PUKYONG

PMI기법과 트리즈를 적용한 심벌마크디자인 교육에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
A Study on PIM and TRIZ-based Symbol Mark Design Curriculum

Hye Kyong Lee

Graduate School of Education
Pukyong National University

Abstract

The advent of the information era is transforming design into the core of information industry. Design requires a new way of thinking process and different ideas. Moreover, education system goes through the changes from the uniform and cramming method of teaching design to the creative development of thinking. However, still school education focuses on techniques and exam-based learning. To resolve this problem, diverse educational methods are introduced through PMI.

One of the ways of improving creativity, Genrich Altsuller suggested The theory Resheniya Izobretatelskikh Zadatch. He established four types of inventive solving problem. To gain the ultimate ideal result, he tried to overcome any contradiction in his problem solving analysis. Therefore, his research was based on 40 basic principles of TRIZ. He proceeded from understanding of symbolic design, cognition, association, expression, illustration, materialization, completion, presentation to evaluation.

The first phase is to understand the principle of conceptual ideas of PMI. The second phase is to induce the main theme through different thinking processes based on PMI.
The third phase is to complete visual expressions and images and harmonized proportions based on TRIZ process. The last phase is to appreciate and evaluate others' works.

All the findings are the innovations we can develop to improve educational effects. In the application of TRIZ and PMI, all these primary findings are applied to create the structural solution of the problem and to improve educational methods.
Author(s)
이혜경
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12335
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967200
Alternative Author(s)
Lee, Hye Kyong
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 디자인교육전공
Advisor
김선화
Table Of Contents
목 차

표 목 차 ⅲ
그 림 목 차 ⅴ
Abstract ⅷ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 4

Ⅱ. PMI기법과 트리즈의 이론적 고찰 5
1. PMI기법 5
가. PMI기법의 개념 5
나. PMI기법의 적용한 사례연구 6
다. PMI기법을 활용한 아이디어 발상방안 9
2. 트리즈 이론 10
가. 트리즈의 개념 10
나. 트리즈의 요소와 방법론 11
다. 트리즈의 발명원리를 적용한 사례연구 13

Ⅲ. 디자인 교육의 이론적 배경 15 1. 시각디자인 교육의 목표 15
2. 시각디자인 교육의 현황조사 16
3. 심벌마크디자인 교육의 이론적 배경 19
가. 심벌마크디자인 교육의 목표 19
나. 심벌마크디자인 교육의 고찰 20
(1)심벌마크디자인의 개념 20
(2) 심벌마크디자인의 기능과 역활 21
다. 심벌마크디자인의 제작순서 21
라. 심벌마크디자인의 제작시 유의사항 22
마. 심벌마크의 유형 23
(1) 심벌의 종류 23
(2) 심벌의 유형 24
바. 심벌마크의 조건 25
사. 심벌마크디자인 교육의 현황조사 26
(1) 설문조사의 목적 26
(2) 설문조사의 대상 및 방법 26
(3) 설문조사의 내용 및 분석 26

Ⅳ. 심벌마크 디자인 교육에서 PMI기법과 트리즈의 활용한 아이디어
발상 교육에 관한 교육방안 연구 36
1. PMI기법과 트리즈를 활용한 발상교육의 수업목표 36
2. 교수학습 지도 평가 계획 38
가. 학습지도 평가계획 38
나. 세부학습 지도안 42
3. 아이디어발상을 위한 PMI기법과 트리즈를 적용한 교육방안 연구 47
가. PMI기법과 트리즈의 이해단계 47
(1) 심벌마크디자인에서의 트리즈 40가지 발명원리 중 디자인에
관한 발명원리 연구 48
(가) 트리즈 발명원리 1번 분할 48
(나) 트리즈 발명원리 2번 분리 48
(다) 트리즈 발명원리 4번 비대칭 49
(라) 트리즈 발명원리 7번 포개기 50
(마) 트리즈 발명원리 14번 구형화 50
(바) 트리즈 발명원리 17번 차원변화 51

(2) 심벌마크디자인 아이디어 발상교육에서의 발명원리 응용 5
나. 아이디어발상의 연상단계 53
다. 아이디어발상의 구상단계 54
라. 아이디어발상의 완성단계 61
바. 발표 및 평가 62
4. 교수학습 지도 평가 및 교육적 기대효과 64
가. 학습 결과물 64
나. 교육 이후의 만족도 설문조사 89
(1)설문조사의 목적 89
(2) 설문조사의 내용 및 분석 89
다. 교육적 기대효과 95

Ⅴ. 결론 및 제언 96
참고문헌 98
부록 101
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 디자인교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.