인지발달 및 학습이론을 적용한 생태교육 프로그램 가이드라인
- Alternative Title
- Guideline for Ecological Education Program using Cognitive Learning Theory
- Abstract
- A guideline that can improve effectiveness of education by applying cognitive approaches to the existing ecological education was suggested in this study. Cognitive learning theory that includes cognitive processes, insight, field theory, social learning theory and interaction, and sensory integration could be very useful tool for human to recognize and to understand their position and roles in ecosystem. Various effects such as Improvement of understanding and satisfaction, expansion of cognitive domain, promoting comprehensive understanding through insight, increase sensitivity by interaction, and provision of instruction method to a ecological educator, can be expected by applying cognitive approaches to the ecological education. The proposed guideline can be used in both direct and indirect areas of ecological education and provide specialty improvement of ecological educators.
- Author(s)
- 김옥선
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12154
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967773
- Alternative Author(s)
- Ok Sun Kim
- Affiliation
- 부경대학교 대학원 생태공학과
- Department
- 대학원 생태공학과
- Advisor
- 성기준
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 필요성 1
2. 연구 목적 3
Ⅱ. 연구내용과 방법 4
Ⅲ. 이론적 고찰 6
1. 인지발달·학습이론 6
가. Piaget의 인지발달이론 6
나. Vygotsky의 사회 문화적 인지이론 9
다. 정보처리 이론 11
라. 통찰설 14
마. Bandura의 인지적 사회학습이론 15
2. 생태교육 17
3. 생태학습장 19
Ⅳ. 생태교육에서 인지학습이론 적용의 필요성 20
1. 인지학습이론과 생태교육 20
2. 생태교육의 유형 및 현황 29
가. 생태교육의 유형 29
나. 인지발달·학습이론으로 본 생태교육의 현황 30
3. 생태교육의 문제 44
4. 설문조사를 통해 본 인지학습이론 적용의 필요성 47
Ⅴ. 생태교육에서의 인지학습이론 적용 59
1. 생태교육 프로그램 가이드라인 59
가. 직접교육 프로그램 가이드라인 59
나. 직접교육 프로그램 예시 62
다. 간접교육 프로그램 가이드라인 65
2. 생태교육 프로그램 가이드라인의 활용 방안 67
Ⅵ. 결론 및 제언 69
참고문헌 71
부록 74
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 생태공학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.