준정부기관의 성과관리시스템(BSC) 도입 사례 연구
- Abstract
- This study focuses on the case of FIRA(Korea Fisheries Resources Agency) and analysis the introduction effect of BSC(Balanced Scorecard) implementation. So it will set forth the improvement method and the implications for Quasi-governmental organizations which are trying to introduce or are operating the BSC system.
This study suggests how to improve the problems of BSC as below : ① building of reasonable and balanced evaluation index system ② acquiring of comparability and equality through adjustments of group evaluated ③ enhancing of competence and professionalism of evaluating group ④ alleviating of difference gap of performance incentives and promoting of non-money incentives ⑤ enhancing of positive acceptance and recognition for BSC.
- Author(s)
- 조순제
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12175
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967794
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 기술경영협동과정
- Advisor
- 홍재범
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 방법 및 구성 2
제 2 장 BSC 이론적 고찰 3
제1절 균형성과표(Balanced Scorecard) 개요 3
1. BSC의 소개 3
2. BSC의 4가지 관점 5
3. BSC의 구축절차 11
제2절 공공부문의 BSC 연구 15
1. BSC 구축 사례 15
2. BSC 구축 시 고려사항 24
제 3 장 BSC 운영사례 27
제1절 기관 개요 27
1. 공공기관의 유형 및 현황 27
2 일반현황 31
3 경영환경 34
제2절 성과관리제도(BSC) 운용 35
1. 도입경과 35
2. 성과관리 기본방향 35
3. 성과관리 지표 설계 37
4. 성과관리위원회 운영 40
5. 성과평가 방법 42
6. 성과평가결과의 활용 44
제 4 장 BSC 발전방안 45
제1절 BSC 문제점 45
1. BSC의 준비와 적응기간 부족 45
2. 전사 경영목표의 하위부서로의 Cascading 미흡 46
3. 부서별 KPI 불균형 47
4. 변별력이 약한 계량지표 운영 49
5. 평가군 분류 시 업무특성 반영 미흡 49
6. 평가단의 부서업무 이해 및 평가역량 함양 기회 부족 51
7. 성과 인센티브의 과도한 차등 52
제2절 BSC 발전방안 53
1. 합리적이고 균형된 평가지표 체계 구축 53
2. 평가군 조정을 통한 비교 가능성과 동질성 확보 54
3. 평가단의 역량과 전문성 제고 57
4. 성과보상 차등폭 완화 및 비금전적 인센티브 활성화 57
5. 성과평가제도에 대한 수용도 및 긍정적 인식 제고 노력 58
제 5 장 결 론 60
제1절 연구결과 요약 60
제2절 연구의 한계와 향후과제 61
참고문헌 62
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 기술경영협동과정
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.