PUKYONG

2009년 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 일차함수 단원의 교과서 비교분석

Metadata Downloads
Alternative Title
A Comparative Analysis of the Function Unit in the 8th grade Mathematics Textbooks based on the 2009 Revised Curriculum
Abstract
This thesis we deal with a comparative analysis of the Function Unit in the 9 different kinds of authorized 8th grade mathematics textbooks based on the 2009 revised curriculum.
The purpose of this study is to help for teachers. By comparing various aspects of textbooks, they understand easily new curriculum.
Firstly, The thesis is to compare composition of content. We deal with difference of arrangement of unit, presentation of learning goals, expression of introduction, suggestion of prerequisite learning and usages of mathematical terms.
Secondly, we investigate portion and question count of unit of function against the whole units of textbooks.
Finally, our investigation is focused on development of mathematical thinking in textbooks.
Based on this research, the upcoming textbooks generally students get to find more interests in mathematics. In addition, textbooks of each curriculum need to be compiled to have similar level of a proportion of the questions which aim at building the mathematical creativity so that students can have the chance to improve the various parts of the mathematical creativity alike.
Author(s)
정예진
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12276
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967141
Alternative Author(s)
Jung, Ye Jin
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
이규명
Table Of Contents
목 차

표 목차 iii
Abstract ⅳ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 대상 2
3. 연구 내용 및 방법 3
4. 연구의 제한점 4
5. 기대되는 결론 또는 기대 효과 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 교과서의 의미와 기능 5
가. 교과서의 의미 5
나. 교과서의 기능 6
2. 2009년 개정 수학과 교육 교육과정 9
가. 수학과 개정 교육과정의 필요성 및 배경 9
나. 수학과 개정 교육과정의 목표 10
다. 수학과 개정 교육과정의 방향 12
라. 중학교 함수 영역의 수학과 개정 교육과정 16

Ⅲ. 2009년 개정 교육과정에 따른 수학교과서 비교·분석 20
1. 각 교과서의 내용구성 측면 20
가. 단원 배열 비교·분석 20
나. 학습목표 비교·분석 23
다. 도입부 비교·분석 28
라. 선수학습 비교·분석 32
마. 용어 기술 비교·분석 36
2. 각 교과서의 양적구성 측면 41
가. 일차함수 영역이 차지하는 비율 비교·분석 41
나. 일차함수 영역의 문항 수 비교·분석 42
3. 각 교과서의 수학적 사고 측면 44
가. 창의적·논리적·인성 사고 44
나. 수학 이야기를 통한 수학적 사고 47

Ⅳ. 결론 및 제언 49

참고문헌 51
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.