PUKYONG

허베이 스프리트호의 유류유출에 따른 낚시어선이용객의 경제적 손실에 대한 비교분석연구

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Abstract
지난 2007년 우리나라 태안지역에서 허베이 스프리트호 기름 유출사고로 원유 12,547㎘가 유출되는 사고가 일어났다. 이 사고로 인해 해양생태계뿐만 아니라 지역경제에도 많은 피해를 입혔다. 본 연구에서는 허베이 스프리트호의 유류유출사고로 인해 태안 및 충청남도의 유어낚시 관광객들의 경제적 손실을 추정하는데 목적이 있다.
따라서 이 논문에서는, 문헌자료와 유류오염 개선 인식조사를 토대로 피해기간을 설정하고, 관광자원의 가치를 시장에서의 소비행위와 연관시켜서 간접적으로 측정하는 지역여행비용법과 개인여행비용법을 통하여 태안의 유류유출로 인한 관광자원의 가치 피해를 측정하였다.
지역여행비용법을 통해 산출한 1일 1인당 유어낚시 소비자잉여는 534,929원으로 도출되었다. 개인여행비용법에서는 가산모형을 통해 산출한 결과 4개의 모형의 설명변수 대부분이 통계적으로 유의하며, 적합도도 유의하게 나타났다. 모형 중에 가장 적합한 모형으로 판단되는 절단된 음이항모형을 통해 산출된 1일 1인당 유어낚시 소비자잉여는 277,778원으로 도출되었다. 유류사고의 피해기간을 2가지 시나리오를 통하여 경제적 손실을 산출한 결과 지역여행비용법을 이용하여 경제적 손실을 추정한 경우 1,295~1,689억 원으로 나타났으며, 개인여행비용법의 경우 673~877억 원으로 나타났다. 소비자 잉여 산출결과 지역여행비용법이 가지는 한계점 때문에 지역여행비용법뿐만 아니라 개인여행비용법을 통한 분석이 동시에 분석될 필요가 있다.
This study aims to estimate the economic damages to anglers of the recreational charter caused by marine pollution associated with the Herbei Spirit vessel, which spilled 12,547 kl of crude oil in Taean coast and caused serious damages of marine ecosystems and local economies. In order to evaluate the indirect economic loss for anglers of the charter fishing, zonal travel cost method(ZTCM) and individual travel cost(ITCM) method are applied to estimate the consumer surplus for marine recreational anglers. In particular, ITCM includes a Poisson model (PM), a negative binomial model (NBM), a truncated Poisson model (TPM), and a truncated negative binomial model (TNBM) in order to account for the characteristics of count data (non-negative discrete data).
Based on ZTCM using regression equation between distance and visitation rate, the consumer surplus per day per person was derived 534,929 won. Because of over-dispersion problem in PM and TPM, NBM and TNBM are considered to be more appropriate statistically. All parameters such as income, fishing careers, travel cost and catch that are estimated are statistically significant and theoretically valid. Based on TNBM results, consumer surplus per trip and per person was estimated to be 277,778 won, total consumer surplus per person and per year about 2.3 million won, and the marginal effect of consumer surplus on % changes in catch rate is about 33 thousand won.
The consumer surplus was converted into total indirect economic damages for aggregation reflecting the number of anglers and damage rate based on two scenarios. The economic losses are evaluated to be 129.5 billion won to 168.9 billion won by ZTCM, and 67.2 billion won to 87.7 billion won by ITCM, which means the economic losses estimated by ZTCM are double the amounts by ITCM. The results show ZTCM has several limitations including a sensitive bias due to high visitation rate of surroun ding regions.
Author(s)
박민지
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12247
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967866
Affiliation
해양수산경영학과
Department
대학원 해양수산경영학과
Advisor
표희동
Table Of Contents
제1장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 방법 및 범위 3

제2장 선행연구 검토 4

제3장 이론적 배경 8
제1절 자연환경자원의 경제적 가치와 측정이론 8
제2절 자연환경자원의 가치측정방법으로서의 여행비용법 11

제4장 현황분석 23
제1절 유어낚시의 현황 23
제2절 태안 허베이 스프리트호 오염사고 현황 26

제5장 실증분석 29
제1절 기초 자료 조사 개요 29
제2절 기초 자료 현황 30
제3절 지역여행비용법과 개인여행비용법에 의한 분석 39
제4절 해양유류유출사고로 인한 바다유어낚시의 경제적 손실 평가 56

제6장 결론 61

【참고문헌】 64

【부록: 설문지】 72
Degree
Master
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대학원 > 해양수산경영학과
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