PUKYONG

2009 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 수학 교과서 기하영역 비교 분석

Metadata Downloads
Abstract
Multiple mathematical skills are required in order to solve effectively the various phenomena of everyday life. This viewpoint is a main director of 2009 Korean revision of mathematic curriculum.
In this thesis, we summarize the history of Korean curriculum and the history of geometry concept. We then compare 13 textbooks and teacher's manuals written in accordance with 2009 revised curriculum the previous curriculum, focusing on geometry. Analysis on our comparison is given standard of achievement and organization, objective of each unit, mathematical process, and creative activities, and curriculum.
Author(s)
한보배
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12268
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967133
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
김도상
Table Of Contents
목 차

표 목차 ii
그림 목차 iii
Abstract iv
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 내용 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 4
1. 수학과 교육과정의 변천사 4
2. 2009 개정 교육과정 5
Ⅲ. 연구대상 및 방법 17
1. 연구대상 17
2. 연구방법 18
Ⅳ. 교과서 분석 19
1. 교과서별 단원구성 비교 및 분석 19
2. 교과서별 내용 비교 및 분석 31
Ⅴ. 결론 및 제언 56
참고문헌 58
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.