discussed.
Author(s)
임해은
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12139
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967758
Affiliation
부경대학교 교육대학원 유아교육과
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
권연희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 8
3. 용어 정의 8
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 심리적 소진 10
가. 심리적 소진의 개념 10
나. 심리적 소진에 영향을 미치는 요인 11
2. 직무스트레스 14
가. 직무스트레스의 개념 14
나. 직무스트레스에 영향을 미치는 요인 15
3. 회복탄력성 16
가. 회복탄력성의 개념 16
나. 유아교사의 회복탄력성의 필요성 19
다. 유아교사의 회복탄력성 하위요인 20
4. 선행연구고찰 22
가. 직무스트레스와 심리적 소진과의 관계 22
나. 회복탄력성과 심리적 소진과의 관계 24
다. 회복탄력성과 직무스트레스와의 관계 25
Ⅲ. 연구방법 26
1. 연구대상 26
2. 연구도구 27
3. 연구절차 32
4. 자료분석 33
Ⅳ. 연구결과 및 해석 34
1. 측정변인들의 점수범위와 평균 및 표준편차 34
2. 유아교사의 직무스트레스, 회복탄력성 및 심리적 소진의 관
계 35
3. 유아교사의 직무스트레스와 심리적 소진 간의 관계에 대
한 회복탄력성의 조절효과 36
Ⅴ. 논의 및 결론 43
1. 논의 43
가. 측정변인들의 점수범위와 평균 및 표준편차 43
나. 유아교사의 직무스트레스, 회복탄력성 및 심리적 소진간의
상관관계 45
다. 유아교사의 직무스트레스와 심리적 소진간의 관계에 대한
회복탄력성의 조절효과 47
2. 결론 및 제언 49
참고문헌 51
부록 58
1. 교사용 질문지 62
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.