PUKYONG

울산지역 조선산업의 대·중소기업 상생협력을 통한 위기극복 방안연구

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Abstract
조선 산업은 2008년 금융위기를 맞으면서, 글로벌 경기침체의 장기화로 들어서게 되었다. 또한, 유가 하락과 맞물려 국내 대·중소 조선소들은 점차 하락세에 접어들게 되어 2016년 사상 최악의 수주절벽을 겪게 된다.
조선 산업의 전후방으로 연관된 산업들은 지역경제에 연쇄효과를 발생시키는 특징이 있다. 그 결과, 조선소 및 조선 협력업체가 밀집해 있는 조선밀집지역들은 타지역 대비 지역 산업 및 경제의 침체 속도가 빨라지게 되었다. 대기업이 밀집되어있는 울산지역은 조선 산업에 대한 의존도가 매우 높고, 조선 산업 침체에 따라 지역경제 여건이 악화한 상태이다. 그 결과, 울산지역은 고용위기지역 및 산업위기대응특별지역으로 지정되어 위기극복을 위한 정부 정책지원프로그램이 기획되었다.
본 논문은 우리나라의 대표적인 조선 산업 지역인 울산광역시를 토대로 조선 산업의 위기극복을 위한 대·중소기업 간 상생협력 방안을 정책지원 관점에서 모색해보고자 하였다. 특히, 정부 정책지원프로그램을 통해 울산지역에서 수행한 대·중소기업간 상생협력으로 공동기술개발 진행한 사례를 살펴보고, 경제적 효과를 분석해보고자 하였다.
주요 내용으로는 2018년부터 2020년까지 최근 3년간 울산 위기지역 내 위기극복을 위한 정책지원의 수혜받은 위기업종 조선업 및 전후방 연관기업 총 64개 사 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 정책지정기업 전·후의 매출액 및 고용을 통해 경제적 효과를 비교분석 해보았다. 그 결과 정책지원 수혜를 받고 위기극복을 위해 신기술 개발하고 대·중소기업 상생협력을 통한 공동기술개발을 진행한 기업의 경제적 효과가 긍정적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 대·중소기업 상생협력을 위한 공동기술개발지원을 통해 제품 개발 진행한 기업의 경우, 단기간 내 신기술을 통한 기술 역량 강화와 판로 개척을 통한 경영 안정화로 고용 및 산업위
기를 극복하는 것으로 판단된다.
따라서, 대내외 환경변화에 능동적으로 대처하기 위해 중소기업의 기술경쟁력을 키우기 위해서는 울산지역 내 대기업 인프라를 활용한 대·중소기업 상생협력이 활발하게 진행되어야 한다. 아울러, 향후 대·중소기업 상생협력을 토대로 지속가능한 성장으로 이어지기 위해서는 울산지역 위기를 극복할 수 있도록 일관성 있고
체계적인 정부와 지자체의 협동으로 정책지원을 발굴하는 연구가 지속적으로 이루어져야 한다고 생각한다.
The shipbuilding industry has entered a prolonged global economic downturn following the 2008 financial crisis. In addition, coupled with the fall in crude oil prices, domestic large and small shipyards are gradually decreasing and entering, and in 2016, we experienced the worst order cliff in history.
The industries associated before and after the shipbuilding industry are characterized by creating a chain effect in the local economy. As a result, the stagnation rate of local industry and economy has increased in the densely populated areas of Korea, where shipyards and shipbuilding partner companies are concentrated, compared to other areas. The Ulsan area, where large companies are concentrated, is highly dependent on the shipbuilding industry, and the regional economic environment has deteriorated due to the stagnation of
the shipbuilding industry.As a result, the Ulsan area was designated as an employment crisis area and an industrial crisis response special area, and a government policy support program was planned to overcome the crisis.
In this paper, I tried to search for a coexistence cooperation plan for large and small enterprises to overcome the crisis in the shipbuilding industry from the viewpoint of policy support, based on Ulsan Metropolitan City, which is a representative shipbuilding industry area in South Korea. In particular, I tried to analyze the economic effect by looking at the case where joint technology development progressed through mutual cooperation between large and small enterprises in the Ulsan area through the government's policy support program.
The main content is a questionnaire survey of 64 companies related to the shipbuilding industry and the front and rear related companies, which benefited from policy support to overcome the crisis in the Jinshan crisis area for the three years from 2018 to 2020. We conducted a comparative analysis of the economic effects through pre and post-sales and employment of policy-designated companies. As a result, it was found that the economic effects of companies that benefited from policy support, developed new technologies to overcome crises, and conducted joint technology development through win-win cooperation between large and small businesses have a positive impact. In particular, in the case of companies whose product development has progressed through joint technology development support for coexistence cooperation between large and small enterprises, employment is required to strengthen technical capabilities through new technologies within a short period of time and stabilize management through market development. Is judged by overcoming the industrial crisis.
Therefore, in order to increase the technological competitiveness of SMEs in order to actively cope with internal and external environmental changes, win-win cooperation between large enterprises and SMEs using the infrastructure of large enterprises in Ulsan should be actively carried out. At the same time, in order to lead to sustainable growth in the future based on the cooperation of large and medium-sized enterprises, the policy will be consistently and systematically collaborated with the government and local governments to overcome the crisis in the Ulsan region. Research to find support is expected to continue.
Author(s)
정미정
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1229
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000507988
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 과학기술정책학과
Advisor
이민규
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구배경 및 목적 1
2. 연구범위 및 방법 3
Ⅱ. 선행연구 및 조사현황 10
1. 선행연구 10
2. 조선 산업의 현황 14
3. 위기 지역의 이해 및 울산지역의 현황 20
Ⅲ. 조사내용 및 결과분석 37
1. 조사 대상 및 내용 37
2. 조사 결과 분석 46
Ⅳ. 상생협력의 정책적 시사점 73
1. 대·중소기업 상생협력지원 73
2. 울산지역 대·중소기업 상생협력지원 사례 77
Ⅴ. 결론 93
1. 연구결과의 요약 93
2. 연구의 한계 95
3. 연구의 시사점 96
참고문헌 99
[부록 I] 설문지 104
Degree
Master
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