2007, 2009 개정 과학 교육과정의 비교와 STEM 교육의 필요성
- Abstract
- In this study, as compared to around the 2009 amendment curriculum revision and curriculum in 2007 and the "science" in the school curriculum, I analyzed the content of education that emphasized the need for STEM education that is due to this.
In 2007 revised curriculum and 2009 curriculum revision of the science curriculum in high school Biology Ⅰand Biology II examined whether changes related to how the system is.
As a result, the name Life scienceⅠ and Life science Ⅱ changes of biological Ⅰ and biological Ⅱ, to learn when freshman year of high school is science, the two regions life and the universe and civilization and science by amending the curriculum in it has been configured.
In addition, I have also described the effects of STEM education, a method for this is done well in the classroom and school concept of STEM education. Stands for Science, Technology, Engineering, of Mathematics, STEM education, say that on the basis of math and science, and education by fusing engineering and technology.
Students getting used to the idea of thinking and resolution of the center of the problem, the effect of STEM education, is capable of learning of the situation center.
- Author(s)
- 박은미
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12260
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967125
- Affiliation
- 교육대학원
- Department
- 교육대학원 생물교육전공
- Advisor
- 김군도
- Table Of Contents
- Abstract ⅲ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구의 구성 2
Ⅱ. 연구의 배경 3
1. 우리나라 과학 교육내용의 흐름 3
2. 2007 개정 과학 교육과정 8
가. 2007 개정 교육과정안의 구성 8
나. 2007 개정 과학과 교육과정안의 중점 9
3. 2009 개정 과학 교육과정 11
가. 2009 개정 교육과정안의 구성 11
나. 2009 개정 과학과 교육과정안의 중점 13
4. STEM 교육 14
가. STEM 교육의 등장 배경 14
나. STEM 교육의 의미 14
다. STEM 교육의 목적과 효과 15
Ⅲ. 연구 분석 17
1. ‘과학’ 교육과정 분석 17
2. ‘생명과학Ⅰ’ 교육내용 분석 22
3. ‘생명과학Ⅱ’ 교육내용 분석 25
4. STEM 교육의 분석 26
가. STEM 교육 구성 요소의 분석 26
나. 학교 교실의 STEM 교육의 실례 28
다. 2009 개정 교육과정과 STEM 교육의 필요성 30
라. STEM 교육을 활용한 수업 모형 만들기 32
IⅤ. 연구 결과 40
V. 결론 및 제언 43
참고문헌 44
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 생물교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.